Najwięcej zyska Fiat, najbardziej straci FSO

Produkcja aut w Polsce spadnie w tym roku o ok. 12 proc. Mogło być gorzej. Fatalny początek roku zapowiadał, że 2009 rok będzie dla branży dramatyczny

Publikacja: 22.09.2009 02:06

Najwięcej zyska Fiat, najbardziej straci FSO

Foto: Fotorzepa, Tomasz Gawałkiewicz Tom Tomasz Gawałkiewicz

Po styczniowym spadku produkcji o ponad jedną trzecią spodziewano się bowiem dalszego pogarszania wyników. Jednak wprowadzenie dopłat za złomowanie starych aut osłabiło skutki kryzysu. A Fiatowi pozwoliło ustanowić nowe rekordy sprzedaży.

Zajmująca się monitoringiem przemysłu motoryzacyjnego firma AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że do końca 2009 roku czterech polskich producentów samochodów osobowych i dostawczych dostarczy na rynek 865 – 879 tys. aut. To o prawie

12 proc. mniej niż w rekordowym dla branży roku ubiegłym, kiedy to z taśm zjechało 991 tys. pojazdów. Czy to znaczy, że branża łapie oddech? Niekoniecznie, bo na największym rynku w Europie – w Niemczech – dopłat już nie ma. Trudno więc przewidzieć, co się zdarzy w listopadzie i grudniu. – Jeśli popyt się załamie, to wyniki produkcji będą jeszcze niższe – ostrzega Rafał Orłowski, ekspert AutomotiveSuppliers.pl.

Spadek zamówień odczuwa już Volkswagen w Poznaniu. Choć wciąż jeszcze pracuje na trzy zmiany przez pięć dni w tygodniu, produkcję w takim systemie ma zapewnioną tylko do listopada. Według AS po pierwszym półroczu z zakładu wyjechało niespełna 67,6 tys. volkswagenów caddy i transporter – o 15,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W całym roku spadek ma być jednak większy – o ok. 19,5 proc.

Końcówka roku powinna być za to dobra dla gliwickiego Opla. Od stycznia do sierpnia fabryka wyprodukowała 60,7 tys. aut. To o ponad 55 proc. mniej niż przed rokiem. Ale w listopadzie ruszy produkcja nowej astry, która już teraz budzi duże zainteresowanie. – Samochód został bardzo dobrze przyjęty na targach we Frankfurcie. Spodziewamy się, że popyt na to auto zwiększy poziom produkcji w Gliwicach – mówi Wojciech Osoś z General Motors Poland. O ile? Firma nie ujawnia planów produkcyjnych. Ale według AS produkcja w gliwickiej fabryce może wzrosnąć z 7,3 – 8,4 tys. aut miesięcznie w okresie przedwakacyjnym do nawet 11 tys. w grudniu. Gdyby tak było, spadek rocznej produkcji zmniejszyłby się do ok. 44 proc.

Fiat na razie triumfuje. O ile przed przerwą urlopową produkował 2120 samochodów dziennie, o tyle teraz zwiększa wydajność do 2320 aut. Plany produkcyjne to 600 tys. pojazdów do końca 2009 roku. Byłoby to o 22 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Ale dostawcy zakładają, że ilość ta może być mniejsza o 10 tys.

Dużą niewiadomą są natomiast perspektywy warszawskiej FSO, skąd wyjeżdża chevrolet aveo. Według AS w tym roku produkcja spadnie tam pięciokrotnie – z ok. 150 tys. aut i zestawów montażowych (auta składane są na Ukrainie) do 40 – 42 tys.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

Po styczniowym spadku produkcji o ponad jedną trzecią spodziewano się bowiem dalszego pogarszania wyników. Jednak wprowadzenie dopłat za złomowanie starych aut osłabiło skutki kryzysu. A Fiatowi pozwoliło ustanowić nowe rekordy sprzedaży.

Zajmująca się monitoringiem przemysłu motoryzacyjnego firma AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że do końca 2009 roku czterech polskich producentów samochodów osobowych i dostawczych dostarczy na rynek 865 – 879 tys. aut. To o prawie

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?