Auta z niemieckich koncernów zdominowały polski rynek

Należąca do Volkswagena Skoda, sam VW oraz Opel przyciągają polskich kierowców

Publikacja: 21.09.2011 03:28

Polacy najczęściej kupują skodę octavię, najchętniej w wersji kombi

Polacy najczęściej kupują skodę octavię, najchętniej w wersji kombi

Foto: Archiwum

Polacy przywiązali się do aut produkowanych przez niemieckie koncerny. Bo przecież Skoda, najpopularniejsza u nas marka, należy do Volkswagena. Ten sentyment widoczny w rankingach sprzedaży obejmuje zarówno samochody nowe, jak i używane. Auta włoskie i francuskie w obu tych segmentach mocno odstają od czołówki . Nic też nie wskazuje, by szybko miało się to zmienić.

Najchętniej kupujemy skodę, zwykle octavię. Według Instytutu Samar od stycznia do końca sierpnia Polacy kupili 10,3 tys. tych aut. I choć to o 4 proc. mniej niż przed rokiem, nie przeszkodziło to octavii zwiększyć udziału w rynku aut osobowych do prawie 5,8 proc.

Nieźle radzi sobie też mniejsza fabia: ponad 7 tys. sprzedanych egzemplarzy. – Ten samochód już całą dekadę jest liderem sprzedaży swojego segmentu (klasa aut małych – red.) – podkreśla Marcin Weksej ze Skoda Auto Polska.

Wiceliderem rynku jest opel astra. Produkowany w fabryce w Gliwicach samochód jest sprzedawany razem z poprzednią wersją znaną jako classic, choć ta ostatnia stanowi mniejszą część sprzedaży. W ciągu ośmiu miesięcy astry znalazły 7,6 tys. nabywców, zwiększając – mimo ogólnej bessy, zwłaszcza w tym segmencie – rynkowy udział z 3,8 do 4,2 proc.

Opel tłumaczy to powodzenie stylistycznymi i technicznymi zmianami, jakie przeszły jego auta. – Wprowadzenie do sprzedaży najpierw insigni, a potem nowej astry przyciągnęło nie tylko dotychczasowych posiadaczy opli, ale także tych, którzy wcześniej nie interesowali się naszą marką – mówi dyrektor PR w General Motors Poland Przemysław Byszewski.

Na czwartej pozycji znalazł się ford focus – 6,2 tys. sprzedanych w tym roku egzemplarzy. Daleko za nim, w dystansie  niemal 2 tys. sztuk, są auta japońskie i włoskie: toyota yaris, fiaty punto i panda oraz nissan qashqai.

Auta niemieckich koncernów preferują także firmy. Tu czołówka jest podobna: octavia, potem focus, astra i fabia. Ale dalej pojawiają się już droższe samochody klasy średniej, zresztą też głównie niemieckie – volkswagen passat (prawie 2,3 tys. sztuk), opel insignia (ponad 2,2 tys.) i ford mondeo (przeszło 2,1 tys.). Na dziesiątym miejscu preferencji przedsiębiorców znalazł się VW golf.

Ten ostatni cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród kupujących auta używane. W rankingu najczęściej wyszukiwanych samochodów w serwisie otoMoto.pl był w I półroczu liderem. Za nim uplasowały się passat i polo. W czołówce znalazły się także audi: modele A4, A6 i A3.

Według szefa serwisu mojeauto.pl Wojciecha Traczyka VW należą do czołówki nowych aut w swych segmentach w znacznej części Europy. Nie dziwi więc ich duża podaż na rynku wtórnym.

Cały rynek aut osobowych niestety słabnie. Łączna sprzedaż nowych samochodów za osiem miesięcy wynosi 179,9 tys. i jest słabsza od tej sprzed roku o 5,6 proc. W dodatku ten spadek to już stały trend, zwłaszcza w odniesieniu do klientów indywidualnych, kupujących samochód na własny użytek.

Bessę odzwierciedla też spadek liczby kredytów samochodowych. Według Open Finance wyniósł on 11 proc.

Polacy przywiązali się do aut produkowanych przez niemieckie koncerny. Bo przecież Skoda, najpopularniejsza u nas marka, należy do Volkswagena. Ten sentyment widoczny w rankingach sprzedaży obejmuje zarówno samochody nowe, jak i używane. Auta włoskie i francuskie w obu tych segmentach mocno odstają od czołówki . Nic też nie wskazuje, by szybko miało się to zmienić.

Najchętniej kupujemy skodę, zwykle octavię. Według Instytutu Samar od stycznia do końca sierpnia Polacy kupili 10,3 tys. tych aut. I choć to o 4 proc. mniej niż przed rokiem, nie przeszkodziło to octavii zwiększyć udziału w rynku aut osobowych do prawie 5,8 proc.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!