Reklama

Szkocka zbobywa polski rynek

Po­la­cy ku­pi­li w 2011 ro­ku o 35 proc. wię­cej whi­sky niż rok wcze­śniej. Jej ro­sną­cą po­pu­lar­ność chce wy­ko­rzy­stać Per­nod Ri­card

Publikacja: 17.02.2012 02:47

Szkocka zbobywa polski rynek

Foto: Fotorzepa, R. Waniek R. Waniek

Ubie­gły rok był już ko­lej­nym z rzę­du, w któ­rym sprze­daż whi­sky ro­sła naj­szyb­ciej spo­śród wszyst­kich al­ko­ho­li moc­nych. Fir­ma ba­daw­cza Nie­lsen po­li­czy­ła, że wiel­kość ryn­ku te­go al­ko­ho­lu zwięk­szy­ła się o 35 proc., do po­nad 10 mln li­trów. Je­go war­tość po­szła w gó­rę o 23 proc., do 768 mln zł.

Ten rok nie po­wi­nien być gor­szy. – W 2012 r. wiel­kość pol­skie­go ryn­ku whi­sky ma szan­sę się­gnąć 13 mln li­trów, a w cią­gu dwóch, trzech lat mo­że wy­nieść 20 mln li­trów – mó­wi „Rz" Gu­il­lau­me Gi­rard­-Rey­det, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy Per­nod Ri­card Pol­ska, wła­ści­cie­la Wy­bo­ro­wej.

Fran­cu­ski kon­cern, głów­nie za spra­wą mar­ki Bal­lan­ti­ne's Fi­nest, zo­stał w ubie­głym ro­ku li­de­rem ryn­ku whi­sky w Pol­sce. Wy­prze­dził fir­mę Dia­geo, do któ­rej na­le­ży m.in. John­nie Wal­ker Red, bę­dą­cy przez la­ta whi­sky nu­mer je­den w na­szym kra­ju. W ca­łym 2011 r. udzia­ły Per­nod Ri­card Pol­ska w kra­jo­wym ryn­ku whi­sky wy­nio­sły po­nad 28 proc. Dia­geo miał w nim 26 proc.

W ubie­głym ro­ku łącz­na sprze­daż whi­sky Per­nod Ri­card Pol­ska uro­sła o 57 proc. Według Nielsena  whi­sky w cią­gu ubie­głe­go ro­ku zy­ska­ła w pol­skim ryn­ku al­ko­ho­li moc­nych 1 pkt proc. Na ko­niec 2011 r. jej udzia­ły wy­no­si­ły w nim 4 proc. Mimo to na­dal nie­mal 90 proc. udzia­łów w ryn­ku moc­nych al­ko­ho­li ma wód­ka. I z po­wo­du spad­ku jej sprze­da­ży, łącz­ny po­pyt na na­po­je spi­ry­tu­so­we skur­czył się o 2 proc.

Dlatego w czwar­tek kon­cern po­dał, że w pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go za­koń­czo­ne­go 31 grud­nia 2011 r. je­go sprze­daż, bez uwzględ­nie­nia ró­żnic kur­so­wych, zma­la­ła w Pol­sce o 8 proc. Prezes Pier­re Prin­gu­et podkreślał, że słab­szy wy­nik w na­szym kra­ju był spo­wo­do­wa­ny właśnie mniej­szym po­py­tem na pol­skie wód­ki. – Na spa­dek war­to­ści ryn­ku nie­ko­rzyst­nie wpły­wa woj­na ce­no­wa – powiedział.

Reklama
Reklama

W pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go przy­cho­dy ze sprze­da­ży całego Per­nod Ri­card prze­kro­czy­ły 4,6 mld eu­ro. By­ły o 8 proc. wy­ższe niż przed ro­kiem. Zysk ope­ra­cyj­ny gru­py zwięk­szył się o 14 proc., do nie­mal 1,38 mld eu­ro. Zysk net­to gru­py po­szedł w gó­rę o 20 proc., do 820 mln eu­ro.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama