Reklama

Ford za Fiata w Rosji

Ford zajął miejsce Fiata w spółce joint venture z rosyjskim potentatem zajmującym się montażem samochodów spółką Sollers

Publikacja: 18.02.2011 15:27

Ford za Fiata w Rosji

Foto: Bloomberg

Druga w Rosji firma montująca samochody Sollers zwracała od dawna uwagę w branży motoryzacyjnej na świecie po zdobyciu opinii wiarygodnego partnera dla takich firm jak SsangYong czy Isuzu. W 2006 r. zaczęła produkować samochody Fiata, a w lutym 2010 r. podpisała bardzo uroczyście, w obecności premiera Władimira Putina, ramową umowę o współpracy z Włochami.

Spółka j. v. rozpadła się jednak w piątek bez wyjaśnienia. Sollers i Fiat stwierdziły w krótkim wspólnym komunikacie, że będą „prowadzić niezależne strategie dla dalszego rozwoju ich obecności w Rosji. W konsekwencji strony postanowiły zakończyć rozmowy”.

Fiat zamierza sam uruchomić w Rosji fabrykę produkującą 500 tys. pojazdów rocznie, ma na to dostateczne fundusze — stwierdził jego rzecznik. Dotychczasowa spółka j. v. z Sollersem, montująca rocznie 20-25 tys. sztuk trzech modeli fiata: minivan, mikrobus i samochód osobowy będzie nadal działać — wyjaśnił Włoch.

Wcześniej oczekiwano, że ich spółka będzie produkować do 500 tys. pojazdów rocznie i zainwestuje 2,4 mld euro, ale Sollers z miasta Nabiereżnyje Czełny szybko ogłosił, że znalazł nowego strategicznego partnera. Rosjanie niemal z marszu podpisali nową umowę z Fordem.

Koncern z USA jest pierwszą zagraniczną firmą samochodową, która uruchomiła w 2002 r. własny zakład w Rosji, we Wsiewołożsku pod Petersburgiem i od tamtej pory starała się zwiększać obecność na tym atrakcyjnym rynku.

Reklama
Reklama

Sollers ogłosiła, że nowa spółka będzie nazywać się Ford Sollers, skupi się na produkcji i sprzedaży aut Forda w Rosji. Obie strony podpisały tylko ramowe porozumienie, dostarczające obserwatorom mało konkretów.

Szef Forda na Europę, Stephen określił spółkę jako wielką możliwość, która wzmocni jego firmę i rosyjski sektor motoryzacji. Jego rosyjski odpowiednik, Wadim Szewcow wyraził nadzieję, że spółka będzie produkować nowe modele Forda i pomoże dostosować je do rosyjskich upodobań i klimatu. Spółka ma ruszyć z produkcją pod koniec bieżącego roku.

Sollers nie ujawniła żadnych szczegółów finansowych nowego partnerstwa, ale analitycy uważają, że umowa będzie łatwiejsza do realizacji od porozumienia z Fiatem. — Spółka z Fordem będzie łatwiejsza do stworzenia niż z Fiatem. To bardzo znana marka, bardziej popularna w Rosji od Fiata — stwierdziła Jelena Sachnowa z VTB Capital. Będzie też tańsza od związku z Fiatem, bo Ford już działa w Rosji — dodała.

- Porozumienie jest złą nowiną dla starań włoskiej firmy rozwijania działalności poza tradycyjnym rynkiem Europy Zachodniej — ocenia analityk Mediobanca, Massimo Vecchio. — To rynek, na który Fiat musi wejść z miejscowym partnerem, bo już zostaje w tyle wobec tradycyjnych rywali, np. Renaulta — dodał.

Vecchio przypuszcza, że Fiat nie chciał zgodzić się na warunki stawiane przez Sollersa i zauważył, że włoska firma tradycyjnie bardzo mocno targuje się przy wszystkich przedsięwzięciach zagranicznych. — Fiat często zajmuje twarde stanowisko w negocjacjach — — powiedział.

Druga w Rosji firma montująca samochody Sollers zwracała od dawna uwagę w branży motoryzacyjnej na świecie po zdobyciu opinii wiarygodnego partnera dla takich firm jak SsangYong czy Isuzu. W 2006 r. zaczęła produkować samochody Fiata, a w lutym 2010 r. podpisała bardzo uroczyście, w obecności premiera Władimira Putina, ramową umowę o współpracy z Włochami.

Spółka j. v. rozpadła się jednak w piątek bez wyjaśnienia. Sollers i Fiat stwierdziły w krótkim wspólnym komunikacie, że będą „prowadzić niezależne strategie dla dalszego rozwoju ich obecności w Rosji. W konsekwencji strony postanowiły zakończyć rozmowy”.

Reklama
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama