Eksport polskiej wódki rośnie powoli

W 2011 r. sprzedaż zagraniczna napojów spirytusowych, głównie wódki, nie wzrosła - jak spodziewała się branża - o około 10 proc. Jednak nie wszystkie firmy narzekają na wynik eksportowe

Publikacja: 17.01.2012 14:56

Eksport polskiej wódki rośnie powoli

Foto: Flickr

- Niestety, trudna sytuacja ekonomiczna na świecie nie pozwoliła na realizację tego pozytywnego scenariusza – mówi „Rz" Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.  – Dane za 9 miesięcy ubiegłego roku wskazują na niewielki, sięgający 3  proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. – dodaje.

Największy udział w eksporcie napojów spirytusowych z Polski ma wódka czysta. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2011 r. jej sprzedaż urosła o 5 proc. Największymi zagranicznymi rynkami zbytu dla polskiej wódki w Europie są Francja, Włochy i Węgry. Poza Unią Europejską liczą się także Stany Zjednoczone, Meksyk i Kanada.

Tymczasem nie wszystkie firmy narzekają na wyhamowanie tempa wzrostu eksportu. W 2011 r. sprzedaż marki Sobieski, produkowanej przez polsko-francuską grupę alkoholową przekroczyła w USA, po raz pierwszy w historii, 9 mln l.

W 2011 r. Sobieski wszedł na rynek kanadyjski. Na nowych rynkach udało się także zaistnieć wódkom CEDC, wicelidera polskiego rynku. W 2011 r. zaczął m.in. sprzedawać Soplicę w USA, a Żubrówkę na Ukrainie. Kraj ten jest trzecim rynkiem wódki świata.

- To był dla nas bardzo dobry rok pod względem eksportu. Sprzedaż wódek z polski po trzech kwartałach wzrósł o 31 proc. Natomiast cała grupa zwiększyła eksport o prawie 50 proc. Wstępne wyniki za czwarty kwartał są również bardzo pozytywne – mówi Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC.

Rynkami, które kuszą polskie firmy alkoholowe są Chiny i Indie. Od wiosny ubiegłego roku w Indiach obecny jest Sobieski. Obecnie firma prowadzi rozmowy dotyczące wejścia na rynek chiński.

Te dwa rynki interesują także CEDC. W połowie ubiegłego roku w rozmowie z „Rz" William Carey ,prezes CEDC przyznał, że firma chciałaby wprowadzić tam swoje marki w ciągu roku, dwóch.

- Wejście na rynek chiński jest trudne nie tylko z powodu różnic kulturowych czy językowych. Przed załamaniem się rynków finansowych, największe firmy alkoholowe świata wydały duże kwoty, aby wypromować tam swoje produkty. Udało się im zdobyć silną pozycję szczególnie w dużych miastach, kluczowych dla sprzedaży alkoholi – mówi Leszek Wiwała.

- Niestety, trudna sytuacja ekonomiczna na świecie nie pozwoliła na realizację tego pozytywnego scenariusza – mówi „Rz" Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.  – Dane za 9 miesięcy ubiegłego roku wskazują na niewielki, sięgający 3  proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. – dodaje.

Największy udział w eksporcie napojów spirytusowych z Polski ma wódka czysta. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2011 r. jej sprzedaż urosła o 5 proc. Największymi zagranicznymi rynkami zbytu dla polskiej wódki w Europie są Francja, Włochy i Węgry. Poza Unią Europejską liczą się także Stany Zjednoczone, Meksyk i Kanada.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca