- Niestety, trudna sytuacja ekonomiczna na świecie nie pozwoliła na realizację tego pozytywnego scenariusza – mówi „Rz" Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Dane za 9 miesięcy ubiegłego roku wskazują na niewielki, sięgający 3 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. – dodaje.
Największy udział w eksporcie napojów spirytusowych z Polski ma wódka czysta. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2011 r. jej sprzedaż urosła o 5 proc. Największymi zagranicznymi rynkami zbytu dla polskiej wódki w Europie są Francja, Włochy i Węgry. Poza Unią Europejską liczą się także Stany Zjednoczone, Meksyk i Kanada.
Tymczasem nie wszystkie firmy narzekają na wyhamowanie tempa wzrostu eksportu. W 2011 r. sprzedaż marki Sobieski, produkowanej przez polsko-francuską grupę alkoholową przekroczyła w USA, po raz pierwszy w historii, 9 mln l.
W 2011 r. Sobieski wszedł na rynek kanadyjski. Na nowych rynkach udało się także zaistnieć wódkom CEDC, wicelidera polskiego rynku. W 2011 r. zaczął m.in. sprzedawać Soplicę w USA, a Żubrówkę na Ukrainie. Kraj ten jest trzecim rynkiem wódki świata.
- To był dla nas bardzo dobry rok pod względem eksportu. Sprzedaż wódek z polski po trzech kwartałach wzrósł o 31 proc. Natomiast cała grupa zwiększyła eksport o prawie 50 proc. Wstępne wyniki za czwarty kwartał są również bardzo pozytywne – mówi Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC.