Reklama
Rozwiń
Reklama

Inwestycje muszą być łatwiejsze

Inwestorzy wciąż natrafiają na wiele problemów opóźniających realizację projektów

Publikacja: 10.09.2011 01:45

Referencje pomagają negocjować z bankami warunki finansowania projektów – podkreślał w trakcie panel

Referencje pomagają negocjować z bankami warunki finansowania projektów – podkreślał w trakcie panelu Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej (na zdjęciu z lewej)

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

O wyzwaniach stojących przed podmiotami zajmującymi się rozwojem infrastruktury transportowej i energetycznej rozmawiali eksperci podczas debaty „Rz" „Inwestycje infrastrukturalne w Polsce – wyzwanie i konieczność. Jak sfinansować te wydatki?".

Program drogowy

Przyjęty program budowy dróg i autostrad do 2015 r. jest wart ok. 88 mld zł. Wiele kolejnych, nieujętych w nim inwestycji znajduje się na liście rezerwowej. – Rozszerzenie sieci polskich dróg i dalsze inwestowanie w infrastrukturę transportową w Polsce jest niezbędne – mówił Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej. Jak podkreślił, warto inwestować w autostrady, które gwarantują większą przepustowość. Jego zdaniem  mimo poprawy warunków inwestowania w infrastrukturę, jaką zapewniają specustawy czy zgodne z prawem unijnym ustawy środowiskowe, procesy wciąż są długotrwałe. Najdłużej trwa etap przygotowawczy.

Po zdjęciu z budżetu państwa ciężaru finansowania budowy nowych dróg pieniędzy na inwestycje i zapewnienie wkładu własnego, by sięgnąć po unijne dotacje, trzeba szukać na rynku. – Podstawowym zewnętrznym źródłem finansowania inwestycji drogowych są obligacje przychodowe – uważa Jarosław Myjak, wiceprezes PKO BP. – Firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne kupują takie papiery, żeby je trzymać nawet przez 20 – 25 lat.

Sposobem na zdobycie finansowania jest też współpraca z partnerem prywatnym. Inwestycje realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego mogą liczyć na wsparcie finansowe Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. – Strona publiczna nie musi udzielać gwarancji, wystarczy, że stworzy warunki, by firma była postrzegana jako stabilna, aby uzyskać kredyt – powiedział Myjak. Jak dodał Andrzej Patalas, w negocjacjach z bankami pomagają też referencje, w przypadku AW była to zrealizowana z sukcesem budowa fragmentu A2 między Koninem a Nowym Tomyślem.

Najlepsi klienci

Wielkie inwestycje infrastrukturalne to nie tylko drogi czy koleje, ale także energetyka. Główni inwestorzy infrastruktury – spółki Gaz-System i PSE Operator – są w wyjątkowo korzystnej sytuacji, gdy chodzi o finansowanie projektów, choć potrzebują na nie kilkudziesięciu miliardów złotych. Jak zapewniał wiceprezes PKO BP, Gaz-System jest klientem, o którym marzy każdy bank. – Ma jasne projekcje finansowe i strategiczne znaczenie dla gospodarki – mówił Jarosław Myjak.

Reklama
Reklama

Gaz-System, który odpowiada za budowę gazoportu w Świnoujściu za 2,6 mld zł, gdy analizował źródła finansowania, otrzymał od banków oferty kredytowe na kwotę znacznie przewyższającą potrzeby. Jak mówił w czasie panelu prezes Jan Chadam, Gaz-System zamierza zainwestować w najbliższych latach 11 mld zł i połowę tej kwoty wygospodaruje we własnym zakresie. Może też liczyć na wsparcie unijne w wysokości 1,7 mld zł.

Z kolei PSE Operator, który odpowiada za działanie systemu elektroenergetycznego kraju, zamierza sfinansować 80 proc. swoich inwestycji z własnych środków, a 8 proc. zapewni mu unijne wsparcie. Jak mówił dyrektor ds. inwestycji PSE Operator Marcin Laskowski, w nowej strategii firma przewiduje na najbliższe lata wydatki w wysokości 8 mld zł. Jedną czwartą tej kwoty przeznaczy na realizację połączenia energetycznego  z Litwą. – W tym i przyszłym roku czekają nas największe wydatki – rzędu 2 mld zł rocznie – dodał dyrektor.

Wciąż są bariery

Barierą w realizacji inwestycji jest brak prawa skracającego procedury. – Musimy korzystać z prywatnych gruntów, uzyskać zgodę ich właścicieli, nowe rozwiązania prawne są konieczne – mówił Jan Chadam.

Do tej pory firmy budujące gazociągi i linie energetyczne korzystają z tzw. specustaw – w sprawie gazoportu czy Euro 2012. Jak argumentował dyrektor Laskowski, największym ułatwieniem może być ustawa o korytarzach infrastrukturalnych, która ma wejść w życie w połowie 2012 r. – Ma mieć kompleksowy charakter i ułatwić formalnoprawne przygotowanie inwestycji – stwierdził Laskowski.

XXI Forum Ekonomiczne w Krynicy 7 – 9 września 2011 r. www.forum-ekonomiczne.pl

O wyzwaniach stojących przed podmiotami zajmującymi się rozwojem infrastruktury transportowej i energetycznej rozmawiali eksperci podczas debaty „Rz" „Inwestycje infrastrukturalne w Polsce – wyzwanie i konieczność. Jak sfinansować te wydatki?".

Program drogowy

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama