Wspólne oświadczenie obu firm stwierdza, że ekipa pracująca na tym silnikiem (FAT) zaprzestanie po 2011 r. prac nad jednostką napędową F136 w ramach programu Joint Strike Fighter (JSF). „Decyzja podjęta wspólnie przez kierownictwa obu firm wynika z ciągłej niepewności co do terminów zaprojektowania i produkcji silników dla tego programu"- dodaje komunikat.

Obie firmy stwierdzają, że Pentagon zakończył program prac nad silnikiem w kwietniu, gdy był on gotowy w niemal 80 proc. pozostawiając tylko Pratt&Whitneya z jego F135 jako jedynym rozwiązaniem dla myśliwców F-35.

W odpowiedzi na to GE i RR zaproponowały finansowanie przez siebie prac nad F136 do końca roku podatkowego 2012, ale teraz postanowiły zakończyć te prace. Ekipa FET będzie nadal wywiązywać się z innych terminowych zobowiązań wobec rządu federalnego USA.

Przed wypowiedzeniem programu przez władze USA przetestowano od początku 2009 r. w ciągu ponad 1200 godzin sześć jednostek F136.