Reklama

Więcej autostrad w przyszłym roku

W 2011 r. przybędzie ok. 180 km autostrad, w przyszłym 640 km. Na kolejne poczekamy

Publikacja: 12.11.2011 01:22

Więcej autostrad w przyszłym roku

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

 

W tym i przyszłym roku wydatki na nowe drogi mają sięgnąć  55?mld zł. W 2011 r. rozwój sieci autostradowej zawdzięczamy głównie prywatnym koncesjonariuszom – Gdańsk Transport Company w połowie października oddała kierowcom do użytku 62 km autostrady A1 z Grudziądza do Torunia. Za dwa tygodnie – 30 listopada – kolejne ponad 105 km nowej trasy z Nowego Tomyśla do Świecka na granicy z Niemcami udostępni Autostrada Wielkopolska. Nowy odcinek A1 będzie bezpłatny do połowy stycznia, A2 – do maja 2012 r.

Dzięki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku przybyło już 6 km autostrady A1 między Maciejowem a Sośnicą na Śląsku, do tego dojdzie dwukilometrowy łącznik A2 pomiędzy granicą państwa a odcinkiem oddawanym przez AW SA.

Nieco gorzej wyglądają ekspresówki. Zakończyły się już prace na warszawskim odcinku S8 Konotopa-Powązkowska, S7 Skarżyska – Występa czy Elbląg – Pasłęk. W sumie w tym roku sieć tych dróg powiększy się o 6 km.

Łącznie ten rok ma przynieść 230 km nowych autostrad i tras ekspresowych. Dla porównania w zeszłym do użytku oddanych zostało 156 km nowych dróg, kolejnych 767 km tras zostało wyremontowanych. – Przewidujemy, że w tym roku ze wszystkich źródeł wydamy ok. 28,4 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nawet jeżeli budżet nie będzie wykonany, i tak będzie to rekordowy rok pod względem wydatków poniesionych na nowe drogi. W ubiegłym drogowcy wydali 19,9 mld zł, o prawie 8 mld zł mniej, niż planowali, konstruując budżet. Mniejsze wydatki miały być konsekwencją utrudniających prace klęsk pogodowych – od długiej zimy aż po powodzie, które nękały Polskę.

Reklama
Reklama

W przyszłym roku na rynek ma trafić nieco mniej, bo 26,6 mld zł – zarówno do firm budujących nowe drogi, jak i do tych, które zajmują się remontami i utrzymaniem tras. Rekordowa za to ma być długość tras, których budowa się zakończy. Zgodnie z planami GDDKiA w 2012 r. ma przybyć 1163 km nowych dróg – 642 km autostrad, 444 km tras ekspresowych i 76 km dróg krajowych.

Większości nie uda się jednak skończyć przed Euro 2012. Rządowe założenia przewidujące, że wszystkie budowane trasy będą gotowe na mistrzostwa, można uznać za nierealne. Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą ma być tylko przejezdna, a i to stoi pod znakiem zapytania, podobnie jak dokończenie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy fragmentu autostrady A1 z Torunia do Kowala czy A1 na graniczącym z Czechami odcinku Świerklany – Gorzyczki. Z cudem graniczyłoby też zakończenie na czas całej trasy A4 z Szarowa do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.

Jak podaje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury, do końca roku mają jeszcze zostać rozstrzygnięte przetargi na budowę dróg o wartości ok. 10 mld zł. Po podpisaniu umów okaże się, czy są jakieś oszczędności. Potem na kolejne, duże przetargi do czasu ogłoszenia nowej perspektywy finansowej UE nie ma co liczyć.

– W 2012 roku planujemy ogłosić postępowania m.in. na budowę węzła Tczewska na  autostradzie A6 i przebudowę fragmentu tej trasy – mówi Urszula Nelken. W planach GDDKiA ma również znalezienie wykonawców na budowę czterech obwodnic.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stefanska@rp.pl

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama