Pracowniczy test dla ekipy F.Hollande

rancois Hollande stoi przed zasadniczym sprawdzianem swych obietnic, że powstrzyma likwidację miejsc pracy, bo zbliża termin likwidacji fabryki Peugeota.

Publikacja: 20.06.2012 17:04

Przedstawiciele władz i dyrekcja grupy PSA Peugeot-Citroen prowadzą gorączkowe rozmowy sprawie  zakładu w Aulnay-sous-Bois pod Paryżem zatrudniającego 330 ludzi, przewidzianego do zamknięcia, aby nie dopuścić do tego.

Francja była jednym z pionierów motoryzacji i sektor ten zatrudnia obecnie 10 proc. krajowej siły roboczej. Najwięksi producenci, PSA i Renault skarżą się jednak od dłuższego czasu na zbyt duże koszty produkcji, co osłabia ich konkurencyjność.

- Dyrekcja  grupy powiedziała  wyraźnie i być może po raz pierwszy, ze nie ma rozwiązania dla francuskich fabryk, zwłaszcza w Aulnay – stwierdził mer tego miasteczka, Gerard Segura z prezydenckiej Partii Socjalistycznej.  – Mamy poważne obawy, że grupa ogłosi o możliwym zamknięciu jej, kiedy opublikuje  bilans pod koniec lipca – dodał i uprzedził, że to może doprowadzić  do utraty 10 tys. miejsc pracy przy produkcji pojazdów i części zamiennych.

Największa grupa samochodowa we Francji, Peugeot ustępuje w Europie  Volkswagenowi, a  według analityków powinna  odchudzić się albo zamknąć niewykorzystane w pełni zakłady we Francji w związku z problemami gospodarki i malejącą  sprzedażą w takich krajach jak Włochy czy Hiszpania.

To delikatna kwestia dla F.Hollande, który uważa się za zwolennika wzrostu, a  nie oszczędności jako drogi wyjścia Europy  z kryzysu gospodarczego. Przed szczytem Unii 28-29 czerwca zaproponował pakt na rzecz wzrostu o wartości 120 mld euro zawierający propozycje opodatkowania transakcji finansowych oraz inwestycje dla pobudzenia  rynku pracy, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

Nowy minister odbudowy zdolności produkcyjnych, Arnaud Montebourg rozmawiał już z prezesem PSA, Philippe Varinem, ale  nie pojawiły się żadne  szczegóły z ich wtorkowego spotkania.

Socjalistyczny  deputowany z departamentu Seine-Saint-Denis, gdzie leży Aulnay-sous-Bois, Claude Bartolome ma nadzieję, ze uda się uniknąć zamknięcia fabryki. – Na szczęście, A.Montebourg powiedział nam, że ma mandat do prezydenta na spotkanie z kierownictwem Peugeota i wyjaśnienia sytuacji w zakresie zatrudnienia i polityki przemysłowej – dodał.

Lewicowy związek zawodowy CGT ujawnił w  czerwcu 2011 r. wewnętrzny dokument Peugeota zapowiadający zamknięcie Aulnay w 2014 r. Dyrektor generalny  Frederic Banzet wyjaśnił jednak, że chodziło o   przyszłość zak ładu po 2014 r.

Fabryka powstała w 1973 r. po przeniesieniu słynnych zakładów Peugeota z wielkiego Paryża na przedmieścia. - PSA chciała od dawna zamknąć Aulnay – twierdzi  z kolei analityk z firmy Polk badającej rynek motoryzacji, Bertrand Rakoto. – Nie inwestowano w nią dostatecznie w odróżnieniu od innych, a sama grupa musi zmniejszyć  swe rozmiary – uważa.

Sprzedaż nowych samochodów  zmalała we Francji  po 5 miesiącach o 17,2 proc. Rząd stwierdził w połowie czerwca, że zastanawia się nad posunięciami mającymi pomóc sektorowi, po prośbie ze strony Renaulta.

Tymczasem samemu  prezesowi grupy, Philippowi Varin grozi dymisja za brak wyników. Dziennik „La Tribune" w wersji elektronicznej podał, ze grupa nie jest zadowolona z działalności i wyników prezesa, ale na razie nie znaleziono odpowiedniego następcy.

Przedstawiciele władz i dyrekcja grupy PSA Peugeot-Citroen prowadzą gorączkowe rozmowy sprawie  zakładu w Aulnay-sous-Bois pod Paryżem zatrudniającego 330 ludzi, przewidzianego do zamknięcia, aby nie dopuścić do tego.

Francja była jednym z pionierów motoryzacji i sektor ten zatrudnia obecnie 10 proc. krajowej siły roboczej. Najwięksi producenci, PSA i Renault skarżą się jednak od dłuższego czasu na zbyt duże koszty produkcji, co osłabia ich konkurencyjność.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes
Biznes
Strażacy ze wsparciem ORLEN
Biznes
Polska kupi tysiące procesorów AI. Inwestycja warta nawet 5 mld zł
Biznes
EBI trzykrotnie zwiększa pulę środków na obronę Europy