Polscy drogowcy chcą na Ukrainę

Stawką są kontrakty warte 11,2 mld euro. Polskie spółki szykują się do udziału w budowie dróg na Euro 2012. W pierwszym etapie rząd w Kijowie chce zainwestować w 3,5 tys. km tras

Publikacja: 17.10.2008 03:41

Polscy drogowcy chcą na Ukrainę

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

– Władze ukraińskie do Euro 2012 planują zbudować 806 km nowoczesnych dróg, zmodernizować 560 km i przeprowadzić remont kapitalny kolejnych 2,9 tys. km, co ma łącznie kosztować 11,2 mld euro – mówi Robert Obetkon z PMR Publications.

Ukraiński program budowy dróg i autostrad sięga 2015 r. W sumie przewiduje budowę i remont ponad 6,6 tys. km autostrad.

Szefowie Stalexportu rozmawiali już z przedstawicielami Ukraińskich Awtomobilnych Darog (Ukravtodor), odpowiednikiem naszej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o możliwości współpracy. Spółka chce nie tylko budować ukraińskie autostrady, ale i nimi zarządzać. – Ukraina ma zobowiązania, z których musi się do czasu zorganizowania Euro 2012 wywiązać, czyli m.in. wybudować setki kilometrów autostrad – mówi Mieczysław Skołożyński, wiceprezes Stalexportu Autostrady. Udziałowcem polskiej spółki jest Atlantia, włoska firma specjalizująca się w zarządzaniu autostradami m.in. we Włoszech. Pod swoją opieką ma ponad 3,4 tys. km tras.

– Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie władze Ukrainy ogłoszą kilka przetargów na budowę i zarządzanie autostradami – mówi Skołożyński.

Ukravtodor będzie ogłaszać przetargi na odcinki 70 – 100 km. Koszt budowy 1 km autostrady jest nieznacznie niższy niż w Polsce. – Z naszych obserwacji wynika, że polityka rządu wobec koncesjonariuszy będzie podobna do tej, z jaką mamy do czynienia w Polsce – budowa części dróg będzie oparta na gwarancjach Skarbu Państwa, części – na modelu biznesowym. W ukraińskim parlamencie znajdują się obecnie dwie ustawy, których przyjęcie jest niezbędne, by móc budować drogi z partnerami prywatnymi. – Sporym problemem jest jednak niestabilna sytuacja polityczna kraju – dodaje prezes Stalexportu.

Również przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej nie kryją, że chcą się sprawdzić za wschodnią granicą. Na razie głównym obszarem zainteresowania jest właśnie Ukraina.

– Interesuje nas organizacja budowy i zarządzanie drogami naszych sąsiadów. Doświadczenie, która Autostrada Wielkopolska zdobyła, budując i zarządzając jedną z dwóch prywatnych autostrad w Polsce, nie jest bez znaczenia – mówi Dariusz Mioduski, szef Kulczyk Holding, głównego udziałowca spółki. – Działalność na Ukrainie wydaje się jednak większym wyzwaniem niż u nas, gdyż system prawny i finansowy jest tam o wiele mniej stabilny niż w Polsce. Drogi jednak tak czy inaczej będą musiały tam powstać.

Swoje doświadczenia przy budowie i zarządzaniu drogami w Polsce mogłaby wykorzystać na Ukrainie również spółka Gdańsk Transport Company. Przynajmniej na razie nie deklaruje jednak takich planów. – Jesteśmy spółką celową powołaną do realizacji konkretnego projektu – wyjaśnia Marcin Trzciński z GTC. Chodzi o północny odcinek autostrady A1.

[ramka][b]Więcej o ukraińskich drogach:

[link=http://www.ukravtodor.gov.ua]www.ukravtodor.gov.ua[/link][/b][/ramka]

– Władze ukraińskie do Euro 2012 planują zbudować 806 km nowoczesnych dróg, zmodernizować 560 km i przeprowadzić remont kapitalny kolejnych 2,9 tys. km, co ma łącznie kosztować 11,2 mld euro – mówi Robert Obetkon z PMR Publications.

Ukraiński program budowy dróg i autostrad sięga 2015 r. W sumie przewiduje budowę i remont ponad 6,6 tys. km autostrad.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?