W tym i przyszłym roku wydatki na nowe drogi mają sięgnąć 55?mld zł. W 2011 r. rozwój sieci autostradowej zawdzięczamy głównie prywatnym koncesjonariuszom – Gdańsk Transport Company w połowie października oddała kierowcom do użytku 62 km autostrady A1 z Grudziądza do Torunia. Za dwa tygodnie – 30 listopada – kolejne ponad 105 km nowej trasy z Nowego Tomyśla do Świecka na granicy z Niemcami udostępni Autostrada Wielkopolska. Nowy odcinek A1 będzie bezpłatny do połowy stycznia, A2 – do maja 2012 r.
Dzięki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku przybyło już 6 km autostrady A1 między Maciejowem a Sośnicą na Śląsku, do tego dojdzie dwukilometrowy łącznik A2 pomiędzy granicą państwa a odcinkiem oddawanym przez AW SA.
Nieco gorzej wyglądają ekspresówki. Zakończyły się już prace na warszawskim odcinku S8 Konotopa-Powązkowska, S7 Skarżyska – Występa czy Elbląg – Pasłęk. W sumie w tym roku sieć tych dróg powiększy się o 6 km.
Łącznie ten rok ma przynieść 230 km nowych autostrad i tras ekspresowych. Dla porównania w zeszłym do użytku oddanych zostało 156 km nowych dróg, kolejnych 767 km tras zostało wyremontowanych. – Przewidujemy, że w tym roku ze wszystkich źródeł wydamy ok. 28,4 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nawet jeżeli budżet nie będzie wykonany, i tak będzie to rekordowy rok pod względem wydatków poniesionych na nowe drogi. W ubiegłym drogowcy wydali 19,9 mld zł, o prawie 8 mld zł mniej, niż planowali, konstruując budżet. Mniejsze wydatki miały być konsekwencją utrudniających prace klęsk pogodowych – od długiej zimy aż po powodzie, które nękały Polskę.