Druga w Rosji firma montująca samochody Sollers zwracała od dawna uwagę w branży motoryzacyjnej na świecie po zdobyciu opinii wiarygodnego partnera dla takich firm jak SsangYong czy Isuzu. W 2006 r. zaczęła produkować samochody Fiata, a w lutym 2010 r. podpisała bardzo uroczyście, w obecności premiera Władimira Putina, ramową umowę o współpracy z Włochami.
Spółka j. v. rozpadła się jednak w piątek bez wyjaśnienia. Sollers i Fiat stwierdziły w krótkim wspólnym komunikacie, że będą „prowadzić niezależne strategie dla dalszego rozwoju ich obecności w Rosji. W konsekwencji strony postanowiły zakończyć rozmowy”.
Fiat zamierza sam uruchomić w Rosji fabrykę produkującą 500 tys. pojazdów rocznie, ma na to dostateczne fundusze — stwierdził jego rzecznik. Dotychczasowa spółka j. v. z Sollersem, montująca rocznie 20-25 tys. sztuk trzech modeli fiata: minivan, mikrobus i samochód osobowy będzie nadal działać — wyjaśnił Włoch.
Wcześniej oczekiwano, że ich spółka będzie produkować do 500 tys. pojazdów rocznie i zainwestuje 2,4 mld euro, ale Sollers z miasta Nabiereżnyje Czełny szybko ogłosił, że znalazł nowego strategicznego partnera. Rosjanie niemal z marszu podpisali nową umowę z Fordem.
Koncern z USA jest pierwszą zagraniczną firmą samochodową, która uruchomiła w 2002 r. własny zakład w Rosji, we Wsiewołożsku pod Petersburgiem i od tamtej pory starała się zwiększać obecność na tym atrakcyjnym rynku.