Odporne na miny transportery wyjadą z HSW

W Hucie Stalowa Wola będą powstawać odporne na miny samochody pancerne MRAP, bardzo potrzebne w Afganistanie

Publikacja: 12.10.2009 20:03

Odporny na miny transporter opancerzony RG3,1 produkowany przez firmę BAE Systems

Odporny na miny transporter opancerzony RG3,1 produkowany przez firmę BAE Systems

Foto: materiały prasowe

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/19417,1,376622.html] Więcej zdjęć transportera[/link][/b]

Technologię dostarczy brytyjski koncern BAE Systems. Polska firma zawarła z południowoafrykańskim oddziałem BAE Systems umowę z której wynika iż w Stalowej Woli produkowane będą nie tylko pojazdy dla polskiej armii ale też transportery RG 31 oferowane na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. W tej chwili jest na ten typ solidnie opancerzonego samochodu ogromne zapotrzebowanie. Mówi się o setkach pojazdów ze specjalnie uformowanym podwoziem rozpraszającym impet wybuchu, które są niezbędne zwłaszcza w misji NATO w Afganistanie.

Dla HSW nowa produkcja obecnym, trudnym dla firmy okresie, to prawdziwy ratunek. Na razie Huta nie ujawnia wartości i szczegółów umowy. Wiadomo, że zakup co najmniej kilkudziesięciu bezpiecznych samochodów patrolowych wartości kilkuset milionów zł planuje już w przyszłym roku polskie MON.

O programie ulokowania produkcji pojazdów MRAP w HSW mówiło się od dawna ale negocjacje się przedłużały bo polska firma walczyła o możliwość eksportu transporterów. — Udało się przeforsować naszą koncepcję, która daje dodatkowe możliwości fabryce — mówi Bartosz Kopyto, rzecznik huty.

Brytyjski koncern, który jest drugi na świecie pod względem wielkości sprzedaży uzbrojenia (w 2008 r.) po amerykańskim gigancie Lockheed Martin, nieprzypadkowo trafił do HSW. Wcześniej firmy współpracowały przy tworzeniu haubicy z wieżą AS 90, Anglicy do dziś zamawiają też w hucie podstawowe części ciągnionej armaty 105 mm.

Zawarta wczoraj umowa przewiduje, że BAE Systems dostarczy do Stalowej Woli główne moduły korpusu transporterów, podwozia i silniki. Przynajmniej jedna trzecia potrzebnych komponentów będzie jednak produkowana w podkarpackiej spółce. W Stalowej Woli powstanie też specjalistyczne wyposażenie pojazdu i będzie on w całości montowany. Uruchomienie produkcji MRAP w HSW otworzy też możliwości polskim producentom np systemów łączności. Gdyby bowiem wojsko zdecydowało się na stalowowolskie RG 31 — pojazdy musiałyby być wyposażane w radiostacje i interkomy współdziałające z istniejącymi i już eksploatowanymi rodzimymi systemami.

W Hucie Stalowa Wola pracuje obecnie 2200 ludzi, przy nowej produkcji znajdzie zatrudnienie 50—60 pracowników. Do końca roku HSW przejmie dokumentację pojazdów a od nowego roku powinna ruszyć produkcja.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/19417,1,376622.html] Więcej zdjęć transportera[/link][/b]

Technologię dostarczy brytyjski koncern BAE Systems. Polska firma zawarła z południowoafrykańskim oddziałem BAE Systems umowę z której wynika iż w Stalowej Woli produkowane będą nie tylko pojazdy dla polskiej armii ale też transportery RG 31 oferowane na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. W tej chwili jest na ten typ solidnie opancerzonego samochodu ogromne zapotrzebowanie. Mówi się o setkach pojazdów ze specjalnie uformowanym podwoziem rozpraszającym impet wybuchu, które są niezbędne zwłaszcza w misji NATO w Afganistanie.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca