Polska będzie kusić turystów

Większe wydatki na promocję kraju. Mimo to w tym roku liczba gości z zagranicy mocno spadnie

Publikacja: 13.08.2009 04:30

Polska będzie kusić turystów

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Żaglowiec z ambasadorami polskiej turystyki na pokładzie wpływający do najważniejszych miast Europy to jeden z elementów kampanii promocyjnej Polski za granicą. Z funduszy Unii Europejskiej na ten cel wydamy prawie 142 mln zł. Wczoraj Polska Organizacja Turystyczna – realizator projektu – podpisała w tej sprawie umowę.

– Wkrótce zaczniemy ogłaszać przetargi dla wykonawców poszczególnych części programu – zapowiada Jacek Olszewski z POT. W kampanii wizerunkowej Polski wykorzystane zostaną wydarzenia mające być pretekstem do odwiedzenia Polski: Euro 2012, prezydencja w Unii Europejskiej czy Rok Polski w Wielkiej Brytanii 2009/2010. Wydatki w części promocyjnej sięgną ok. 103 mln zł. Kolejne 25 mln zł przeznaczonych zostanie na integrację systemów informacji turystycznej, a pozostałe 5 mln zł – na szkolenia, badania i analizy.

Program ma przynieść wymierne korzyści ekonomiczne. Do 2013 r. liczba zagranicznych turystów odwiedzających Polskę powinna wzrosnąć do ok. 18,9 mln rocznie. POT liczy, że zostawią 5 mld dol. Pieniędzy na promocję będzie jeszcze więcej. Z programu „Innowacyjna gospodarka” dostaniemy 580 mln zł na przygotowanie oferty w regionach. Na liście dotowanych projektów jest 21 pozycji. Jak dotąd nie podpisano ani jednej umowy. – To złożone inwestycje. Prace prowadzone będą na terenach zabytkowych, potrzebne są pozwolenia konserwatora zabytków – mówi Tomasz Kossowski, wiceprezydent Zamościa.

W przyszłym roku ma także ruszyć program promocji terenów wschodnich. POT adresuje go do turystów krajowych oraz przybyszów zza wschodniej granicy. Wart jest ok. 20 mln zł. Unijne wydatki na promocję mają poprawić kiepskie wyniki turystyki krajowej, którą dodatkowo pognębił kryzys gospodarczy. W tym roku liczba turystów odwiedzających Polskę spadnie do 12,4 mln – szacuje Instytut Turystyki. Będzie to najgorszy wynik od początku dekady. Spada zwłaszcza liczba turystów z pogrążających się w kryzysie Niemiec, a także z Ukrainy i Białorusi. Dopiero w przyszłym roku sytuacja zacznie się poprawiać: liczba przyjazdów ma wzrosnąć o 0,4 mln. Ale będzie to i tak mniej niż w stosunkowo słabym roku 2008.

Nadzieje na wzrost przyjazdów osłabia także umacniający się złoty. Tymczasem jeszcze wiosną IT szacował, że osłabienie polskiej waluty przyniosłoby dodatkowy 1 mld euro.

Duże znaczenie dla turystycznej frekwencji będzie miała działalność samorządów. Niestety, mają one za mało pieniędzy. Powiat żywiecki, jeden z nielicznych reklamujących się poza własnym terenem, a zarazem najlepiej ocenianych pod względem oferty dla turystów, może przeznaczyć rocznie na promocję 150 tys. zł i ewentualnie drugie tyle ze środków unijnych i od sponsorów. – To dziesięć razy mniej, niż wydają na ten cel podobne regiony za granicą – zaznacza dyrektor wydziału turystyki w żywieckim Starostwie Mirosław Dziergas.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

[mail=a.cieslak@rp.pl]a.cieslak@rp.pl[/mail];

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Żaglowiec z ambasadorami polskiej turystyki na pokładzie wpływający do najważniejszych miast Europy to jeden z elementów kampanii promocyjnej Polski za granicą. Z funduszy Unii Europejskiej na ten cel wydamy prawie 142 mln zł. Wczoraj Polska Organizacja Turystyczna – realizator projektu – podpisała w tej sprawie umowę.

– Wkrótce zaczniemy ogłaszać przetargi dla wykonawców poszczególnych części programu – zapowiada Jacek Olszewski z POT. W kampanii wizerunkowej Polski wykorzystane zostaną wydarzenia mające być pretekstem do odwiedzenia Polski: Euro 2012, prezydencja w Unii Europejskiej czy Rok Polski w Wielkiej Brytanii 2009/2010. Wydatki w części promocyjnej sięgną ok. 103 mln zł. Kolejne 25 mln zł przeznaczonych zostanie na integrację systemów informacji turystycznej, a pozostałe 5 mln zł – na szkolenia, badania i analizy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca