Więcej autostrad w przyszłym roku

W 2011 r. przybędzie ok. 180 km autostrad, w przyszłym 640 km. Na kolejne poczekamy

Publikacja: 12.11.2011 01:22

Więcej autostrad w przyszłym roku

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

 

W tym i przyszłym roku wydatki na nowe drogi mają sięgnąć  55?mld zł. W 2011 r. rozwój sieci autostradowej zawdzięczamy głównie prywatnym koncesjonariuszom – Gdańsk Transport Company w połowie października oddała kierowcom do użytku 62 km autostrady A1 z Grudziądza do Torunia. Za dwa tygodnie – 30 listopada – kolejne ponad 105 km nowej trasy z Nowego Tomyśla do Świecka na granicy z Niemcami udostępni Autostrada Wielkopolska. Nowy odcinek A1 będzie bezpłatny do połowy stycznia, A2 – do maja 2012 r.

Dzięki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku przybyło już 6 km autostrady A1 między Maciejowem a Sośnicą na Śląsku, do tego dojdzie dwukilometrowy łącznik A2 pomiędzy granicą państwa a odcinkiem oddawanym przez AW SA.

Nieco gorzej wyglądają ekspresówki. Zakończyły się już prace na warszawskim odcinku S8 Konotopa-Powązkowska, S7 Skarżyska – Występa czy Elbląg – Pasłęk. W sumie w tym roku sieć tych dróg powiększy się o 6 km.

Łącznie ten rok ma przynieść 230 km nowych autostrad i tras ekspresowych. Dla porównania w zeszłym do użytku oddanych zostało 156 km nowych dróg, kolejnych 767 km tras zostało wyremontowanych. – Przewidujemy, że w tym roku ze wszystkich źródeł wydamy ok. 28,4 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nawet jeżeli budżet nie będzie wykonany, i tak będzie to rekordowy rok pod względem wydatków poniesionych na nowe drogi. W ubiegłym drogowcy wydali 19,9 mld zł, o prawie 8 mld zł mniej, niż planowali, konstruując budżet. Mniejsze wydatki miały być konsekwencją utrudniających prace klęsk pogodowych – od długiej zimy aż po powodzie, które nękały Polskę.

W przyszłym roku na rynek ma trafić nieco mniej, bo 26,6 mld zł – zarówno do firm budujących nowe drogi, jak i do tych, które zajmują się remontami i utrzymaniem tras. Rekordowa za to ma być długość tras, których budowa się zakończy. Zgodnie z planami GDDKiA w 2012 r. ma przybyć 1163 km nowych dróg – 642 km autostrad, 444 km tras ekspresowych i 76 km dróg krajowych.

Większości nie uda się jednak skończyć przed Euro 2012. Rządowe założenia przewidujące, że wszystkie budowane trasy będą gotowe na mistrzostwa, można uznać za nierealne. Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą ma być tylko przejezdna, a i to stoi pod znakiem zapytania, podobnie jak dokończenie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy fragmentu autostrady A1 z Torunia do Kowala czy A1 na graniczącym z Czechami odcinku Świerklany – Gorzyczki. Z cudem graniczyłoby też zakończenie na czas całej trasy A4 z Szarowa do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.

Jak podaje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury, do końca roku mają jeszcze zostać rozstrzygnięte przetargi na budowę dróg o wartości ok. 10 mld zł. Po podpisaniu umów okaże się, czy są jakieś oszczędności. Potem na kolejne, duże przetargi do czasu ogłoszenia nowej perspektywy finansowej UE nie ma co liczyć.

– W 2012 roku planujemy ogłosić postępowania m.in. na budowę węzła Tczewska na  autostradzie A6 i przebudowę fragmentu tej trasy – mówi Urszula Nelken. W planach GDDKiA ma również znalezienie wykonawców na budowę czterech obwodnic.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stefanska@rp.pl

W tym i przyszłym roku wydatki na nowe drogi mają sięgnąć  55?mld zł. W 2011 r. rozwój sieci autostradowej zawdzięczamy głównie prywatnym koncesjonariuszom – Gdańsk Transport Company w połowie października oddała kierowcom do użytku 62 km autostrady A1 z Grudziądza do Torunia. Za dwa tygodnie – 30 listopada – kolejne ponad 105 km nowej trasy z Nowego Tomyśla do Świecka na granicy z Niemcami udostępni Autostrada Wielkopolska. Nowy odcinek A1 będzie bezpłatny do połowy stycznia, A2 – do maja 2012 r.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!