Opel jednak dla Magna International

General Motors po długich oporach w końcu poinformował, że chce sprzedać udziały w Oplu kanadyjskiej firmie Magna International, wspieranej przez rosyjski Sbierbank

Aktualizacja: 10.09.2009 19:18 Publikacja: 10.09.2009 12:37

Opel jednak dla Magna International

Foto: AFP

Ma ona przejąć 55 proc. udziałów Opla, 10 proc. będą mieli jego pracownicy, zaś 35 proc. pozostanie w rękach amerykańskiego potentata.

- Cieszymy się bardzo z takiej decyzji General Motors — oświadczyła kanclerz Angela Merkel.

Porozumienie zostanie sformalizowane w najbliższych tygodniach. Kierownictwo General Motors swoją decyzję ogłosiło po dwudniowej naradzie. Wczoraj najpierw brytyjska telewizja Sky News informowała, że Opel pozostanie w grupie potentata z Detroit. Później pojawiły się doniesienia agencyjne o wyborze innej opcji.

John Smith, główny negocjator z ramienia GM udał się do Berlina, by o decyzji amerykańskiego koncernu powiadomić niemiecki rząd oraz powierników nadzorujących Opla. W zarządzie powierniczym tej firmy Niemcy mają dwóch przedstawicieli, tyle samo reprezentuje GM, a piąty ma status niezależnego.

Przyszłością Opla szczególnie interesują się Niemcy, gdzie w czterech fabrykach tej firmy pracuje 25 tysięcy osób, połowa wszystkich zatrudnionych przez Opla w Europie. Ma też zakłady w Polsce, Belgii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Berlin zamierza obecnie rozpocząć negocjacje z państwami w których znajdują się zakłady Opla w Europie celem „rozdziału obciążeń”, jak powiedziała wczoraj kanclerz Merkel. Przypomniała, że Niemcy występowały do tej pory niejako w imieniu wszystkich lokalizacji Opla w Europie.

Jak się dowiaduje „Rz” polski rząd nie był wcześniej oficjalnie informowany przez Berlin o żadnych planach podziału kosztów kredytów przeznaczonych na ratowanie Opla. Fabryka w Gliwicach jest najnowocześniejszym zakładem w strukturze Opla i GM nigdy nie zastanawiał się nad jej ewentualnym zamknięciem. Za wcześnie mówić o planach Magny i Sbierbanku. Szef Magny, Frank Stronach powiedział jedynie wczoraj niemieckiej telewizji N24, że rynek europejski rynek samochodowy jest nasycony a rosyjski „jest w stanie rozwoju”.

Przejęciem Opla, obok Magna International interesował się też belgijski fundusz RHJ. Rząd niemiecki opowiedział się za pierwszą ofertą obiecując wsparcie finansowe w wysokości 4,5 miliarda euro. Według agencji Bloomberg, w ostatnich tygodniach udało się osiągnąć porozumienie w kwestii dostępu Opla do własności intelektualnej GM.

Biznes
Rosjanie podlizują się Muskowi. Nazwali go „wyjątkowym liderem”
Biznes
Marchewka Putina dla Trumpa. Zarobi tajemnicza firma i Kreml
Biznes
Kto straci, a kto zyska na amerykańskich cłach? Banki obawiają się darmowych kredytów
Biznes
PGZ otwiera biuro w Brukseli i chce więcej eksportować
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Czy zachodni biznes wróci do Rosji? Wyniki badania są jednoznaczne
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń