Reklama

Sieci kablowe planują inwestycje na 2012 rok

Zdaniem przedstawicieli branży kablowej rynek będzie rozwijał się jeszcze przez trzy – pięć lat. Dlatego nadal mocno inwestują

Publikacja: 07.10.2011 03:54

Sieci kablowe planują inwestycje na 2012 rok

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Zaczął się okres przygotowań do 2012 r. Trwają prace nad budżetami i strategiami sieci kablowych. Co do jednego są one zgodne: nie zmniejszą, a raczej zwiększą inwestycje. To nie najlepsza informacja dla Telekomunikacji Polskiej, która uważa kablówki za swojego głównego przeciwnika na rynku stacjonarnym.

– Co roku wydajemy na inwestycje kwoty stanowiące przynajmniej 20 proc. naszych przychodów – mówi Simon Boyd, który szefuje zarówno UPC, jak i Asterowi. – Dużo inwestowaliśmy i nadal będziemy to robić – zapewnia. – Są jeszcze części Polski, w których nas nie ma. To miejsce na dalszy rozwój. Podkreśla, że powstająca grupa chce mocniej konkurować z TP.

Jeśli UPC uda się utrzymać przychody własne i przejętego Astera, to w 2012 r. grupa może wypracować około 1,5 mld zł przychodów. A jeśli utrzyma też poziom inwestycji, to łatwo policzyć, że mogą one sięgnąć 300 mln zł. Ile nakłady te wyniosą w 2012 r. – Boyd nie komentuje.

Wejścia do kolejnych miast nie wykluczają także Multimedia Polska kontrolowane przez kilka osób fizycznych. – W 2012 r. planujemy przeznaczyć na inwestycje w rozwój organiczny około 22 proc. przychodów, czyli około 150 mln zł. Część naszej strategii przewiduje rozbudowę sieci w obszarach, na których już jesteśmy. Część wejście do nowych miast – mówi Andrzej Rogowski, prezes spółki. 150 mln zł to nieco więcej niż Multimedia przeznaczyły na rozwój organiczny w 2010 r. (148 mln zł). – Chcemy też ostrzej negocjować przejęcia małych i średnich sieci kablowych i ethernetowych. Budżet na przejęcia nie jest sztywno określony – mówi Rogowski.

Według niego, przykład jednej z inwestycji pokazuje, że sieci ethernetowe mogą z powodzeniem funkcjonować w ramach grupy Multimediów, bez konieczności ich wymiany na inną technologię. To oznacza, że kablówka może stać się silniejszym konkurentem Netii, w której strategii obok dużych przejęć (Dialog) są też zakupy małych sieci. Więcej niż w tym roku na inwestycje przeznaczyć chce też m.in. wielkopolska Inea (w br. jej budżet to 88 mln zł).

Reklama
Reklama

Rogowski nie wyklucza konsolidacji między firmami kablowymi ze szczytu rankingu. Zapewnia jednak, że właściciele Multimediów nie prowadzą obecnie rozmów o sprzedaży spółki. – Nie oznacza to jednak, że we współpracy z bankami inwestycyjnymi i doradcami nie prowadzimy analiz rynku. Szukamy swojego miejsca dziś i w dalszej perspektywie – powiedział prezes Multimediów.

Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Biznes
NATO dwóch prędkości, pożyczka dla Ukrainy i chińskie surowce dla Europy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama