Auta z niemieckich koncernów zdominowały polski rynek

Należąca do Volkswagena Skoda, sam VW oraz Opel przyciągają polskich kierowców

Publikacja: 21.09.2011 03:28

Polacy najczęściej kupują skodę octavię, najchętniej w wersji kombi

Polacy najczęściej kupują skodę octavię, najchętniej w wersji kombi

Foto: Archiwum

Polacy przywiązali się do aut produkowanych przez niemieckie koncerny. Bo przecież Skoda, najpopularniejsza u nas marka, należy do Volkswagena. Ten sentyment widoczny w rankingach sprzedaży obejmuje zarówno samochody nowe, jak i używane. Auta włoskie i francuskie w obu tych segmentach mocno odstają od czołówki . Nic też nie wskazuje, by szybko miało się to zmienić.

Najchętniej kupujemy skodę, zwykle octavię. Według Instytutu Samar od stycznia do końca sierpnia Polacy kupili 10,3 tys. tych aut. I choć to o 4 proc. mniej niż przed rokiem, nie przeszkodziło to octavii zwiększyć udziału w rynku aut osobowych do prawie 5,8 proc.

Nieźle radzi sobie też mniejsza fabia: ponad 7 tys. sprzedanych egzemplarzy. – Ten samochód już całą dekadę jest liderem sprzedaży swojego segmentu (klasa aut małych – red.) – podkreśla Marcin Weksej ze Skoda Auto Polska.

Wiceliderem rynku jest opel astra. Produkowany w fabryce w Gliwicach samochód jest sprzedawany razem z poprzednią wersją znaną jako classic, choć ta ostatnia stanowi mniejszą część sprzedaży. W ciągu ośmiu miesięcy astry znalazły 7,6 tys. nabywców, zwiększając – mimo ogólnej bessy, zwłaszcza w tym segmencie – rynkowy udział z 3,8 do 4,2 proc.

Opel tłumaczy to powodzenie stylistycznymi i technicznymi zmianami, jakie przeszły jego auta. – Wprowadzenie do sprzedaży najpierw insigni, a potem nowej astry przyciągnęło nie tylko dotychczasowych posiadaczy opli, ale także tych, którzy wcześniej nie interesowali się naszą marką – mówi dyrektor PR w General Motors Poland Przemysław Byszewski.

Na czwartej pozycji znalazł się ford focus – 6,2 tys. sprzedanych w tym roku egzemplarzy. Daleko za nim, w dystansie  niemal 2 tys. sztuk, są auta japońskie i włoskie: toyota yaris, fiaty punto i panda oraz nissan qashqai.

Auta niemieckich koncernów preferują także firmy. Tu czołówka jest podobna: octavia, potem focus, astra i fabia. Ale dalej pojawiają się już droższe samochody klasy średniej, zresztą też głównie niemieckie – volkswagen passat (prawie 2,3 tys. sztuk), opel insignia (ponad 2,2 tys.) i ford mondeo (przeszło 2,1 tys.). Na dziesiątym miejscu preferencji przedsiębiorców znalazł się VW golf.

Ten ostatni cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród kupujących auta używane. W rankingu najczęściej wyszukiwanych samochodów w serwisie otoMoto.pl był w I półroczu liderem. Za nim uplasowały się passat i polo. W czołówce znalazły się także audi: modele A4, A6 i A3.

Według szefa serwisu mojeauto.pl Wojciecha Traczyka VW należą do czołówki nowych aut w swych segmentach w znacznej części Europy. Nie dziwi więc ich duża podaż na rynku wtórnym.

Cały rynek aut osobowych niestety słabnie. Łączna sprzedaż nowych samochodów za osiem miesięcy wynosi 179,9 tys. i jest słabsza od tej sprzed roku o 5,6 proc. W dodatku ten spadek to już stały trend, zwłaszcza w odniesieniu do klientów indywidualnych, kupujących samochód na własny użytek.

Bessę odzwierciedla też spadek liczby kredytów samochodowych. Według Open Finance wyniósł on 11 proc.

Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym
Biznes
Trzech faworytów w wyścigu o okręty podwodne dla Polski
Biznes
Google zapowiada wielkie projekty w Polsce
Biznes
Czy surowce uratują Ukrainę? UE kontra cła Trumpa i przyszłość aut spalinowych