Szkocka zbobywa polski rynek

Po­la­cy ku­pi­li w 2011 ro­ku o 35 proc. wię­cej whi­sky niż rok wcze­śniej. Jej ro­sną­cą po­pu­lar­ność chce wy­ko­rzy­stać Per­nod Ri­card

Publikacja: 17.02.2012 02:47

Szkocka zbobywa polski rynek

Foto: Fotorzepa, R. Waniek R. Waniek

Ubie­gły rok był już ko­lej­nym z rzę­du, w któ­rym sprze­daż whi­sky ro­sła naj­szyb­ciej spo­śród wszyst­kich al­ko­ho­li moc­nych. Fir­ma ba­daw­cza Nie­lsen po­li­czy­ła, że wiel­kość ryn­ku te­go al­ko­ho­lu zwięk­szy­ła się o 35 proc., do po­nad 10 mln li­trów. Je­go war­tość po­szła w gó­rę o 23 proc., do 768 mln zł.

Ten rok nie po­wi­nien być gor­szy. – W 2012 r. wiel­kość pol­skie­go ryn­ku whi­sky ma szan­sę się­gnąć 13 mln li­trów, a w cią­gu dwóch, trzech lat mo­że wy­nieść 20 mln li­trów – mó­wi „Rz" Gu­il­lau­me Gi­rard­-Rey­det, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy Per­nod Ri­card Pol­ska, wła­ści­cie­la Wy­bo­ro­wej.

Fran­cu­ski kon­cern, głów­nie za spra­wą mar­ki Bal­lan­ti­ne's Fi­nest, zo­stał w ubie­głym ro­ku li­de­rem ryn­ku whi­sky w Pol­sce. Wy­prze­dził fir­mę Dia­geo, do któ­rej na­le­ży m.in. John­nie Wal­ker Red, bę­dą­cy przez la­ta whi­sky nu­mer je­den w na­szym kra­ju. W ca­łym 2011 r. udzia­ły Per­nod Ri­card Pol­ska w kra­jo­wym ryn­ku whi­sky wy­nio­sły po­nad 28 proc. Dia­geo miał w nim 26 proc.

W ubie­głym ro­ku łącz­na sprze­daż whi­sky Per­nod Ri­card Pol­ska uro­sła o 57 proc. Według Nielsena  whi­sky w cią­gu ubie­głe­go ro­ku zy­ska­ła w pol­skim ryn­ku al­ko­ho­li moc­nych 1 pkt proc. Na ko­niec 2011 r. jej udzia­ły wy­no­si­ły w nim 4 proc. Mimo to na­dal nie­mal 90 proc. udzia­łów w ryn­ku moc­nych al­ko­ho­li ma wód­ka. I z po­wo­du spad­ku jej sprze­da­ży, łącz­ny po­pyt na na­po­je spi­ry­tu­so­we skur­czył się o 2 proc.

Dlatego w czwar­tek kon­cern po­dał, że w pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go za­koń­czo­ne­go 31 grud­nia 2011 r. je­go sprze­daż, bez uwzględ­nie­nia ró­żnic kur­so­wych, zma­la­ła w Pol­sce o 8 proc. Prezes Pier­re Prin­gu­et podkreślał, że słab­szy wy­nik w na­szym kra­ju był spo­wo­do­wa­ny właśnie mniej­szym po­py­tem na pol­skie wód­ki. – Na spa­dek war­to­ści ryn­ku nie­ko­rzyst­nie wpły­wa woj­na ce­no­wa – powiedział.

W pierw­szej po­ło­wie ro­ku fi­nan­so­we­go przy­cho­dy ze sprze­da­ży całego Per­nod Ri­card prze­kro­czy­ły 4,6 mld eu­ro. By­ły o 8 proc. wy­ższe niż przed ro­kiem. Zysk ope­ra­cyj­ny gru­py zwięk­szył się o 14 proc., do nie­mal 1,38 mld eu­ro. Zysk net­to gru­py po­szedł w gó­rę o 20 proc., do 820 mln eu­ro.

Ubie­gły rok był już ko­lej­nym z rzę­du, w któ­rym sprze­daż whi­sky ro­sła naj­szyb­ciej spo­śród wszyst­kich al­ko­ho­li moc­nych. Fir­ma ba­daw­cza Nie­lsen po­li­czy­ła, że wiel­kość ryn­ku te­go al­ko­ho­lu zwięk­szy­ła się o 35 proc., do po­nad 10 mln li­trów. Je­go war­tość po­szła w gó­rę o 23 proc., do 768 mln zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?