Kryzys zmniejsza sprzedaż aut w Europie

Sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej zmalała w kwietniu o 7,4 proc., po raz pierwszy od 10 miesięcy, bo zniknęły premie za złomowanie — podała organizacja producentów ACEA

Aktualizacja: 17.05.2010 17:09 Publikacja: 17.05.2010 15:39

W kwietniu sprzedano w 25 krajach Unii (bez Cypru i Malty) 1 134 701 samochodów, po 4 miesiącach 4 809 647, co oznacza wzrost o 4,8 proc. wobec 2009 r., ale spadek o 11,8 proc. względem 4 miesięcy 2008 r.

W 25 krajach Unii i trzech krajach EFTA sprzedano w kwietniu 1 171 044 samochody, co oznacza spadek o 6,9 proc. Po 4 miesiącach rynek poprawił się jednak o 5,2 proc. do 4 941 153 szt.

Spadek ten wynikał również z tego, że rok temu firmy rent-a-car odnawiały swą flotę, więc sprzedaż była wyższa niż zwykle. Jest też konsekwencją powszechnego kryzysu gospodarczego. W ciągu 4 miesięcy tego roku rządowe programy pomocy skończyły się albo malały, a sytuacja gospodarcza była trudna -- wyjaśniła ACEA.

Na ogólny wynik złożyła się także bardzo zła sytuacja w na wschodzie Europy. Jedynie Słowenia zwiększyła sprzedaż w kwietniu (12,4) i po 4 miesiącach (8,7). Reszta krajów miała dwucyfrowe spadki, największe Bułgaria (-50,8), Słowacja (-50,5), Węgry (-45,7). Podobnie wyglądały rynki po 4 miesiącach: Rumunia -56, Węgry -52, Bułgaria -46 proc.

W Polsce sprzedano w kwietniu 25 313 nowych pojazdów, co oznacza spadek o 11,9 proc. a po 4 miesiącach 104 398 (-10,5 proc.). Rejestracja zmalała odpowiednio o 5 i 6-7 proc., jeśli uwzględnić auta używane z prywatnego importu.

W kwietniu na największym, europejskim rynku, w Niemczech, sprzedaż zmalała o 31,7 proc. do 259 414 szt., bo dopłaty za złomowanie skończyły się we wrześniu. Na drugim rynku, we Francji nastąpiła poprawa o 1,9 proc. do 190,9 tys., bo premie nadal obowiązują, ale są mniejsze. Inne większe kraje osiągnęły wzrost: Wielka Brytania o 11,5 proc do 148,8 tys., Hiszpania o 39,3 proc do 93,6 tys.

Z danych ACEA wynika, że wśród producentów najbardziej zyskały Nissan (+38,3 proc.), BMW (+13,1), Kia (+8.9) i Renault (+8,7). Największa w Europe grupa Volkswagena zmniejszyła sprzedaż o 7,7 proc., Fiat o 27,3, Toyota o 20,7, GM o 19,1, Ford o 13 proc.

W kwietniu sprzedano w 25 krajach Unii (bez Cypru i Malty) 1 134 701 samochodów, po 4 miesiącach 4 809 647, co oznacza wzrost o 4,8 proc. wobec 2009 r., ale spadek o 11,8 proc. względem 4 miesięcy 2008 r.

W 25 krajach Unii i trzech krajach EFTA sprzedano w kwietniu 1 171 044 samochody, co oznacza spadek o 6,9 proc. Po 4 miesiącach rynek poprawił się jednak o 5,2 proc. do 4 941 153 szt.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne