W salonach wciąż można kupić samochody z rocznikami 2010 ze sporymi rabatami. Zarówno wzrost stawki VAT, jak i wprowadzenie nowej normy czystości spalin Euro 5 nie zrobiły – przynajmniej na razie – rewolucji w cennikach. Importerzy starają się podtrzymać sprzedaż, która od początku roku wyraźnie wyhamowała.
Koreański Hyundai wprowadził promocje na większość modeli z ubiegłego roku. Np. nową wersję popularnego kompaktu i30 z silnikiem Diesla i normą Euro 5 można kupić za 48,1 tys. zł, podczas gdy to samo auto z roku 2011 kosztuje 60,2 tys. zł. Rabat – 9 tys. zł – oferowany jest także na mniejszy model z segmentu B – i20. Z niewielkimi bonusami "na zachętę" sprzedawane są także samochody z rocznika 2011.
U dilerów Opla można dostać 10 tys. zł rabatu na Insignię z roku 2010 oraz do 3,9 tys. na rocznik 2011. Bonus klienci mogą dostać także na inne modele: Astra IV z produkcji 2010 może być tańsza o 8,5 tys. zł. Ale sprzedawcy marki przyznają, że wybór jest coraz mniejszy. – Zostały droższe wersje, z bogatym wyposażeniem – mówi Igor Czajor z katowickiego salonu MM Cars. Od ręki dostępna jest np. insignia w wersji kombi, która według cennika kosztuje 99 tys. zł. Z rabatem – 89 tys.
Nie ma natomiast kłopotów z kupnem "rabatowego" citroena. Importer, który w całym ubiegłym roku odnotował 45-procentowy wzrost sprzedaży, ma jeszcze zapas samochodów z rocznika 2010. Dostępne są m.in. Berlingo, C3 i C4 w wersji Picasso, oraz C5. Ten ostatni można kupić o 30 proc. taniej. Podobny rabat dostępny jest w przypadku siedmiomiejscowego grand C4 picasso, kosztującego standardowo ok. 120 tys. zł. Jeden z najpopularniejszych modeli marki – C3 Picasso – kosztuje z produkcji 2010 roku o 15 proc. taniej.
Podwyżka stawki VAT do 23 proc. podniosła nieznacznie cenę tańszych modeli – w granicach 1 – 2 tys. zł. Bardziej widoczne jest to w przypadku marek premium, zwłaszcza gdy doszły jeszcze zmiany w wyposażeniu. Np. cena topowego modelu Infiniti – FX50 S Premium – wzrosła o 3,4 proc., do 334,7 tys. zł. Za to w tego typu autach rabaty mogą być bardzo wysokie. Np. Infiniti z limitowanej serii EX Black Premium, którego cena katalogowa wynosi 257 tys., można kupić za 236,4 tys., a w leasingu za 216 tys. zł.