Polska wódka do Azji

Azja, w szczególności Chiny, napędza sprzedaż alkoholi. Coraz lepsze wyniki sprzedaży notują nie tylko producenci wódki, ale również browary. Boom próbują wykorzystać także rodzime firmy

Publikacja: 09.11.2009 01:21

Polska wódka do Azji

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Jak dowiedziała się "Rz" swoje marki chce wprowadzić tam Central European Distribution Corporation, czołowy producent i dystrybutor wódki, m.in. w Polsce.

— Prowadzimy wstępne rozmowy dotyczące wejścia do Chin — mówi Katarzyna Płońska, kierownik ds. eksportu w CEDC. Dodaje, że jest za wcześnie, aby podać kiedy to się stanie.

Od pięciu lat w Państwie Środka dostępna jest wódka wyborowa. Obecnie Chiny są jej piątym rynkiem eksportowym — w sumie marka ta trafia na ok. 90 rynków. — Wyborowa jest drugą po Absolucie wódką importową na rynku chińskim. Tempo w jakim rośnie jej sprzedaż nie jest już tak szybkie, jak było tuż po debiucie, ale nadal jest dwucyfrowe — wyjaśnia Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej.

Firma badawcza Euromonitor International podaje, że sprzedaż wyrobów spirytusowych w Chinach zwiększy się w tym roku o 14 proc., do 27,6 mld dol. W 2011 r. wartość rynku mocnych alkoholi ma sięgnąć na rynku chińskim 36,8 mld dol.

— Potencjał tkwi nie tylko w rynku chińskim. Ze względu na liczbę mieszkańców i rosnącą zamożność atrakcyjne dla producentów mocnych alkoholi są także Indie, mimo że cło jest tam wyższe niż w Chinach — mówi Szumowski. Obecnie Wyborowa przygotowuje się do wejścia do tego kraju.

Plany, aby tam zaistnieć ma także polsko — francuska grupa Belvedere. Krzysztof Tryliński, jej współwłaściciel i dyrektor generalny zapowiedział w rozmowie z "Rz", że w ciągu trzech sprzedaż wódki sobieski w Indiach ma wynieść kilkadziesiąt milionów butelek. Tyle samo swojej flagowej marki Belvedere chciałoby sprzedawać także w Chinach. Firma zrealizuje swoje plany, jeżeli 10 listopada sąd francuski zaakceptuje jej plan naprawczy.

Producenci wódki z Polski są obecni także w mniejszych krajach Azji. W ciągu ostatniego roku CEDC podwoiło sprzedaż absolwenta w Japonii. Natomiast latem tego roku do Laosu i Kambodży trafiły pierwsze partie produkowanej przez tę firmę żubrówki. — Planujemy rozwijać współpracę z z tamtejszymi importerami w kolejnym roku — mówi Płońska.

W Azji, a szczególnie w Chinach, zyskują coraz bardziej także światowe browary. Z danych firmy Canadean wynika, że w tym roku wzrost konsumpcji piwa na świecie będzie głównie zasługą Chińczyków. W pierwszej połowie roku finansowego, która zakończyła się we wrześniu 2009 r. SABMiller, właściciel Kompanii Piwowarskiej zwiększył sprzedaż w Chinach o 12 proc., a w całej Azji o 9 proc. W tym samym czasie jego łączna sprzedaż zmniejszyła się o 1 proc.

Polskie browary z boomu na rynkach azjatyckich nie korzystają. W ubiegłym roku w trakcie olimpiady w Pekinie pojawiało się tyskie. Stało się tak dlatego, że jego producent — Kompania Piwowarska była sponsorem polskiej reprezentacji.

Piwo z Polski trafia tam, gdzie jest liczna Polonia, czyli głównie do Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Tymczasem w tej ostatniej popyt na piwo kurczy się już od wielu miesięcy. The British Pub & Beer Association podaje, że tylko w trzecim kwartale 2009 r. w pubach spadł o ok. 5 proc.

— W tym roku sprzedaliśmy o ok. 30 proc. piwa mniej niż przed rokiem. Jednak nie jest to tylko efekt kryzysu, ale także rosnącego przemytu — mówi Maciej Hady z firmy BDD, która zajmuje się sprowadzaniem polskich alkoholi do Wielkiej Brytanii. Problemem dla dystrybutorów jest nie tylko kryzys, ale także piwo przemycane do Wielkiej Brytanii z Francji, gdzie akcyza jest niższa.

Sebastian Tołwiński, rzecznik grupy Żywiec wyjaśnia, że coraz mieszkańców Wielkiej Brytanii konsumuje piwo w pubach, które mają największy udział w tamtejszym rynku piwnym. — Sprzedaż naszych marek na wyspach brytyjskich jest niższa niż przed rokiem, ale skala spadku jest mniejsza niż średnia rynkowa — dodaje Tołwiński.

O 10 proc. spadła także ilość sprzedawanej przez BDD wódki. Firma sprowadza na rynek brytyjski żołądkową gorzką produkowaną przez Stock Polska. Maciej Hady uważa, że spowolnienie jest tylko chwilowe. Dlatego BDD planuje rozszerzenie oferty marek sprowadzanych z Polski.

Kryzys dotarł także do Stanów Zjednoczonych. The International Wine and Spirit Record szacuje, że tym roku sprzedaż wódki będzie tam o 17,5 proc. niższa niż przed rokiem. W górę ma pójść ma jedynie popyt na wódki z importu. Korzysta na tym Belvedere. W pierwszym półroczu Amerykanie kupili ok. 2,2 mln litrów tej wódki. Ponad dwa razy więcej niż w pierwszej połowie 2008 r.

Jak dowiedziała się "Rz" swoje marki chce wprowadzić tam Central European Distribution Corporation, czołowy producent i dystrybutor wódki, m.in. w Polsce.

— Prowadzimy wstępne rozmowy dotyczące wejścia do Chin — mówi Katarzyna Płońska, kierownik ds. eksportu w CEDC. Dodaje, że jest za wcześnie, aby podać kiedy to się stanie.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca