adrian furgalski
Aby biznes kolejowy miał sens i aby udział kolei w przewozie ładunków utrzymywał się przynajmniej na tym samym poziomie, a nie spadał, potrzebne są równoczesne działania w co najmniej czterech obszarach. Chodzi o poprawę stanu technicznego infrastruktury, inwestycje w tabor, wspieranie rozwoju rynku i konkurencji między przewoźnikami oraz stosowanie rozsądnych opłat za dostęp do infrastruktury.
Opłaty to główny instrument państwa oddziaływania na zrównoważony rozwój transportu. Jest źle, gdy państwa nie stać na znaczące dofinansowanie kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej, a ciężar ten spada na przewoźników.
Koszty utrzymania infrastruktury niejednakowo obciążają transport drogowy i kolejowy. Kolej jest na straconej pozycji konkurencyjnej. Jeszcze gorzej, gdy państwo nie widzi związku między wysokością opłat za dostęp do infrastruktury, a wielkością popytu na usługi przewozu koleją w dłuższej perspektywie. Z tymi negatywnymi przypadkami mamy do czynienia w Polsce.
[srodtytul]*[/srodtytul]