Szkocka zbobywa polski rynek

Po­la­cy ku­pi­li w 2011 ro­ku o 35 proc. wię­cej whi­sky niż rok wcze­śniej. Jej ro­sną­cą po­pu­lar­ność chce wy­ko­rzy­stać Per­nod Ri­card

Publikacja: 17.02.2012 02:47

Szkocka zbobywa polski rynek

Foto: Fotorzepa, R. Waniek R. Waniek

Ubie­gły rok był już ko­lej­nym z rzę­du, w któ­rym sprze­daż whi­sky ro­sła naj­szyb­ciej spo­śród wszyst­kich al­ko­ho­li moc­nych. Fir­ma ba­daw­cza Nie­lsen po­li­czy­ła, że wiel­kość ryn­ku te­go al­ko­ho­lu zwięk­szy­ła się o 35 proc., do po­nad 10 mln li­trów. Je­go war­tość po­szła w gó­rę o 23 proc., do 768 mln zł.

Ten rok nie po­wi­nien być gor­szy. – W 2012 r. wiel­kość pol­skie­go ryn­ku whi­sky ma szan­sę się­gnąć 13 mln li­trów, a w cią­gu dwóch, trzech lat mo­że wy­nieść 20 mln li­trów – mó­wi „Rz" Gu­il­lau­me Gi­rard­-Rey­det, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy Per­nod Ri­card Pol­ska, wła­ści­cie­la Wy­bo­ro­wej.

Fran­cu­ski kon­cern, głów­nie za spra­wą mar­ki Bal­lan­ti­ne's Fi­nest, zo­stał w ubie­głym ro­ku li­de­rem ryn­ku whi­sky w Pol­sce. Wy­prze­dził fir­mę Dia­geo, do któ­rej na­le­ży m.in. John­nie Wal­ker Red, bę­dą­cy przez la­ta whi­sky nu­mer je­den w na­szym kra­ju. W ca­łym 2011 r. udzia­ły Per­nod Ri­card Pol­ska w kra­jo­wym ryn­ku whi­sky wy­nio­sły po­nad 28 proc. Dia­geo miał w nim 26 proc.

W ubie­głym ro­ku łącz­na sprze­daż whi­sky Per­nod Ri­card Pol­ska uro­sła o 57 proc. Według Nielsena  whi­sky w cią­gu ubie­głe­go ro­ku zy­ska­ła w pol­skim ryn­ku al­ko­ho­li moc­nych 1 pkt proc. Na ko­niec 2011 r. jej udzia­ły wy­no­si­ły w nim 4 proc. Mimo to na­dal nie­mal 90 proc. udzia­łów w ryn­ku moc­nych al­ko­ho­li ma wód­ka. I z po­wo­du spad­ku jej sprze­da­ży, łącz­ny po­pyt na na­po­je spi­ry­tu­so­we skur­czył się o 2 proc.

Dlatego w czwar­tek kon­cern po­dał, że w pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go za­koń­czo­ne­go 31 grud­nia 2011 r. je­go sprze­daż, bez uwzględ­nie­nia ró­żnic kur­so­wych, zma­la­ła w Pol­sce o 8 proc. Prezes Pier­re Prin­gu­et podkreślał, że słab­szy wy­nik w na­szym kra­ju był spo­wo­do­wa­ny właśnie mniej­szym po­py­tem na pol­skie wód­ki. – Na spa­dek war­to­ści ryn­ku nie­ko­rzyst­nie wpły­wa woj­na ce­no­wa – powiedział.

W pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go przy­cho­dy ze sprze­da­ży całego Per­nod Ri­card prze­kro­czy­ły 4,6 mld eu­ro. By­ły o 8 proc. wy­ższe niż przed ro­kiem. Zysk ope­ra­cyj­ny gru­py zwięk­szył się o 14 proc., do nie­mal 1,38 mld eu­ro. Zysk net­to gru­py po­szedł w gó­rę o 20 proc., do 820 mln eu­ro.

Ubie­gły rok był już ko­lej­nym z rzę­du, w któ­rym sprze­daż whi­sky ro­sła naj­szyb­ciej spo­śród wszyst­kich al­ko­ho­li moc­nych. Fir­ma ba­daw­cza Nie­lsen po­li­czy­ła, że wiel­kość ryn­ku te­go al­ko­ho­lu zwięk­szy­ła się o 35 proc., do po­nad 10 mln li­trów. Je­go war­tość po­szła w gó­rę o 23 proc., do 768 mln zł.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni