Akcję już po raz kolejny zorganizował samorząd radców prawnych, tym razem we współpracy z partnerem strategicznym PKPP Lewiatan. Hasłem tegorocznej akcji jest „Prawo bliżej przedsiębiorcy”.

Jest to kolejna edycja „Niebieskiego parasola”. Poprzednie były skierowane do osób fizycznych. . Tym razem organizatorzy postanowili objąć nią mikroprzedsiębiorców, najliczniejszą grupa wśród polskich przedsiębiorców, która - ze względu na swoją specyfikę oraz zróżnicowanie w profilu świadczonych usług – boryka się z wieloma problemami natury prawnej.

Głównym celem akcji jest walka z wykluczeniem prawnym Polaków. Sektor MSP w naszym kraju obejmuje 99.8 ogólnej liczby firm, czyli ponad 1,7 miliona podmiotów gospodarczych. Z tej grupy odsetek firm nie korzystających z usług prawników wynosi 87 proc. dla firm jednoosobowych i 71 proc. dla firm 2 – 9 osobowych.

Jak wynika z przeprowadzonych przez TNS OBOP badań tylko 9 proc. firm jednoosobowych i 15 proc. przedsiębiorstw zatrudniających 2-9 osób jako przyczynę niekorzystania z pomocy prawnej wskazało zbyt wysokie koszty takiej porady. Ta statystyka pokrywa się niemal z danymi dotyczącymi skłonności ogółu Polaków do korzystania z usług prawników: nie korzysta z nich 86 proc. rodaków. Oznacza to, że wykluczenie prawne dotyka w takim samym stopniu mikroprzedsiębiorców jak resztę Polaków.

Akcja „Niebieski Parasol dla Biznesu” służy nie tylko doraźnej pomocy prawnej, ale ma także charakter edukacyjny: ma zachęcić przedsiębiorców do skorzystania z pomocy prawnej nie tylko w sytuacji kryzysowej, ale także w codziennych działaniach prowadzonych przez nich przedsiębiorstw.