Sprzedaż aut w 2009 roku taka jak rok wcześniej

Dilerów uratował reeksport. Jednak liczba rejestracji spadła o 17 proc.

Publikacja: 07.01.2010 04:02

Sprzedaż aut w 2009 roku taka jak rok wcześniej

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Miniony rok nie był dobry dla polskiego rynku nowych samochodów. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w ciągu 12 miesięcy z salonów wyjechało 319 900 aut.

Chociaż podobny rezultat dilerzy osiągnęli rok wcześniej – w 2008 r. sprzedaż była zaledwie o 22 sztuki większa – liczba aut zarejestrowanych przez polskich nabywców była o ok. 16 – 17 proc. niższa. Tyle bowiem pojazdów wywieziono za granicę – zostały kupione przez obcokrajowców z wykorzystaniem premii w ich krajach za złomowanie starych aut.

PZPM szacuje, że liczba zarejestrowanych w 2009 roku samochodów osobowych oraz osobowo-ciężarowych, czyli tych z kratką, sięgnie 267 – 270 tys. – Rynek poszedł w dół, bo gdyby nie reeksport, sprzedaż byłaby niższa o prawie 50 tys. pojazdów. A to oznacza, że na tle innych państw wyglądamy bardzo kiepsko – mówi prezes PZPM Jakub Faryś.

Pod koniec roku kupujący nieco się ożywili. W samym grudniu sprzedaż aut osobowych wyniosła 28 187 sztuk. Było to o prawie 5 proc. mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, ale zarazem o ponad 4 proc., czyli o 1171 aut, więcej niż w listopadzie. Chociaż grudniowy wzrost jest regułą, tym razem nie był tak znaczący, jak w roku 2008 (9,4 proc.), gdy sprzedaż mocno podkręcały wcześniej rozpoczęte promocje wyprzedażowe, a także zapowiadana zmiana akcyzy.

Jeszcze bardziej niż osobowych spadła sprzedaż samochodów dostawczych. W grudniu wyniosła niecałe 3,6 tys. i w zestawieniu rok do roku zmniejszyła się o prawie 33,9 proc. W całym 2009 r. przekroczyła 41,6 tys. aut, co oznacza spadek o 28,6 proc., czyli o prawie 16,7 tys. pojazdów. W końcówce roku wzrósł natomiast popyt na auta z kratką, który zaczął równoważyć spadek reeksportu spowodowany wygaszaniem programów premii złomowych. W ciągu 11 miesięcy liczba rejestracji takich samochodów sięgnęła 30,8 tys.

Najwięcej aut osobowych sprzedała Skoda – 37,9 tys., o 15,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Marka zwiększyła udział w polskim rynku z 10,3 do 11,9 proc. Na drugim miejscu znalazł się Fiat ze sprzedażą 31,7 tys. sztuk

Włoski producent szczególnie zyskał na premiach złomowych, bo znaczna część jego samochodów sprzedawanych w polskich salonach wyjechała do Niemiec. Jego udział w polskim rynku się zwiększył, choć nie tak bardzo jak Skody – z 9,1 do 9,9 proc.

Pogorszyła się natomiast pozycja Toyoty. Japońska firma w rankingu sprzedaży znalazła się na trzecim miejscu, ale sprzedała w ubiegłym roku o jedną piątą samochodów mniej niż w roku 2008 – 27,8 tys. wobec 34,9 tys. rok wcześniej. Podobny spadek sprzedaży (20,9 proc.) odnotował Opel, a jeszcze głębszy Peugeot (23,8 proc.). Mocno skurczyła się sprzedaż części marek drogich, m.in. Lexusa (-25,7 proc.), Land Rovera (-36,7 proc.), Jeepa (-32 proc.) czy Audi (-7 proc.), choć Mercedes i BMW poprawiły wyniki.

Mimo kryzysu część marek może zaliczyć miniony rok do wyjątkowo udanych. Hyundai, który bazuje na klientach indywidualnych, sprzedał ponad 12,5 tys. aut, o 24,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Jego znaczącym atutem jest bliska lokalizacja europejskich fabryk. – Dzięki temu skraca się czas realizacji zamówień, a firma może utrzymać atrakcyjne ceny – tłumaczy dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland Jerzy Koziński. Jak podaje PZPM, o 95 proc. wzrosła w 2009 roku sprzedaż aut osobowych Mitsubishi, o 90 proc. Mazdy. Według dyrektora generalnego Mazda Motor Poland Łukasza Paździora marka dwukrotnie powiększyła sieć dilerską – z 11 salonów w 2008 roku do 23 obecnie.

Największym powodzeniem cieszyły się auta klasy niższej średniej, których sprzedaż minimalnie wzrosła. Spadła natomiast sprzedaż samochodów małych i aut klasy średniej. Z kolei bardzo wzrosło zainteresowanie pojazdami terenowo-rekreacyjnymi, nienależącymi do tanich. Ich sprzedaż skoczyła w górę o ponad jedną czwartą.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?