Rynek we Francji nieco lepiej, w Hiszpanii kryzys

Sprzedaż samochodów we Francji poprawiła się w czerwcu, ale mało, więc rząd przygotowuje program pomocy. W Hiszpanii trwa zapaść

Publikacja: 02.07.2012 16:00

We Francji sprzedano w  czerwcu 208 225 pojazdów, o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem, ale miesiąc miał jeden dzień roboczy więcej. Prezes organizacji producentów CCFA, Patrick Blain uznał, że nie było tak  źle. W skali porównawczej spadek wyniósł 5,6 proc., ale  maj był znacznie gorszy – minus 9,5 proc.

Resort odpowiedzialny za ożywienie  produkcji przemysłowej zapowiedział przedstawienie w najbliższych dniach programu działań  dla motoryzacji,  ważnego sektora przemysłu francuskiego.

W czerwcu  wzrost sprzedaży o 9,5 proc. osiągnął Renault dzięki taniej marce Dacia. Poprawa jest jednak względna, bo rok temu sprzedaż wypadła bardzo słabo z powodu problemów z silnikami. Zagraniczni producenci poprawili też sprzedaż, zmniejszając udział francuskich firm w rynku do 54,6 proc.

Po 6 miesiącach rynek we Francji zmalał o 14,4 proc. do 1,05 mln pojazdów. Przyczyny są dwie: wygaśnięcie rządowego programu dopłat za złomowanie wprowadzonego w czasie kryzysu finansowego i zastój gospodarczy. CCFA przewiduje zatem, że w całym roku sprzedaż zmaleje o 8-10 proc.

BMW rezygnuje ze współpracy

Ciosem dla PSA jest z kolei wycofanie się BMW ze spółki j.v., która pracowała nad pojazdami hybrydowymi.

BMW I PSA zainwestował100 mln euro w prace nad silnikami hybrydowymi w Monachium I Miluzie, ale Niemcom nie spodobało się  związanie się Francuzów z General Motors. Mieli też wątpliwości co do stanu finansów PSA.

Kierownictwo francuskiej grupy zapowiedziało zmniejszenie od września  tempa produkcji modelu 208 w Poissy – według CGT, nawet o jedną trzecią -   co pozwoli zwiększyć produkcję  C3 w tym samym zakładzie. Nadal nie wiadomo, co będzie z fabryką Peugeota w Aulnay-sous–Bois.

Rynek hiszpański więdnie

W Hiszpanii kryzys dotknął  branżę samochodową . W  czerwcu sprzedaż stopniała o 12,1 proc. do 73 258  sztuk, a w I półroczu zmalała o 8,2 proc. do 406  070, do poziomu najniższego od 19 lat. – Liczba odwiedzających salony zmalała o 30 proc. z przyczyn ekonomicznych:  kryzysu popytu wewnętrznego i braku kredytów – twierdzi  Juan Antonio Sanchez Tirres z krajowej organizacji sprzedawców pojazdów mechanicznych, części i napraw GANVAM.

Producenci także wskazują na konsumentów. – Rynek samochodów nie podniósł się w  I półroczu, wręcz odwrotnie i kurczy się w zawrotnym tempie – uważa główny ekonomista w organizacji producentów ANFAC, Aranzau Mur. – Brak zaufania  konsumentów oznacza, że nie są w stanie  skorzystać ze wspaniałych ofert , najlepszych  w historii,  proponowanych przez marki I sprzedawców.

We Francji sprzedano w  czerwcu 208 225 pojazdów, o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem, ale miesiąc miał jeden dzień roboczy więcej. Prezes organizacji producentów CCFA, Patrick Blain uznał, że nie było tak  źle. W skali porównawczej spadek wyniósł 5,6 proc., ale  maj był znacznie gorszy – minus 9,5 proc.

Resort odpowiedzialny za ożywienie  produkcji przemysłowej zapowiedział przedstawienie w najbliższych dniach programu działań  dla motoryzacji,  ważnego sektora przemysłu francuskiego.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski od czerwca bez Brzoski. Przedsiębiorca odchodzi z zespołu ds. deregulacji
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE