Ryzykowna Internetowa rewolucja w komórkowym świecie

Amerykańscy operatorzy rozważają wprowadzenie nowego rodzaju ofert na mobilny internet. To dla nich szansa na wyższe przychody i lojalnych klientów. Są i ryzyka związane z tym pomysłem – wskazują analitycy oraz prezes polskiej Telestrady.

Publikacja: 22.05.2012 17:02

Ryzykowna Internetowa rewolucja w komórkowym świecie

Foto: Bloomberg

Amerykańscy giganci telekomunikacyjni: AT&T i Verizon planują wprowadzenie jeszcze w tym roku nowych zasad sprzedaży mobilnego Internetu. Chodzi o plany taryfowe, w których gospodarstwo domowe i firma będą mogli podzielić kupioną za jeden miesięczny abonament paczkę danych między kilka kart do urządzeń mobilnych: od smartfonów, terminali po iPady. Jeśli oferta się upowszechni, amerykański rynek czeka rewolucja.

Z jednej strony przy prawidłowym wdrożeniu to szansa, że prosta formuła zwiększy zainteresowanie usługami danego operatora  i przybędzie mu lojalnych użytkowników. To oznacza stabilne, a nawet wyższe przychody – marzenie także i polskich sieci komórkowych.  Prekursorom przyświeca też nadzieja, że konsumenci zaczną inaczej korzystać z tabletów. Dziś używają do tego celu zwykle bezpłatnych sieci Wifi. Nowa formuła – zdanie niektórych - może sprawić, że zdecydują się na płatną usługę.

- Z drugiej strony, jeden zły ruch i nowa strategia może przynieść operatorom spadek przychodów z opłat uiszczanych przez abonentów, przy jednoczesnym wzroście ruchu i kosztu utrzymania sieci – mówi agencji Bloomberg Chetan Sharma, analityk specjalizujący się w usługach mobilnych.

Ryzyko jest więc spore, ale oczekiwania konsumentów także. Jak podaje firma analityczna Strategy Analitycs, ponad 60 proc. posiadaczy smartfonów chce nowych planów taryfowych. To dlatego operatorzy stoją w blokach startowych. Verizon zapowiedział właśnie, że wprowadzi nowy plan taryfowy jeszcze tego lata.

Abonament za Internet podzielony na kilka kart będzie nie tylko rewolucja za Atlantykiem. W przyszłości mogą do niej dołączyć i działające u nas sieci. Wystarczy, że rozwiązanie uzna za dobre i pójdzie śladem AT&T i Verizonu amerykańska spółka grupy Deutsche Telekom, która w Polsce jest właścicielem Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile). Wizję, w której gospodarstwo domowe płaci jeden zbiorczy abonament i decyduje, jak i na które usługi chce go wykorzystać podziela Maciej Witucki, prezes Grupy Telekomunikacji Polskiej (Orange).

Grzegorz Bernatek, analityk Audytela zwraca uwagę, że mniejsi operatorzy wpadli na ten pomysł już jakiś czas temu, choć sprzedają tak głównie usługi głosowe. Mamy też pierwszą internetową jaskółkę, czyli firmę, która wprowadziła usługę, o jakiej debatuje się dziś w USA.

- Jesteśmy jedynym operatorem w kraju, który wprowadził ofertę polegającą na sprzedaży jednego abonamentu za transmisję danych dla kilku kart SIM. To Multimo White – mówi Jacek Lichota, prezes Telestrady, wirtualnego operatora. - Naszym sprzedawcom trudno się jednak sprzedaje tego typu produkty. Jeden z powodów jest taki, że ze względu na skalę działalności nie korzystamy z kampanii telewizyjnych, ułatwiających operatorom zadanie i sprawiających, że klient sam zaczyna interesować się usługą. Nam natomiast najlepiej sprzedaje się usługa prosta: telefonii stacjonarnej. Nie ukrywam, że zamierzamy zrezygnować także z Multimo White – mówi Lichota.

- Moim zdaniem, oferty kierowane do gospodarstw domowych, które następnie w ramach ryczałtów same decydowałyby jak chcą wykorzystać kupiony pakiet transmisji danych, czy usług telefonicznych przyjęłyby się w Polsce. Tylko, że operatorzy mobilni nie będą raczej skłonni ich promować. Zarabiają bowiem właśnie dzięki temu, że abonenci Internetu nie wykorzystują zwykle do końca kupionej paczki danych, a ryczałt pozwalający podzielić paczkę między kilka urządzeń mógłby to zmienić – komentuje prezes Telestrady.

Amerykańscy giganci telekomunikacyjni: AT&T i Verizon planują wprowadzenie jeszcze w tym roku nowych zasad sprzedaży mobilnego Internetu. Chodzi o plany taryfowe, w których gospodarstwo domowe i firma będą mogli podzielić kupioną za jeden miesięczny abonament paczkę danych między kilka kart do urządzeń mobilnych: od smartfonów, terminali po iPady. Jeśli oferta się upowszechni, amerykański rynek czeka rewolucja.

Z jednej strony przy prawidłowym wdrożeniu to szansa, że prosta formuła zwiększy zainteresowanie usługami danego operatora  i przybędzie mu lojalnych użytkowników. To oznacza stabilne, a nawet wyższe przychody – marzenie także i polskich sieci komórkowych.  Prekursorom przyświeca też nadzieja, że konsumenci zaczną inaczej korzystać z tabletów. Dziś używają do tego celu zwykle bezpłatnych sieci Wifi. Nowa formuła – zdanie niektórych - może sprawić, że zdecydują się na płatną usługę.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni