Autobusy z Polski podbijają Europę

Ubiegły rok przyniósł bardzo wyraźną poprawę wyników całej branży. Sprzedaż w Polsce wzrosła o ponad jedną czwartą w ujęciu rok do roku. Produkcja skoczyła o przeszło 11 proc., zwiększył się eksport. Rok 2012 może być jeszcze lepszy dzięki dobrej koniunkturze w Europie. Popyt w kraju zacznie jednak słabnąć

Publikacja: 20.01.2012 12:08

Autobusy z Polski podbijają Europę

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski BJ Bartosz Jankowski

Kryzys ominął w ubiegłym roku rynek autobusów wielkim łukiem. Sprzedaż w kraju wystrzeliła w górę, zdecydowanie poprawiły się wyniki eksportu. W produkcji jesteśmy europejskim potentatem, zajmując trzecie po Szwecji i Niemczech miejsce w Europie.

Według branżowej firmy analitycznej JMK fabryki w Polsce opuściło w ostatnich dwunastu miesiącach ponad 4,6 tys. autobusów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym to wzrost o ponad 11 proc. Producenci zawdzięczają go wysokiemu popytowi na rynku wewnętrznym oraz prawie 9-procentowemu wzrostowi zamówień z zagranicy, następującemu po blisko 15-procentowym spadku rok wcześniej. – To oznacza, że pierwszy tak wyraźny eksportowy dołek mamy już za sobą – twierdzi Aleksander Kierecki, ekspert JKM. Na czterech największych producentów – MAN, Solaris, Volvo i Scania – tylko ta ostatnia nie poprawiła wyników. Za to MAN, największy wytwórca w Polsce, rok wcześniej borykający się ze spadkiem zarówno produkcji, jak i eksportu w roku ubiegłym odnotował wzrost dwucyfrowy. – Uruchomiliśmy produkcję luksusowej marki Neoplan, wprowadziliśmy modernizacje linii produkcyjnych. To był dla nas najlepszy rok – powiedział „Rz" Hagen Steiner, członek zarządu MAN Bus.

Świetnie radził sobie także Solaris. Firma z podpoznańskiego Bolechowa w ub. roku wyprodukowała 1140 autobusów. W segmencie pojazdów miejskich jest niekwestionowanym numerem jeden. – Ponad połowa autobusów miejskich kupiona w ubiegłym roku w Polsce była wyprodukowana u nas. To ponad 500 sztuk, co jest rekordowym wynikiem w historii naszej firmy – podkreśla Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach.

Sukces Solarisa nie jest

zaskoczeniem: ubiegłoroczna sprzedaż wszystkich producentów na rynku krajowym poszybowała w górę. W porównaniu z rokiem 2010 w ubiegłym wzrosła o 28 proc., zbliżając się do 1400 sztuk. W czasie kryzysu taka dynamika wygląda imponująco: rok wcześniej także był wzrost, ale o przeszło połowę mniejszy.

Te dobre wyniki są efektem koniunktury w segmencie autobusów miejskich. To samorządy podkręciły liczbę zamówień o prawie jedną trzecią, wykorzystując unijne dotacje do wymiany wyeksploatowanego taboru. Popyt poprawiła także perspektywa Euro 2012. Na gigantyczną inwestycję zdecydowała się Warszawa. Miejskie

Zakłady Autobusowe kupiły

148 autobusów marki Solaris oraz 20 marki Solbus, do tego doszły 33 pojazdy do obsługi technicznej. Pozostałe miasta robiły skromniejsze inwestycje: Poznań kupił 59 autobusów, Lublin – 47, Białystok – 36, Bielsko-Biała i Kraków – po 31, Katowice – 25 oraz Gdańsk – 22. W sumie blisko dwie trzecie sprzedanych w Polsce w ubiegłym roku autobusów stanowiły pojazdy miejskie. Łączny wynik – 927 sztuk – okazał się najlepszy w historii i pobił sprzedaż z 2008 roku, kiedy to samorządy zakupiły 887 pojazdów.

Poprawiła się także sprzedaż autobusów międzymiastowych – o 22 proc., i turystycznych – o 30 proc. Jednak ilości pojazdów w obu segmentach są niewielkie – wynoszą po kilkadziesiąt sztuk. W tym pierwszym największym kontraktem była dostawa międzymiastowych autosanów do przewozu więźniów.

2012 rok w prognozach sprzedaży nie wygląda tak optymistycznie. – Unijne dotacje już się kończą. A to oznacza, że popyt na autobusy spadnie – ostrzega JMK. Z prognoz JMK wynika, że łączna sprzedaż zmniejszy się o blisko jedną piątą do poziomu 1100 sztuk. Lepiej natomiast będzie z produkcją i eksportem. – Ze względu na poprawę rynkowej koniunktury w Europie spodziewamy się co najmniej utrzymania obecnego poziomu lub lekkiego wzrostu – mówi Kierecki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Hybrydy z Polski podbijają rynki

Polska w branży autobusowej należy do liderów zaawansowanych technologii, produkując pojazdy z napędem hybrydowym. Volvo Polska bierze udział w realizacji największego zamówienia na takie autobusy w Europie: pojazdy przeznaczone są dla norweskiego Tromso. Liczącym się dostawcą hybryd jest także Solaris. Model Urbino 18 Hybrid był pierwszym w Europie autobusem hybrydowym produkowanym seryjnie.

Pojazd sprzedawany od 2006 roku zużywa do 24 proc. mniej paliwa w porównaniu z napędem tradycyjnym. Hybrydowe autobusy – Lions City Hybrid – produkuje w zakładach w Starachowicach i w Sadach pod Poznaniem MAN. 12-metrowy pojazd zdobył w ub. roku nagrodę w dziedzinie wzornictwa „red dot award: product design 2011", o którą ubiegało się 1,7 tys. firm z 60 państw.

Jak działa autobusowa hybryda? Pojazd hamując ładuje kondensatory, które zasilają urządzenia pojazdu podczas postoju i ruszania. Następnie przejeżdża do 200 metrów na napędzie elektrycznym, po czym włącza się silnik wysokoprężny. Diesel zostaje także uruchomiony po przekroczeniu 30 km na godz. Dalej autobus jedzie już tylko na dieslu, po czym hamując znowu ładuje kondensatory i przełącza się na silnik elektryczny. I tak w kółko.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Mimo że należymy do czołówki europejskiej, produkcja autobusów odbywa się niejako w cieniu  samochodów osobowych i dostawczych. I mało kto zdaje sobie sprawę, że mamy świetnie przygotowaną kadrę, która te autobusy buduje. Bo o ile w przypadku aut osobowych duża część produkcji odbywa się z użyciem robotów, o tyle w przypadku autobusów większość czynności to praca ręczna. Dlatego że autobusy wykonywane są w wielu wersjach, często na zamówienie klienta, ze specjalnym wyposażeniem.

Kryzys ominął w ubiegłym roku rynek autobusów wielkim łukiem. Sprzedaż w kraju wystrzeliła w górę, zdecydowanie poprawiły się wyniki eksportu. W produkcji jesteśmy europejskim potentatem, zajmując trzecie po Szwecji i Niemczech miejsce w Europie.

Według branżowej firmy analitycznej JMK fabryki w Polsce opuściło w ostatnich dwunastu miesiącach ponad 4,6 tys. autobusów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym to wzrost o ponad 11 proc. Producenci zawdzięczają go wysokiemu popytowi na rynku wewnętrznym oraz prawie 9-procentowemu wzrostowi zamówień z zagranicy, następującemu po blisko 15-procentowym spadku rok wcześniej. – To oznacza, że pierwszy tak wyraźny eksportowy dołek mamy już za sobą – twierdzi Aleksander Kierecki, ekspert JKM. Na czterech największych producentów – MAN, Solaris, Volvo i Scania – tylko ta ostatnia nie poprawiła wyników. Za to MAN, największy wytwórca w Polsce, rok wcześniej borykający się ze spadkiem zarówno produkcji, jak i eksportu w roku ubiegłym odnotował wzrost dwucyfrowy. – Uruchomiliśmy produkcję luksusowej marki Neoplan, wprowadziliśmy modernizacje linii produkcyjnych. To był dla nas najlepszy rok – powiedział „Rz" Hagen Steiner, członek zarządu MAN Bus.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca