Za dużo fabryk w Europie

Kryzys wymusi zlikwidowanie co najmniej 10 zakładów. Pracę straci około 80 tys. osób

Publikacja: 03.10.2012 04:19

Za dużo fabryk w Europie

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

A to nie wszystko. Bo w tych, które pozostaną, nie potrzeba tak wielu pracowników. Europejska motoryzacja zatrudnia dzisiaj 2,3 mln osób. Z tego ok. 270 tys. pracuje w Polsce, gdzie na razie wyłączona z produkcji została jedna fabryka – żerańskie FSO po wycofaniu się z inwestycji Magny, która miała produkować auta dla japońskiego Infiniti.

Drastycznie spadające zaufanie konsumentów, przerażonych bezradnością władz w walce z kryzysem, spowodowało krach na rynku motoryzacji. Europejska sprzedaż spada od miesięcy.

– Europejski rynek w „normalnych latach" pozwalał sprzedać 15–16 mln samochodów. W tym roku musimy się liczyć, że nie będzie to więcej niż 12–13 mln – mówi Susan Docherty, prezes Chevroleta Europe, jednej z niewielu marek, które nadal zwiększają sprzedaż. Ale nie ma już mowy o budowie nowej fabryki aut tej marki w Europie.

Zamknąć jest taniej

Średnia wykorzystanych mocy w europejskich fabrykach wynosi nie więcej niż 60 procent, przy tym w niektórych fabrykach BMW jest to ponad 90 proc., zaś w niektórych fabryka Fiata czy PSA Citroen/Peugeot na Słowacji – niewiele ponad jedna trzecia. Teraz coraz częściej koncerny decydują się na wyłączenie zakładu przez kilka tygodni niż na produkcję i sprzedawanie aut ze stratami. Citroen, który na każdym wyprodukowanym aucie w słowackiej Trnavie tracił 250 euro, zdecydował się wyłączyć tę fabrykę z produkcji na trzy tygodnie. Podobnie zrobił Fiat w Pomigliano D'Arco, gdzie produkowana jest nowa Panda. To auto z napędem na cztery koła jest jedyną nowością na stoisku włoskiego producenta na trwających targach motoryzacyjnych w Paryżu. Stoi też (przez tydzień) tyska fabryka Fiata.

Na straty została już skazana podparyska fabryka Peugeota i Citroena w Aulnay sur Bois. Wprawdzie rząd jeszcze grozi, że taka decyzja jest nie do przyjęcia, ale właściciele twierdzą, że innego wyjścia nie ma. Zapewne pod nóż pójdzie także fabryka PSA w Vigo, bo po sojuszu PSA z General Motors i planach wspólnej produkcji nie ma sensu utrzymywać dwóch zakładów – Vigo i Figuerelas pod Saragossą. PSA nie wyklucza także zamknięcia kolejnej fabryki – w Valenciennes, także we Francji.

Wiadomo, że Opel po zamknięciu dwóch europejskich fabryk – w Antwerpii i Strasburgu – ma w planach także wygaszenie produkcji przynajmniej w niemieckim Bochum. Ford chce się pozbyć produkcji w brytyjskim Southampton i belgijskim Genk, skąd jeszcze w przyszłym roku ma być produkowany najnowszy model flotowego modelu Mondeo.

– Kiedy patrzy się na Europę, największe kraje są w recesji bądź na jej granicy. W pozostałych gospodarka hamuje gwałtownie. I znikąd nie widać szans na poprawę. Naturalnie z zainteresowaniem przyglądamy się temu, co się dzieje, patrzymy na to, co robią rządy, ale do poprawy jest daleko – mówił w Paryżu prezes Forda Alan Mullaly.

Wspólna akcja

Zdaniem dyrektora generalnego Fiata Sergio Marchionne europejskiej motoryzacji może pomóc tylko skoordynowana akcja wszystkich producentów i udzielenie wsparcia przez UE. – Jeśli każdy z krajów postara się coś zrobić na własną rękę, będziemy mieli bałagan i protekcjonizm – mówił w rozmowie z „Rz". I przypomina, że w USA w latach 2008–2009 General Motors musiał zamknąć 13 fabryk.

– Niemiecki rząd wobec zbliżających się wyborów nie da ani jednego euro na zamknięcie fabryki – uważa Klaus Franz, były szef organizacji pracowniczych w Oplu i członek rady nadzorczej GM Europe. Podobnie zapewne zachowają się Francuzi i Włosi w nadziei, że kryzys kiedyś się skończy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

A to nie wszystko. Bo w tych, które pozostaną, nie potrzeba tak wielu pracowników. Europejska motoryzacja zatrudnia dzisiaj 2,3 mln osób. Z tego ok. 270 tys. pracuje w Polsce, gdzie na razie wyłączona z produkcji została jedna fabryka – żerańskie FSO po wycofaniu się z inwestycji Magny, która miała produkować auta dla japońskiego Infiniti.

Drastycznie spadające zaufanie konsumentów, przerażonych bezradnością władz w walce z kryzysem, spowodowało krach na rynku motoryzacji. Europejska sprzedaż spada od miesięcy.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca