Superpociąg na rosyjskich torach

Rosyjskie koleje chcą w ciągu 20 lat mieć pociąg jeżdżący 1000 km/h. Nad projektem pracują wspólnie z Niemcami i Koreańczykami

Publikacja: 14.06.2011 12:13

Superpociąg na rosyjskich torach

Foto: Bloomberg

Rosyjskie Drogi Żelazne (RŻD) zamiast, tak jak PKP, jeździć coraz wolniej, stawiają na przyśpieszenie. Od dwóch lat między Moskwą a St. Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem jeżdżą Sapsany produkcji Siemensa rozwijające do 250 km/h. Od roku z Moskwy do Helsinek kursuje Allegro koncernu Alstom (też 250 km/h). Rosjanie podpisali też kontrakt z hiszpańskim Talgo, na pociągi rozwijające do 280 km/h.

Ale ambicje Władimira Jakunina, prezesa RŻD są dużo większe. W końcu minionego roku RŻD przedstawił w Madrycie podczas konferencji poświęconej szybkim pociągom, projekt budowy magistrali Moskwa-Petersburg, po której mają jeździć pociągi z prędkością do 400 km/h.

Projekt jest zaawansowany. Specjalnie powołana spółka „Skorostnyje magistrale" (szybkie magistrale) przygotowuje przetarg na dostawę sprzętu i budowę trasy. Rocznie pociąg ma przewozić 1,5 mln pasażerów. Prezentacja warunków nastąpi w połowie 2011 r. Koszty budowy i zakupu sprzętu pokryje inwestor prywatny a eksploatację i remonty przez 30-40 lat finansować będą koleje. Rząd ma być gwarantem kredytów dla inwestora.

Najnowsze przedsięwzięcie idzie jeszcze dalej. Aleksandr Korczagin szef Centrum rozwoju innowacyjnego RŻD podał, że wspólnie z partnerami z Niemiec i Korei Płd. (nie wymienił ich nazw), jego centrum pracuje nad pociągiem na poduszce magnetycznej, który osiągałby 1000 km/h.

Na razie strona rosyjska wyłożyła na projekt 18 mln dol.. Drugie tyle ma dołożyć państwowa korporacja Rosnano.

Rosyjskie Drogi Żelazne (RŻD) zamiast, tak jak PKP, jeździć coraz wolniej, stawiają na przyśpieszenie. Od dwóch lat między Moskwą a St. Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem jeżdżą Sapsany produkcji Siemensa rozwijające do 250 km/h. Od roku z Moskwy do Helsinek kursuje Allegro koncernu Alstom (też 250 km/h). Rosjanie podpisali też kontrakt z hiszpańskim Talgo, na pociągi rozwijające do 280 km/h.

Ale ambicje Władimira Jakunina, prezesa RŻD są dużo większe. W końcu minionego roku RŻD przedstawił w Madrycie podczas konferencji poświęconej szybkim pociągom, projekt budowy magistrali Moskwa-Petersburg, po której mają jeździć pociągi z prędkością do 400 km/h.

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP