PKP PLK chce w tym roku odzyskać 500 mln zł

Do końca tego roku PKP PLK ma odzyskać ponad 500 mln zł zaległych opłat za udostępnienie torów. Wciąż jednak nie ma porozumienia z Przewozami Regionalnymi, które są jej winne ok. 150 mln zł — dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 12.01.2010 14:37

— Do grudnia 2009 roku podpisaliśmy porozumienia o spłacie zaległych długów prawie ze wszystkimi przewoźnikami — mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Kolejowe spółki będą musiały oddać 500 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. — Ich wysokości zostanie obliczone na koniec terminu spłaty zobowiązań — mówi Szafrański.

— Podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK dotyczące spłaty długów — mówił w ostatnich dnach grudnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Towarowy Przewoźnik ostatnią ratę ma spłacić z końcem 2010 roku. Prywatni przewoźnicy mają rozliczyć się z PKP PLK do czerwca — października tego roku.

— To oznacza nierówne traktowanie uczestników rynku i to, że będziemy kredytować naszego konkurenta — PKP Cargo — mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. I dodaje, że ma zamiar wystąpić do władz PKP PLK o przedłużenie okresu spłaty.

Prezes Szafrański zapewnia, że wszyscy przewoźnicy byli podczas negocjacji traktowanie jednakowo. — Każdemu zobowiązania rozłożyliśmy na 12 rat — wyjaśnia prezes Szafrański.

Spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów wciąż nie podpisała porozumienia z pasażerskim przewoźnikiem Przewozy Regionalne. Zaległe zobowiązania samorządowej spółki wynoszą ok. 150 mln zł. — Jednym z warunków porozumienia jest regulowanie bieżących należności. Jeżeli spółka tego nie robi — ugoda automatycznie wygasa. Nie ma sensu negocjować i podpisywać czegoś co od razu przestanie zobowiązywać — mówi prezes Szafrański.

Piotr Olszewski przyznaje, że bieżące opłaty za korzystanie z torów nie są w całości przekazywane PKP PLK. — Zobowiązania są stopniowo spłacane, w tym część należności bieżących — dodaje Olszewski. Pieniądze, które odzyska PKP PLK zostaną przeznaczone na remonty i bieżące utrzymanie linii. Inwestycje PKP PLK w 2010 roku mają wynieść 4,7 mld zł. W 2009 roku spółka musiała zrezygnować z inwestycji realizowanych z własnych środków — głownie remontów o wartości 500 mln zł. Powodem były właśnie zatory płatnicze.

— Do grudnia 2009 roku podpisaliśmy porozumienia o spłacie zaległych długów prawie ze wszystkimi przewoźnikami — mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Kolejowe spółki będą musiały oddać 500 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. — Ich wysokości zostanie obliczone na koniec terminu spłaty zobowiązań — mówi Szafrański.

— Podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK dotyczące spłaty długów — mówił w ostatnich dnach grudnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Towarowy Przewoźnik ostatnią ratę ma spłacić z końcem 2010 roku. Prywatni przewoźnicy mają rozliczyć się z PKP PLK do czerwca — października tego roku.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku