Połowa małych firm nie zamierza inwestować

Wybierając bank, firmy kierują się przede wszystkim dostępem do usług online. Dwie piąte małych spółek zatrzymuje wolne środki na rachunku, nie lokując ich

Publikacja: 22.06.2011 02:29

Dla firm najważniejszy jest Internet

Dla firm najważniejszy jest Internet

Foto: Rzeczpospolita

Red

Małe przedsiębiorstwa, gdy wybierają bankowego partnera, zwracają także uwagę na renomę banku i tradycję. Dla dużych ważniejsza jest funkcjonalność systemu bankowości elektronicznej, jakość i kompetencje kadry banku. Tak wynika z badania, jakie wśród ponad 1700 firm przeprowadziła firma INDICATOR.

Małe firmy (z przychodami ze sprzedaży netto w 2010 r. mniejszymi niż 3,6 mln zł) najczęściej współpracują z jednym bankiem. Wśród dużych robi tak tylko co piąta. Ponad 46 proc. dużych firm (których przychody ze sprzedaży netto w ubiegłym roku przekroczyły 30 mln zł) współpracuje na stałe z dwoma bankami, a kolejnych 25 proc. z trzema. Gdy zapytano je, jakie banki są dla nich strategiczne, najwięcej, bo prawie 19 proc., wskazało PKO Bank Polski. Na kolejnych miejscach znalazły się: ING Bank Śląski (9 proc.), Bank Zachodni WBK (8,7 proc.) oraz BRE Bank (6,2 proc.).

Z badania wynika, że duże firmy trzy razy częściej niż małe korzystają z kredytów obrotowych i inwestycyjnych. Pod koniec I kwartału miało je 46 proc. dużych firm i tylko 15 proc. małych. Ale też małe przedsiębiorstwa głównie finansują się ze środków własnych. – 45 proc. nie zamierza korzystać z kredytu złotowego, także z debetu. A większość, bo 73 proc., nie interesuje się w ogóle funduszami unijnymi – relacjonuje Jan Garlicki, dyrektor Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.

Z badania wynika, iż prawie trzy czwarte małych firm odnotowało w 2010 r. zysk, a połowa spodziewa się takich samych wyników także w tym roku. Co trzecia mała firma uważa, że ten rok będzie dla niej trudniejszy.

Autorzy badania zwracają uwagę, że prawie 30 proc. małych firm przyznało, iż nie ma wolnych środków finansowych. – Jest spora grupa małych firm, które nie mają nadwyżek finansowych, pieniędzy wystarcza im do obrotu z kontrahentami – mówi Jerzy Bartnik, szef Związku Rzemiosła Polskiego.

Z badania wynika, że MSP niechętnie planują inwestycje – przeszło połowa małych oraz 45 proc. średnich spółek nie zamierza ich prowadzić w ciągu najbliższego półtora roku. Nie myślą też o pieniądzach z Unii. Sięgania po nie nie przewiduje 65 proc. małych oraz 45 proc. średnich przedsiębiorstw. W badaniu wzięły udział firmy istniejące co najmniej od 2009 r.

Małe przedsiębiorstwa, gdy wybierają bankowego partnera, zwracają także uwagę na renomę banku i tradycję. Dla dużych ważniejsza jest funkcjonalność systemu bankowości elektronicznej, jakość i kompetencje kadry banku. Tak wynika z badania, jakie wśród ponad 1700 firm przeprowadziła firma INDICATOR.

Małe firmy (z przychodami ze sprzedaży netto w 2010 r. mniejszymi niż 3,6 mln zł) najczęściej współpracują z jednym bankiem. Wśród dużych robi tak tylko co piąta. Ponad 46 proc. dużych firm (których przychody ze sprzedaży netto w ubiegłym roku przekroczyły 30 mln zł) współpracuje na stałe z dwoma bankami, a kolejnych 25 proc. z trzema. Gdy zapytano je, jakie banki są dla nich strategiczne, najwięcej, bo prawie 19 proc., wskazało PKO Bank Polski. Na kolejnych miejscach znalazły się: ING Bank Śląski (9 proc.), Bank Zachodni WBK (8,7 proc.) oraz BRE Bank (6,2 proc.).

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji