Oscypek przegrywa z podróbkami

Górale nie wierzą w certyfikat UE. Nie chcą legalizować produkcji owczego sera. Nie widzą sensu w zdobywaniu dokumentu, o który zabiegali przez trzy lata

Publikacja: 19.06.2008 06:25

Oscypek przegrywa z podróbkami

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Sezon produkcji oscypków zaczął się na Podhalu w maju. Trudno tam jednak znaleźć prawdziwy owczy ser. Certyfikat uprawniający do używania nazwy „oscypek”, który Komisja Europejska przyznała polskim góralom w lutym bieżącego roku, zdobyło dopiero sześciu baców. To nawet nie jedna dziesiąta tych, którzy deklarują, że wytwarzają go zgodnie z tradycyjną recepturą.

– Chętnych byłoby znacznie więcej, gdyby widzieli efekty walki z fałszerzami oscypków – wyjaśnia Jan Janczy, dyrektor Regionalnego Związku Hodowców Owiec i Kóz w Nowym Targu, który przygotował wniosek o rejestrację oscypka.

W Ministerstwie Rolnictwa, które pośredniczy w certyfikacji lokalnych produktów, podkreślają, że nie da się w tak krótkim czasie wyeliminować wszystkich podróbek. Tym bardziej że przed unijną rejestracją tylko mniej więcej jedna czwarta serów nazywanych oscypkami była nimi naprawdę.

Pierwsze próby zwalczania fałszerzy już były. – W momencie, gdy oscypek otrzymał unijną ochronę, zwróciliśmy się do Inspekcji Handlowej oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych o przeprowadzenie kontroli w sklepach, restauracjach i przetwórniach – wyjaśnia Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu i Analiz w Ministerstwie Rolnictwa.

Jan Janczy uważa, że dotychczasowe inspekcje to za mało. Jego zdaniem największym problemem dla baców są nie restauracje czy sklepy, ale handlarze, którzy sprzedają podrabiane sery na straganach, a także przy drogach i szlakach turystycznych. Szef związku uważa, że nie da się ich pokonać bez pomocy samorządu. W kwietniu służby podległe wojewodzie małopolskiemu skontrolowały kilku handlarzy przy zakopiance. Po raz kolejny dotrą tam latem.

Oscypek jest jednym z trzech – oprócz bryndzy podhalańskiej oraz miodu wrzosowego z Borów Dolnośląskich – produktów z Polski zarejestrowanych do tej pory przez Unię. Na zdobycie certyfikatu górale czekali trzy lata. Jego przyznaniu sprzeciwili się Słowacy, którzy wytwarzają oštiepok.

W sumie Polska wysłała Komisji Europejskiej wnioski o przyznanie certyfikatu 31 lokalnym wyrobom. Daleko nam nadal do Włochów, którzy zarejestrowali dotąd najwięcej regionalnych produktów. Szacuje się, że rocznie – nie licząc win – sprzedają ich za ok. 9 mld euro.

Polska ma potencjał, by stać się europejskim potentatem w produkcji żywności naturalnej, której wytwarzanie związane jest z wieloletnią tradycją. Nie wykorzystujemy go jednak, bo nie mamy strategii rozwoju tego segmentu rynku, a od producentów wyrobów tradycyjnych wymaga się często wypełniania takich samych norm sanitarnych i przepisów fiskalnych jak od koncernów spożywczych. Konieczne jest też edukowanie społeczeństwa, którego wiedza o żywności naturalnej jest nadal niewielka. Można to zmienić, przeprowadzając kampanię promocyjną w mediach.

Sezon produkcji oscypków zaczął się na Podhalu w maju. Trudno tam jednak znaleźć prawdziwy owczy ser. Certyfikat uprawniający do używania nazwy „oscypek”, który Komisja Europejska przyznała polskim góralom w lutym bieżącego roku, zdobyło dopiero sześciu baców. To nawet nie jedna dziesiąta tych, którzy deklarują, że wytwarzają go zgodnie z tradycyjną recepturą.

– Chętnych byłoby znacznie więcej, gdyby widzieli efekty walki z fałszerzami oscypków – wyjaśnia Jan Janczy, dyrektor Regionalnego Związku Hodowców Owiec i Kóz w Nowym Targu, który przygotował wniosek o rejestrację oscypka.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca