Linie lotnicze łączą się, szukając oszczędności

Ten rok przejdzie do historii jako czas lotniczej konsolidacji. W poniedziałek pojawiła się największa linia lotnicza w Ameryce Łacińskiej

Publikacja: 26.06.2012 03:04

Powstał 10. największy przewoźnik na świecie

Powstał 10. największy przewoźnik na świecie

Foto: Rzeczpospolita

Największy przewoźnik na tym kontynencie – brazylijsko-chilijski LATAM – powstał z połączenia brazylijskiego TAM i chilijskiego Lan.

Z przewiezionymi w 2011 r. 59,3 mln pasażerów nowa linia plasuje się dzisiaj na 10. miejscu w rankingu największych na świecie. Ale potęga LATAM polega na silnym przebiciu finansowym. Łączna wartość TAM i Lan to 3,6 mld dol. – dwa razy tyle co Ryanair, o połowę więcej niż największa na świecie Delta i 15 proc. więcej niż chińska Air China.

Na razie obydwaj przewoźnicy nie przemalują swoich samolotów, po negocjacjach i pokonywaniu biurokratycznych barier, które trwało dwa lata, skupią się na lataniu i wypracowywaniu zysków. Wspólne operacje i dostosowanie siatki połączeń oraz struktury kosztów mają zająć linii dwa lata, ale już w pierwszym roku (czyli w 2013) spodziewane są korzyści warte 700 mln dol. rocznie.

Konsolidacja trwa także w Europie, gdzie coraz silniejszymi graczami są linie z Bliskiego Wschodu. – Łączenie się linii europejskich jest jedynym wyjściem w sytuacji wielkiej konkurencji przewoźników ze Wschodu – uważa Keith Williams, dyrektor generalny British Airways. I nie jestem zdziwiony, że dzisiaj linie z Bliskiego Wschodu szukają okazji do zainwestowania, tak aby w zamian mieć możliwość wypełnienia samolotów, których dostawy się zbliżają – uważa szef Britisha.

Żaden z bliskowschodnich przewoźników nie wyraził zainteresowania polskim LOT. Etihad z Abu Zabi zainwestował już w Aer Lingus (3 proc. akcji), w Air Berlin podniósł udziały z 3 do 29 proc. Współpracą z arabskimi liniami jest żywotnie zainteresowany także prezes Air France/KLM Jean Cyril Spinetta, który chciałby nawiązać z Etihadem bądź Qatar Airways współpracę handlową.

Nieoficjalnie wiadomo, że w tamtą stronę spogląda również LOT. – Rozmawiamy z wieloma liniami – przyznał podczas WZA IATA w Pekinie na początku czerwca prezes Etihadu James Hogan. Ujawnił, że jego strategia polega na wspólnych rezerwacjach, potem na kupnie niewielkiego pakietu akcji. Na takie zakupy wydał już 400 mln dol.

W tej sytuacji polskiej linii pozostaje wypracowywać jak najlepsze wyniki. Marcin Piróg, prezes LOT, zapowiada, że pierwsze półrocze linia zakończy wysokimi przewozami i pozytywnym wynikiem operacyjnym. Żeby te wyniki były lepsze, LOT musi oszczędzać. W takim kontekście należy tłumaczyć decyzję o przeniesieniu lotów z nowojorskiego lotniska Newark na JFK, gdzie pojawiła się szansa operowania z Terminalu I, a nie jak dotychczas z IV. Z JFK lata JetBlue Airways, z którym LOT podpisał umowę o współpracy w przewozach na terenie USA i większość linii zrzeszona w Star Alliance.

Największy przewoźnik na tym kontynencie – brazylijsko-chilijski LATAM – powstał z połączenia brazylijskiego TAM i chilijskiego Lan.

Z przewiezionymi w 2011 r. 59,3 mln pasażerów nowa linia plasuje się dzisiaj na 10. miejscu w rankingu największych na świecie. Ale potęga LATAM polega na silnym przebiciu finansowym. Łączna wartość TAM i Lan to 3,6 mld dol. – dwa razy tyle co Ryanair, o połowę więcej niż największa na świecie Delta i 15 proc. więcej niż chińska Air China.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca