W Polsce Sony tak samo cenione jak Sony Ericsson

Rozpad spółki Sony Ericsson wydaje się przesądzony. Udziały w niej ma przejąć Sony

Publikacja: 24.10.2011 02:44

W Polsce Sony tak samo cenione jak Sony Ericsson

Foto: Bloomberg

W Polsce zamiana Sony Ericssona na Sony nie powinna zaszkodzić temu producentowi – uważają eksperci. Na naszym rynku wciąż radzi on sobie nieźle. Według IDC zajmuje czwartą pozycję wśród firm produkujących smartfony. Z tego typu urządzeń korzysta 14 proc. Polaków, a wśród nich użytkownicy Sony Ericssona stanowią ponad 20 proc. – pokazują dane zebrane przez dom mediowy MEC.

- W kategorii łącznej sprzedaży tańszych i droższych modeli telefonów komórkowych plasujemy się na trzecim miejscu w naszym kraju – mówi „Rz" Agnieszka Jaśkiewicz, szefowa marketingu w Sony Ericsson Polska.

Inaczej wygląda to w skali globalnej. Od czasu, kiedy w 2007 roku pojawił się pierwszy iPhone, rynkowa pozycja Sony Ericssona stale słabnie. Z czwartego miejsca w rankingu producentów telefonów komórkowych firma ta spadła na pozycję dziewiątą.

Właśnie z tych powodów joint venture Sony Ericsson już w najbliższych dniach może się rozpaść – pod koniec października partnerom wygasa umowa o współpracy i wiele wskazuje na to, że japoński udziałowiec się z niej wycofa. Jak podaje Reuters, Sony chce robić smartfony pod własną marką, co pozwoliłoby tej firmie odrobić straty względem gigantów tej branży.

– Sony Ericsson przegapił modę na smartfony z dużym dotykowym wyświetlaczem, zapoczątkowaną przez Apple w 2007 roku. Przez zbyt długi czas koncentrował się na prostych telefonach komórkowych, a jego pierwszy smartfon Xperia pojawił się dopiero rok po premierze Apple'a – mówi Marek Kujda, analityk IDC.

Na produkcji smartfonów SE skupił się dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat, co jednak nie uratowało tego producenta od spadku sprzedaży. Ta zmiana strategii jednak nie do końca spodobała się Polakom, przywiązanym do niedrogich i efektownych telefonów tego producenta.

- Sony Ericsson w ostatnich latach tracił udział w polskim rynku – twierdzi Wojciech Piechocki, szef serwisu GSMONLINE.PL. – Przyczyną tego było skupienie się tej firmy na produkcji droższych modeli, które w Polsce słabo się sprzedawały. Teraz SE walczy na bardzo wymagającym i konkurencyjnym rynku smartfonów, co nie jest zadaniem trywialnym – mówi Piechocki.

Dodaje, że Polsce hitem sprzedaży Sony Ericssona był model Hazel z serii GreenHeart, jeden z nielicznych w ostatnim czasie, który smartfonem nie jest. Z kolei światowy przebój, smartfon Xperia, jest telefonem cenionym na polskim rynku, ale niestety mającym także wysoką cenę, również w ofercie operatorskiej.

Czy Sony samodzielnie zdołałoby nadrobić straty Sony Ericssona? Ma na to duże szanse, zwłaszcza że ma klientom sporo do zaoferowania: nie tylko konsole Playstation, ale też wytwórnie Sony Music czy Sony Pictures, a więc nieprzebrane źródła gier, muzyki i filmów. Firma zyskałaby sporą przewagę na rynku, gdyby wzorem Amazona czy Apple'a zaoferowała te multimedialne treści użytkownikom smartfonów.

- Wykupując udziały Ericssona, Sony będzie mogło pod jedną marką skupić sprzęt RTV, konsole do gier, komputery, tablety i telefony – mówi Marek Kujda.

- W Polsce produkty Sony są cenione za jakość i nowoczesność, tak więc ewentualna zmiana Sony Ericssona na markę Sony raczej nie zaszkodzi temu producentowi telefonów – twierdzi Wojciech Piechocki. - Zwykle zmiana marki choć na chwilę zwiększa zainteresowanie produktami danej firmy, a Sony to jedna z najmocniejszych marek na świecie.

Przed japońskim koncernem stoi jednak duże wyzwanie, bo o tym, że produkował kiedyś telefony komórkowe, już mało kto dziś pamięta.

- Sony musi przygotować choć jeden bardzo dobry smartfon na miarę iPhone'a lub Samsunga Galaxy S II, który pociągnie sprzedaż całego portfolio tańszych urządzeń – podkreśla Piechocki.

- Producent ten musi wypracować indywidualną, mocną strategię, dzięki której pozbędzie się miana „jeszcze jednego" licencjobiorcy Androida – mówi Craig Cartier, analityk w warszawskim oddziale Frost & Sullivan.

W Polsce zamiana Sony Ericssona na Sony nie powinna zaszkodzić temu producentowi – uważają eksperci. Na naszym rynku wciąż radzi on sobie nieźle. Według IDC zajmuje czwartą pozycję wśród firm produkujących smartfony. Z tego typu urządzeń korzysta 14 proc. Polaków, a wśród nich użytkownicy Sony Ericssona stanowią ponad 20 proc. – pokazują dane zebrane przez dom mediowy MEC.

- W kategorii łącznej sprzedaży tańszych i droższych modeli telefonów komórkowych plasujemy się na trzecim miejscu w naszym kraju – mówi „Rz" Agnieszka Jaśkiewicz, szefowa marketingu w Sony Ericsson Polska.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne