– W przyszłym roku ogłosimy przetargi warte ok. 10 mld zł i tym samym praktycznie zakończymy rozdawanie największych kontraktów współfinansowanych z dotacji unijnych na lata 2007 – 2013 – mówi „Rz“ Paweł Dziwisz, wiceprezes PKP PLK. – Kolejne tzw. duże przetargi, które zostaną ogłoszone być może już w 2012 roku, będą dotyczyły budowy linii dużych prędkości.
Wśród kontraktów, o które w nadchodzącym roku będą się ubiegać firmy budowlane, jest m.in. modernizacja torów z Warszawy do Tłuszcza (czyli budowa fragmentu Rail Baltica – linii biegnącej przez kraje bałtyckie aż do Helsinek), trasy z Poznania do Wrocławia czy połączenia z Warszawy do Radomia. W planach jest również wyłonienie wykonawcy budowy dwóch lokalnych centrów sterowania (LCS) w Gdyni i Gdańsku. Niewykluczone, że na listę projektów przeznaczonych do realizacji trafią również odcinki torów z Warszawy do Białegostoku czy z Poznania do Świnoujścia. Ich realizacja będzie możliwa, jeżeli resort infrastruktury zgodzi się przeznaczyć na ten cel środki zaoszczędzone na tegorocznych przetargach.
Jeszcze w tym roku i w pierwszym miesiącu przyszłego PKP PLK planują ogłoszenie ok. 30 przetargów o łącznej wartości ok. 700 mln zł. – Najważniejsze z nich dotyczą pozostałych robót na trasie z Warszawy do Łodzi o wartości ok. 200 mln zł. Kolejne ok. 310 mln zł mamy zarezerwowane dla wykonawców wiaduktów na trasie z Warszawy do Gdyni – wyjaśnia Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
[srodtytul]Ceny spadają[/srodtytul]
– Możliwe, że uda się zrealizować przyszłoroczne plany dotyczące wartości ogłaszanych przetargów – prognozuje Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej. – Czy podpisane z wykonawcami potem umowy będą warte 10 mld zł, to się okaże. Ten rok pokazał, że kosztorysy inwestorskie PKP Polskich Linii Kolejowych są zawyżone.[wyimek]4,8mld euro unijnych dotacji mają PKP PLK na lata 2007 – 2013[/wyimek]