Czy Mercedes zdetronizuje BMW?

Firma ze Stuttgartu chce wrócić na fotel lidera w segmencie samochodów luksusowych. Do 2015 r. Mercedes planuje sprzedać co najmniej 1,6 mln aut.

Publikacja: 04.04.2012 16:14

Czy Mercedes zdetronizuje BMW?

Foto: Bloomberg

Niemiecki producent zamierza odzyskać pozycję lidera na rynku samochodów luksusowych, którą utracił w 2005 r. na rzecz bawarskiego BMW.

– Chcemy być liderem, niezależnie od tego, gdzie konkurujemy. Jeśli nie jesteśmy numerem jeden, będziemy podejmować wysiłki, aby się nim stać – powiedział Dieter Zetsche podczas przemówienia na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy w Berlinie.

Daimler podtrzymał swoje plany zwiększenia sprzedaży w 2012 r. i osiągnięcia podobnego zysku przed opodatkowaniem jak w minionym roku, który wyniósł rekordowe 9 mld euro. Na wrzesień Mercedes planuje debiut przeznaczonej dla młodszych klientów klasy A, która ma konkurować z BMW serii 1 oraz Audi A3. Sportowy hatchback jest jednym z pięciu nowych, nieco mniejszych samochodów, które dla obniżenia kosztów będą dzielić te same technologie. Wśród nich jest nowy czterodrzwiowy coupe CLA oraz kompaktowy SUV.

Oddział samochodów osobowych Daimlera zamierza zwiększyć stopę zysku operacyjnego do co najmniej 10 proc. sprzedaży w 2013, z 9 proc. w 2011 r. Zbyt osobówek w pierwszym kwartale b.r. wzrósł o 12 proc. do prawie 350 tys. pojazdów. Przyczyniły się liczne zamówienia na nowego minivana klasy B. Według Mercedesa, co trzeci nabywca tego samochodu jest nowym klientem firmy, która przewiduje, że w przypadku klasy A odsetek nowych klientów może sięgnąć nawet 50 proc. Tańsze samochody zostaną uzupełnione spodziewanymi w przyszłym roku luksusowymi autami takimi jak usportowione kombi CLS Shooting Brake i trzema modelami bazującymi na klasie S. Nowa flota Mercedesa jest częścią planu sprzedaży przynajmniej 1,6 mln samochodów do 2015 r.

Gama nowych samochodów ma zwiększyć sprzedaż Damilera, która w ostatnich latach rosła wolniej niż u konkurencji. W ostatnich 10 lat średni wzrost sprzedaży aut tego koncernu wyniósł 1,4 proc., w porównaniu do 6 proc. w przypadku BMW i 7,4 proc. u Audi – wynika z danych instytutu IHS Automotive. W wyniku niższej od oczekiwanej ekspansji udział Mercedesa w segmencie aut luksusowych spadł z 25 proc. w 2001 r. do 21,4 proc. w 2011 r. – W przypadku Daimlera można bez przesady mówić o straconej dekadzie. Jego niegdysiejsi drobni rywale wyprzedzili go i sprawiają, że konkurencja staje się trudna – stwierdził na spotkaniu z udziałowcami Ingo Speich, menedżer we frankfurckim Union Investment.

W pierwszym kwartale b.r. Mercedes odnotował rekordowe zamówienia i celuje w zwiększenie sprzedaży o ponad 4 proc. w ujęciu rocznym. W pierwszych trzech miesiącach roku zbyt samochodów ciężarowych wzrósł o 20 proc. do 107 tys. pojazdów, głównie za sprawą dużego zapotrzebowania w Ameryce Północnej, które przeważyło spadki sprzedaży w Europie i Ameryce Łacińskiej.

W zeszłym roku szef Daimlera zdecydował o zaprzestaniu produkcji ultra-luksusowego Maybacha, którego cena przekraczała 350 tys. dol. W 2002 r. marka ta została przywrócona po 70 latach niebytu, aby rywalizować z Rolls-Royce'em i Bentleyem, należącymi odpowiednio do BMW i Volkswagena. Po wycofaniu się z produkcji Maybacha, Daimler zamierza koncentruje się na nowej generacji klasy S, topowego modelu Mercedesa. – Zetsche trafnie rozpoznał słabości firmy i zmierza w odpowiednim kierunku, ale konkurenci również są ambitni. Mercedesowi będzie trudno nadrobić zaległości. Udany debiut klasy A będzie papierkiem lakmusowym dla nowej strategii firmy – uważa Stefan Bratzel dyrektor Centrum Zarządzania Motoryzacją przy Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bergisch Gladbach.

Od kiedy Dieter Zetsche przejął w 2006 r. stery w Mercedesie, ceny akcji tej firmy wzrosły o 3 proc. W tym samym czasie wartość akcji BMW poszybowała w górę o 78 proc. Kontrakt obecnego szefa Daimlera i Mercedesa wygasa z końcem 2013 r.

Niemiecki producent zamierza odzyskać pozycję lidera na rynku samochodów luksusowych, którą utracił w 2005 r. na rzecz bawarskiego BMW.

– Chcemy być liderem, niezależnie od tego, gdzie konkurujemy. Jeśli nie jesteśmy numerem jeden, będziemy podejmować wysiłki, aby się nim stać – powiedział Dieter Zetsche podczas przemówienia na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy w Berlinie.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca