Polska traci szansę na korzyści z coraz szybszego otwierania się chińskiego rynku turystycznego – jednego z największych na świecie i najbardziej perspektywicznych. Mimo ubiegłorocznych zapowiedzi do dziś nie zdołano otworzyć w Chinach przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), mającej promować Polskę jako interesujący cel wyjazdów dla chińskich turystów.
– Możemy zaprzepaścić szansę, jaką dał nam sukces prezentacji polskiej turystyki podczas ubiegłorocznej wystawy Expo – mówi Andrzej Pieczonka, kierownik wydziału promocji, handlu i inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju.
Na razie widocznym efektem Expo jest otwarcie w Szanghaju biura Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). W krótkim czasie miała to zrobić także POT, a finalizację rozmów z chińskimi partnerami zapowiadał jej prezes Rafał Szmytke jeszcze w listopadzie 2010 r.
Ale zakończenie sprawy się przedłuża. Pierwszy przetarg na organizację placówki został unieważniony. Teraz rozstrzygany jest drugi.
– Zostały złożone cztery oferty, ale niepełne. Więc w myśl przepisów poprosiliśmy o uzupełnienie jednej i trzy odrzuciliśmy – tłumaczy rzeczniczka POT Katarzyna Draba. Na pytanie o termin uruchomienia placówki nie odpowiedziała.