Czy śmigłowce z PZL Świdnik polecą do Moskwy

Czy śmigłowce dla Rosji będą powstawać w Świdniku? Europejski potentat śmigłowcowy AgustaWestland i rosyjski holding lotniczy Oboronoprom utworzyły spółkę joint venture która planuje budowę fabryki końcowego montażu włoskich helikopterów AW 139 pod Moskwą. Kadłuby do tych śmigłowców produkuje dla zachodnich partnerów wyłącznie PZL Świdnik

Publikacja: 13.11.2008 10:39

PZL Świdnik

PZL Świdnik

Foto: Fotorzepa, Dorota Awiorko DA Dorota Awiorko

Włosko - rosyjska spółka nie ujawnia wartości inwestycji ale zapowiada, że nowe zakłady montażowe, które budowane będą w Rosji od podstaw, liczą na zamówienia idące w setki śmigłowców. Firma podaje, że chodzi o cywilną wersję średnich, nowoczesnych helikopterów AW 139.

Przedsięwzięcie musi jednak uzyskać zgodę Kremla bo dotyczy działalności o charakterze strategicznym. Andrey Reus, dyrektor generalny OPK Oboronprom nie krył w zeszłym tygodniu zadowolenia z powstania spółki.

Jego zdaniem zawarcie umowy z AgustąWestland ma przełomowe znaczenie dla rosyjskiego sektora zaawansowanych technologii, który w ten sposób uzyska dostęp do najnowszych konstrukcji i metod organizowania produkcji.

Rosjanie liczą, że po etapie kooperacyjnej współpracy, dojdzie do ulokowanie w Rosji także produkcji najnowszych śmigłowców włosko - brytyjskiego koncernu.

Także AgustaWestland planuje szybką ekspansję na ogromnym rynku rosyjskim i w regionie państw WNP. Już ustalono że moskiewska montownia będzie dostarczała śmigłowce także do sieci AW na świecie.

Spółka daje sobie dwa lata na rozkręcenie biznesu, już w 2011 roku pierwszą partię helikopterów chciałby kupić rosyjski UTAir - operator śmigłowców dla przemysłu naftowego i gazowego. Podpisany w końcu zeszłego tygodnia list intencyjny przewiduje dostawy 35 do 49 helikopterów dla UTAir w ciągu najbliższych 5 -7 lat.

Na moskiewskim przedsięwzięciu zyskają nasze firmy. W każdej sprzedanej maszynie istotny udział będą miały polskie zakłady w Świdniku. Lubelska fabryka współpracuje z Agustą Westland już od 13 lat. Włosi kilka lat temu zlecili konstruktorom z PZL zaprojektowanie kadłuba AW 139 i do tej pory odebrali już kilkaset gotowych struktur (także do innych typów swoich maszyn) wykonanych w świdnickich zakładach.

- PZL-Świdnik, który jest kluczowym partnerem firmy AgustaWestland w programie AW139 i odpowiada za produkcję kadłubów, może oczekiwać znaczących korzyści związanych z sukcesem spółki joint venture należącej do AgustaWestland i Oboronprom - przekonuje Matthew Harvey, dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce.

Przypomina, że AW stara się o przejęcie w tym roku zakładów w Świdniku w ramach prywatyzacji PZL. - Jeśli AgustaWestland wygra rywalizację z czeską spółką Aero Vodochody i zostanie inwestorem strategicznym w polskim zakładzie, PZL-Świdnik będzie wytwarzało kolejne struktury dla sprzedawanych w przyszłości śmigłowców AW139 i dostanie też nowe zamówienia - kusi Matthew Harvey.

Ostateczne oferty kupna PZL powinny trafić do Agencji Rozwoju Przemysłu 27 listopada. - Oczekujemy od przyszłego inwestora dobrej ceny za nasze udziały w lubelskiej firmie. Podtrzymujemy plan sprzedaży udziałów "Świdnika" jeszcze tym roku - mówi Roma Sarzyńska rzecznik ARP.

Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie