Amica bliżej współpracy z Samsungiem?

Największy polski producent sprzętu AGD, chce w tym roku zakończyć rozmowy o współpracy z jednym z azjatyckich koncernów

Publikacja: 28.09.2009 03:15

Zarząd spółki Amica

Zarząd spółki Amica

Foto: materiały prasowe

Choć prezes spółki Jacek Rutkowski nie chce się ujawnić nazwy firmy, na rynku nieoficjalnie mówi się, że jest to koreański Samsung. Koncern z Seulu jest liderem sprzedaży telewizorów w Polsce z ponad 28- proc. udziałem w rynku. Intensywnie rozwija także sprzedaż AGD.

– Mogę powiedzieć, że chodzi o wielki koncern z Azji. Jak tylko podpiszemy wstępną umowę, musimy wysłać giełdowy komunikat. Do końca roku wszystko będzie wiadomo – mówi “Rz” Jacek Rutkowski, prezes i główny udziałowiec Amica Wronki.

Zasłaniając się klauzulą o poufności rozmów, nie chce mówić o ich szczegółach, zaznaczając jedynie, że trwają od kilku miesięcy. Według nieoficjalnych informacji w grę wchodzi zarówno sprzedaż fabryk pralek i lodówek, jak i umowa o współpracy.

W przypadku współpracy Amica w swoich zakładach produkowałaby także sprzęt z logo Samsunga. Z kolei koreański koncern zyskałby możliwość łatwiejszego dotarcia do klientów w Polsce, na Ukrainie czy w Rosji.

W podobny sposób pracuje choćby polski zakład Daewoo, który obok telewizorów pod swoja marką produkuje także sprzęt dla innych firm.

– Jeśli uda się umowę sfinalizować, to strategia Amiki będzie zmieniona, a spółka się znacząco wzmocni. Rozmowy są trudne, trwają od kilku miesięcy. Byłoby nie w porządku także w stosunku do inwestorów, żeby wprowadzać ich teraz w błąd. Nie mam na razie w planach sprzedawania swojego pakietu akcji. Trudny czas mamy za sobą, banki nam ufają, nikt nie wypowiedział umowy kredytowej. Jestem dobrej myśli – dodaje Jacek Rutkowski.

Amica po bardzo słabym początku roku i nie najlepszym pierwszym półroczu szuka możliwości rozwoju. Jej przychody od stycznia do czerwca spadły bowiem w skali roku 3,6 proc., zaś strata netto przekroczyła 14 mln zł wobec niespełna 1 mln zł w tym okresie 2008 r.

Według danych spółki po sierpniu ma ona 18-proc. udział w wartości sprzedaży sprzętu AGD w Polsce, co daje jej miejsce w czołówce obok koncernów zagranicznych: włoskiego Indesitu, szwedzkiego Electroluksa czy niemieckiego BSH, sprzedającego marki Bosch i Siemens. – Kłopoty mniejsze lub większe mają dzisiaj wszyscy producenci, ale bez takiego zaplecza, jakim dysponują globalne koncerny, Amica musi liczyć tylko na siebie, dlatego nie dziwi poszukiwanie inwestora – mówi przedstawiciel jednego z zachodnich producentów sprzętu AGD.

Firmy mają kłopoty, mimo że jesteśmy jednym z nielicznych państw europejskich, w którym sprzedaż AGD nie spada – przynajmniej w ujęciu wartościowym. Kurczące się rynki eksportowe uderzają jednak we wszystkich. W Rosji zakupy spadły bowiem w tym roku o 38 proc., w Danii 15 proc., zaś w Niemczech po okresie spadku obecnie oscylują wokół poziomu z 2008 r.

Choć prezes spółki Jacek Rutkowski nie chce się ujawnić nazwy firmy, na rynku nieoficjalnie mówi się, że jest to koreański Samsung. Koncern z Seulu jest liderem sprzedaży telewizorów w Polsce z ponad 28- proc. udziałem w rynku. Intensywnie rozwija także sprzedaż AGD.

– Mogę powiedzieć, że chodzi o wielki koncern z Azji. Jak tylko podpiszemy wstępną umowę, musimy wysłać giełdowy komunikat. Do końca roku wszystko będzie wiadomo – mówi “Rz” Jacek Rutkowski, prezes i główny udziałowiec Amica Wronki.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca