Chińscy turyści nie przyjadą do Polski

Polska Organizacja Turystyczna spóźnia się z otwarciem w Chinach placówki mającej promować nasz kraj. Możemy zaprzepaścić sukces Expo

Publikacja: 06.05.2011 20:19

Chińscy turyści nie przyjadą do Polski

Foto: Bloomberg

Polska traci szansę na korzyści z coraz szybszego otwierania się chińskiego rynku turystycznego – jednego z największych na świecie i najbardziej perspektywicznych. Mimo ubiegłorocznych zapowiedzi do dziś nie zdołano otworzyć w Chinach przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), mającej promować Polskę jako interesujący cel wyjazdów dla chińskich turystów.

– Możemy zaprzepaścić szansę, jaką dał nam sukces prezentacji polskiej turystyki podczas ubiegłorocznej wystawy Expo – mówi Andrzej Pieczonka, kierownik wydziału promocji, handlu i inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju.

Na razie widocznym efektem Expo jest otwarcie w Szanghaju biura Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). W krótkim czasie miała to zrobić także POT, a finalizację rozmów z chińskimi partnerami zapowiadał jej prezes Rafał Szmytke jeszcze w listopadzie 2010 r.

Ale zakończenie sprawy się przedłuża. Pierwszy przetarg na organizację placówki został unieważniony. Teraz rozstrzygany jest drugi.

– Zostały złożone cztery oferty, ale niepełne. Więc w myśl przepisów poprosiliśmy o uzupełnienie jednej i trzy odrzuciliśmy – tłumaczy rzeczniczka POT Katarzyna Draba. Na pytanie o termin uruchomienia placówki nie odpowiedziała.

Problemem może być skromny budżet. POT ma na placówkę 400 tys. zł na dwa lata. Tymczasem pieniądze muszą wystarczyć nie tylko na organizację biura i wynagrodzenia jednego, dwóch pracowników, ale głównie na ich podróże po kraju i obecność na spotkaniach promocyjnych.

Tymczasem większe wydatki na promocję Polski w Chinach mogłyby się opłacić, bo to rynek, na którym można świetnie zarobić. Według China Tourism Academy (CTA) zajmującej się analizami chińskiego rynku turystycznego w 2020 r. świat zwiedzi 100 mln Chińczyków. W tym roku CTA zakłada 54 mln, w 2010 r. było to 47 mln. W 2011 r. mają oni zostawić tylko w USA przynajmniej 9,5 mld dol. To 14 proc. więcej niż rok temu.

Dyrektor CTA Jiang Yiyi podkreśla , że podczas kryzysu z lat 2009 – 2010 Chińczycy także ograniczyli wydatki na turystykę. Wprawdzie ich liczba nie zmalała, ale wybierali pobliskie kraje – Japonię, Hongkong, Tajlandię i Tajwan. – Teraz, kiedy sytuacja na świecie się poprawia, także i Chińczycy czują się pewniej – mówi.

Według CTA typowy chiński turysta najczęściej ma lat 25 – 44 i jest zamożny. Przyznaje, że podróżując, najwięcej pieniędzy wydaje na zakupy, ale lubi też zwiedzać i pójść do restauracji.

Polska traci szansę na korzyści z coraz szybszego otwierania się chińskiego rynku turystycznego – jednego z największych na świecie i najbardziej perspektywicznych. Mimo ubiegłorocznych zapowiedzi do dziś nie zdołano otworzyć w Chinach przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), mającej promować Polskę jako interesujący cel wyjazdów dla chińskich turystów.

– Możemy zaprzepaścić szansę, jaką dał nam sukces prezentacji polskiej turystyki podczas ubiegłorocznej wystawy Expo – mówi Andrzej Pieczonka, kierownik wydziału promocji, handlu i inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca