Do czasu zamknięcia tego wydania „Rz” nie doszło do podpisania kontraktu na budowę 106 km odcinka A2 z Nowego Tomyśla do zachodniej granicy. Zaproszony na godz. 20 zarząd kontrolowanej przez Jana Kulczyka spółki Autostrada Wielkopolska spotkał się w piątek z przedstawicielami resortu infrastruktury, ale na spotkaniu doszło do sporu, którego szczegółów strony nie ujawniły. W efekcie termin podpisania umowy przekładany był w piątkową noc z godziny na godzinę. Ostatecznie ustalono go na północ, ale do momentu zamknięcia „Rz” rozmowy trwały. Z naszych informacji wynika, że dyskusji nie podlegały ani ustalona według informacji „Rz” na 12,2 mln euro za km trasy cena budowy autostrady, ani system rozliczenia. Przy takich stawkach inwestycja zamknęłaby się kwotą prawie 1,3 mld euro. Ma być finansowana m.in. z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego.Autostrada Wielkopolska ma koncesję na budowę odcinka autostrady z Nowego Tomyśla do zachodniej granicy od 2000 r.

Negocjacje trwają od lipca 2007 r. Jeszcze w czerwcu spółka miała budować trasę za 9,6 mln euro za km. Oprócz ceny zmieniła się też technologia budowy. Trasa ma powstać z betonu, a nie – jak pierwotnie planowano – z asfaltu. Wybudowanie 1 km drogi z betonu jest ok. 20 proc. droższe. Jest on jednak trwalszy. Pierwsze poważne remonty na trasach betonowych przeprowadza się po ok. 30 latach, na asfaltowych już po ok. dziesięciu.Prace budowlane miały się rozpocząć w marcu 2009 r. i potrwać do końca 2011 r.

Na początku przyszłego roku AW chciałaby ostatecznie określić sposoby finansowania. Wówczas ostatecznie okazałoby się, ile państwo będzie rocznie płacić spółce za wybudowanie i za zarządzanie autostradą. Koncesjonariusz wynegocjował bowiem system rozliczeń niezależny od liczby aut korzystających z trasy. Wpływy od kierowców będą wpływać do budżetu. Po kilku latach mają przekroczyć kwotę, jaką państwo będzie wypłacać AW. AW wybudowała i zarządza 150-km odcinkiem A2 z Konina do Nowego Tomyśla. Opłaty za korzystanie z niego ustala sama, a zatwierdza je Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.