Porty morskie wydadzą miliardy na rozwój

Nakłady na rozwój portów w Trójmieście i Szczecinie do 2015 r. sięgną 2,5 mld zł. Kryzys stosunkowo łagodnie obszedł się z naszymi portami, a Gdańsk, jako jeden z nielicznych w Europie, zwiększył przeładunki

Publikacja: 25.03.2010 02:43

Port w Gdańsku, jako jeden z nielicznych w Europie, zwiększył przeładunki

Port w Gdańsku, jako jeden z nielicznych w Europie, zwiększył przeładunki

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Władze zespołu portów Szczecin i Świnoujście tylko na zaplanowane w najbliższym czasie prace wyłożą 700 mln zł, Gdynia zainwestuje ok. 450 mln zł, a Gdańsk szacuje, że do końca tego roku wyda ok. 30 mln zł.

– Planujemy m.in. pogłębienie dna w porcie, modernizację torów i dróg wodnych – mówi Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem. Fundusze będą pochodzić z puli unijnych dotacji i środków własnych. – Na koncie mamy ok. 160 mln zł i cały czas przynosimy zyski. Niewykluczone jednak, że w drugiej połowie przyszłego roku sięgniemy po kredyty bankowe .

Porty zachodniego Wybrzeża już zwróciły się do banków komercyjnych. – Z 700 mln zł, które musimy pozyskać, część będzie pochodzić ze środków własnych i dotacji unijnych, resztę pożyczymy – mówi Władysław Lisewski, wiceprezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu. – Ogłosiliśmy konkurs dla banków, które zechcą nam udzielić kredytu. W tej chwili kilka z nich przygotowuje dla nas oferty – dodaje Lisewski. Te środki mają zostać zainwestowane m.in. w przebudowę dróg i torów w obu portach i rozwój infrastruktury niezbędnej do transportu intermodalnego.

Gdańsk na inwestycje związane z modernizacją wyda w tym roku 21,5 mln zł. Kolejne miliony pójdą na remonty torów i dróg wewnętrznych. Spółka zarządzająca portem oprócz środków znajdujących się na kontach ma do dyspozycji otwarte linie kredytowe.

Część przetargów na prace została już podzielona, znaczna część zostanie ogłoszona w tym i na początku przyszłego roku. – Najpóźniej do połowy maja powinniśmy podpisać z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pierwsze umowy o dofinansowanie, wówczas będziemy mogli ogłosić przetargi – podsumowuje Lisewski.

W portach intensywnie inwestują też firmy prywatne. W Gdańsku belgijska Sea Invest planuje budowę za 41 mln euro nowego terminalu, a australijskie fundusze inwestycyjne, które wybudowały już terminal kontenerowy DCT, mają zamiar go rozbudowywać. Z kolei Gdynia odsprzedaje swój terminal masowy – jest nań dziewięciu chętnych. Pieniądze z transakcji port przeznaczy na własne inwestycje. A w Szczecinie na terminale przeładunkowe miliony złotych wykładają Niemcy.

– Inwestycje realizowane przez porty wydają się trafione i odpowiadają potrzebom rynku – mówi Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich (Baltic Ports Organization). – Konkurencyjność polskich portów zależy jednak w dużej mierze od stanu infrastruktury drogowej i kolejowej łączącej je z resztą kraju. I z tym mamy problem.

Co ciekawe, żaden z portów nie rozważa współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. – Nie wpłynął do nas żaden wniosek o wsparcie polskiego transportu morskiego – mówi Marta Gajęcka, wiceprezes EBI. – A mamy środki na wsparcie tego sektora, z czego korzystają inne porty europejskie.

Miniony rok był dla polskich portów morskich – na tle bałtyckiej konkurencji – wyjątkowo dobry. Przeładunki na Bałtyku spadły o ok. 20 – 25 proc., a w Polsce jedynie o 7,3 proc. Dlatego nie wszystkie porty mogą sobie pozwolić na takie inwestycje, z jakimi mamy do czynienia w Polsce. Rosjanie wstrzymali rozpoczętą już budowę terminalu kontenerowego w porcie Ust-Ługa, a Estończycy do tej pory nie mogą znaleźć chętnego na operatora terminalu kontenerowego w Tallinie.

Władze zespołu portów Szczecin i Świnoujście tylko na zaplanowane w najbliższym czasie prace wyłożą 700 mln zł, Gdynia zainwestuje ok. 450 mln zł, a Gdańsk szacuje, że do końca tego roku wyda ok. 30 mln zł.

– Planujemy m.in. pogłębienie dna w porcie, modernizację torów i dróg wodnych – mówi Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem. Fundusze będą pochodzić z puli unijnych dotacji i środków własnych. – Na koncie mamy ok. 160 mln zł i cały czas przynosimy zyski. Niewykluczone jednak, że w drugiej połowie przyszłego roku sięgniemy po kredyty bankowe .

Pozostało 81% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji