Co można sfinansować
Artur Słomka mówi, że najczęściej z leasingu (zwłaszcza z dostawą) korzystają spółki samorządowe (miejskie gminne czy powiatowe), zajmujące się utrzymaniem ruchu, terenami zielonymi czy oczyszczaniem. Jest też trochę przetargów ogłaszanych przez jednostki budżetowe, służby mundurowe, opiekę zdrowotną, ośrodki kultury, ośrodki naukowe, straż pożarną czy policję. W mniejszym zakresie w procedurze przetargowej zakupów dokonują przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i spółki akcyjne z większościowym udziałem Skarbu Państwa.
Za pośrednictwem leasingu sektor publiczny najczęściej finansuje pojazdy i sprzęt konieczny do realizacji obowiązków. Na przykład zakłady opieki zdrowotnej dzięki leasingowi korzystają z ultrasonografów, tomografów komputerowych, karetek, endoskopów czy sprzętu USG (w przypadku szpitali oraz zakładów opieki zdrowotnej). Spółki komunalne czy zakłady budżetowe kupują w ten sposób koparki, zamiatarki kompaktowe, spycharki i inne maszyny, a także samochody ciężarowe, śmieciarki.
– Przetargi na finansowanie leasingiem dotyczą najczęściej (nawet 90 proc.) środków transportu i sprzętu komunalnego; chodzi o ciągniki z wyposażeniem komunalnym, śmieciarki, ambulanse, samochody ciężarowe i specjalistyczne. W dalszej kolejności w ten sposób finansowany jest sprzęt medyczny, specjalistyczny sprzęt do kopalni, tabor kolejowy oraz miejski (autobusy, tramwaje) – mówi Izabela Bartkowiak z BZ WBK Finanse & Leasing.
Artur Słomka podkreśla, że koszty leasingu są porównywalne z kosztami kredytu. Najczęściej te dwie formy nie konkurują ze sobą, gdyż przetarg jest ogłaszany na jedno lub drugie rozwiązanie.
– Podstawową przewagą leasingu jest możliwość połączenia finansowania z dostawą w jednym przetargu. Oszczędza to czas i pozwala zamawiającemu w racjonalny sposób zaplanować inwestycję, bez ryzyka, że w jednym przetargu wybierze sprzęt, a w innym będzie miał problem z jego sfinansowaniem. Przy leasingu zabezpieczeniem jest tylko sprzęt i ewentualnie weksel in blanco. W usłudze dostawy z finansowaniem można uwzględnić także koszt ubezpieczenia przedmiotu przetargu w całym okresie użytkowania. Zamawiającemu pozostają dodatkowo do opłacenia tylko koszty bieżącej eksploatacji – tłumaczy Artur Słomka.
Realizacja zamówień
Każdorazowo umowa leasingu z jednostką publiczną jest konstruowana indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o rodzaj leasingu, długość umowy, jak i wysokość rat. Gdy wartość inwestycji przekracza 14 tys. euro, a w przypadku tzw. zamawiających sektorowych – 387 tys. euro, jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są rozpisać przetarg, który wyłania najkorzystniejszą ofertę. Umowy są wówczas konstruowane zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ) danego przetargu ogłoszonego przez jednostkę samorządu terytorialnego. Jeśli inwestycja nie wymaga formy przetargu, zgodnie z Ustawą PZP konstruowanie oferty odbywa się w drodze indywidualnych negocjacji.