Operator transportu kolejowego przez tunel pod kanałem La Manche (Channel Tunnel) wybrał w ramach przetargu ofertę Siemensa na 10 składów superszybkiego pociągu E320 Velaro D o wartości 600 mln euro. Niemieckie składy mogą zabierać 900 pasażerów, o 150 więcej od dotąd używanych TGV Alstoma, osiągają prędkość 320 km/h i skrócą czas podróży z Paryża do Londynu o kwadrans do dwóch godzin.
[srodtytul] Przegrany Alstom[/srodtytul]
Przegranym w przetargu ogłoszonym rok temu jest francuski Alstom, dotychczas wyłączny dostawca Eurostara. Od 1994 r., gdy otwarto połączenie przez tunel, Francuzi dostarczyli 28 składów TGV spółce, w której 55 proc. ma francuska kolej SNCF, a pozostałymi udziałami podzieliły się brytyjska firma publiczna LCR i kolej belgijska SNCB.
Decyzja Eurostara wywołała natychmiast ostrą reakcję rządu francuskiego. Ministrowie transportu Dominique Bussereau i środowiska, Jean-Louis Borloo oświadczyli we wspólnym komunikacie, że są „zdumieni, iż nie wzięto pod uwagę przepisów bezpieczeństwa mających zastosowanie w przetargu” i zażądali od Eurostara zmiany warunków przetargu, bo był zgodny z normami bezpieczeństwa.
Ministrowie podkreślili, że nie zgodzą się na warunki operacyjne, które przynajmniej nie poprawią bezpieczeństwa w 50-kilometrowym tunelu, gdzie w latach 1996-2008 doszło do trzech pożarów. Oświadczenie ministrów nie precyzuje, w czym pociągi Siemensa odbiegają od wymogów bezpieczeństwa.