Pracowniczy test dla ekipy F.Hollande

rancois Hollande stoi przed zasadniczym sprawdzianem swych obietnic, że powstrzyma likwidację miejsc pracy, bo zbliża termin likwidacji fabryki Peugeota.

Publikacja: 20.06.2012 17:04

Przedstawiciele władz i dyrekcja grupy PSA Peugeot-Citroen prowadzą gorączkowe rozmowy sprawie  zakładu w Aulnay-sous-Bois pod Paryżem zatrudniającego 330 ludzi, przewidzianego do zamknięcia, aby nie dopuścić do tego.

Francja była jednym z pionierów motoryzacji i sektor ten zatrudnia obecnie 10 proc. krajowej siły roboczej. Najwięksi producenci, PSA i Renault skarżą się jednak od dłuższego czasu na zbyt duże koszty produkcji, co osłabia ich konkurencyjność.

- Dyrekcja  grupy powiedziała  wyraźnie i być może po raz pierwszy, ze nie ma rozwiązania dla francuskich fabryk, zwłaszcza w Aulnay – stwierdził mer tego miasteczka, Gerard Segura z prezydenckiej Partii Socjalistycznej.  – Mamy poważne obawy, że grupa ogłosi o możliwym zamknięciu jej, kiedy opublikuje  bilans pod koniec lipca – dodał i uprzedził, że to może doprowadzić  do utraty 10 tys. miejsc pracy przy produkcji pojazdów i części zamiennych.

Największa grupa samochodowa we Francji, Peugeot ustępuje w Europie  Volkswagenowi, a  według analityków powinna  odchudzić się albo zamknąć niewykorzystane w pełni zakłady we Francji w związku z problemami gospodarki i malejącą  sprzedażą w takich krajach jak Włochy czy Hiszpania.

To delikatna kwestia dla F.Hollande, który uważa się za zwolennika wzrostu, a  nie oszczędności jako drogi wyjścia Europy  z kryzysu gospodarczego. Przed szczytem Unii 28-29 czerwca zaproponował pakt na rzecz wzrostu o wartości 120 mld euro zawierający propozycje opodatkowania transakcji finansowych oraz inwestycje dla pobudzenia  rynku pracy, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

Nowy minister odbudowy zdolności produkcyjnych, Arnaud Montebourg rozmawiał już z prezesem PSA, Philippe Varinem, ale  nie pojawiły się żadne  szczegóły z ich wtorkowego spotkania.

Socjalistyczny  deputowany z departamentu Seine-Saint-Denis, gdzie leży Aulnay-sous-Bois, Claude Bartolome ma nadzieję, ze uda się uniknąć zamknięcia fabryki. – Na szczęście, A.Montebourg powiedział nam, że ma mandat do prezydenta na spotkanie z kierownictwem Peugeota i wyjaśnienia sytuacji w zakresie zatrudnienia i polityki przemysłowej – dodał.

Lewicowy związek zawodowy CGT ujawnił w  czerwcu 2011 r. wewnętrzny dokument Peugeota zapowiadający zamknięcie Aulnay w 2014 r. Dyrektor generalny  Frederic Banzet wyjaśnił jednak, że chodziło o   przyszłość zak ładu po 2014 r.

Fabryka powstała w 1973 r. po przeniesieniu słynnych zakładów Peugeota z wielkiego Paryża na przedmieścia. - PSA chciała od dawna zamknąć Aulnay – twierdzi  z kolei analityk z firmy Polk badającej rynek motoryzacji, Bertrand Rakoto. – Nie inwestowano w nią dostatecznie w odróżnieniu od innych, a sama grupa musi zmniejszyć  swe rozmiary – uważa.

Sprzedaż nowych samochodów  zmalała we Francji  po 5 miesiącach o 17,2 proc. Rząd stwierdził w połowie czerwca, że zastanawia się nad posunięciami mającymi pomóc sektorowi, po prośbie ze strony Renaulta.

Tymczasem samemu  prezesowi grupy, Philippowi Varin grozi dymisja za brak wyników. Dziennik „La Tribune" w wersji elektronicznej podał, ze grupa nie jest zadowolona z działalności i wyników prezesa, ale na razie nie znaleziono odpowiedniego następcy.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?