Philip Morris walczy o Chiny

Marlboro jest największym koncernem tytoniowym na świecie, ale na rynku w Chinach, gdzie pali blisko jedna czwarta populacji, ma jedynie 0,3-proc. udział

Aktualizacja: 31.10.2012 04:12 Publikacja: 31.10.2012 04:11

Międzynarodowi gracze chcą zwiększyć swoje udziały na chińskim rynku

Międzynarodowi gracze chcą zwiększyć swoje udziały na chińskim rynku

Foto: EAST NEWS

Red

Philip Morris International Inc, który produkuje i reklamuje Marlboro poza granicami USA, próbuje zwiększyć swoją obecność w tym wielkim azjatyckim kraju, wychodząc poza same papierosy. Jedną z ciekawszych inicjatyw jest stworzenie szczepionki przeciw grypie opartej na jednym z rodzajów uprawianego tytoniu. Inny projekt, bliższy podstawowej działalności firmy, to stworzenie mniej szkodliwych papierosów, które mają być sprzedawane na całym świecie, ale w szczególności w Chinach, gdzie wypalanych jest około 40 procent światowych papierosów, ale gdzie państwowy China National Tobacco Corp. sprawuje faktyczny monopol.

Dywersyfikacja produktów

We wrześniu Philip Morris podał, że nabył prawa licencyjne od Medicago Inc, niewielkiej firmy biofarmaceutycznej z Kanady, na produkcję szczepionek z przeznaczeniem na rynek chiński. Ten pozornie zaskakujący ruch jest powodowany przez kilka różnych czynników. Philip Morris już jest właścicielem około 40 procent Medicago, a dodatkowo chce zdywersyfikować paletę produktów opartych na tytoniu.

Co ważniejsze porozumienie o sprzedaży szczepionek w Chinach ma tyle samo wspólnego z utrzymywaniem dobrych stosunków z władzami co z dywersyfikacją działalności, która może okazać się nietrwała. Pokazuje to, jak ważna jest dla Philipa Morrisa, drugiego co do wielkości koncernu tytoniowego na świecie pod względem wolumenu sprzedaży po China National Tobacco, długoterminowa obecność w Chinach.

– To kolejny sposób, w jaki mogą przekonać do siebie Chiny – powiedział Bonnie Herzog, analityk globalnego rynku tytoniowego w Wells Fargo.

Na niedawnej konferencji z inwestorami Philip Morris przyznał, że tradycyjne papierosy zagranicznych firm wciąż będzie trudno sprzedawać w Chinach, gdzie rząd zarabia na akcyzie tytoniowej dziesiątki miliardów dolarów. Detaliczna sprzedaż papierosów w kraju przekroczyła w 2011 roku 160 miliardów dolarów, co stanowi blisko jedną czwartą globalnego rynku, wynika z szacunków firmy badawczej Euromonitor.

– Dlaczego mieliby się dzielić rynkiem? – powiedział w czerwcu inwestorom prezes i przewodniczący rady nadzorczej Philip Morris Louis Camilleri. – Jedynym sposobem na wejście do takich krajów jak Chiny jest nowa technologia".

Stąd próby stworzenia przez Philipa Morrisa papierosów nowej generacji, które są mniej szkodliwe niż obecne wersje.

W Chinach papierosy budzą coraz większe zaniepokojenie władz medycznych. Rocznie ponad milion ludzi w tym kraju umiera z powodu chorób spowodowanych paleniem. Urzędnicy ostrzegają, że ich liczba może się potroić do 2030 roku bez podjęcia stosownych działań. Władze naciskają, by w coraz większej liczbie budynków publicznych nie można było palić.

Mniej szkodliwe papierosy

Philip Morris inwestuje setki milionów dolarów w prace nad mniej szkodliwymi papierosami, a szefowie firmy liczą, że ich rezultaty „zmienią reguły gry" w Chinach. Jedna z wersji generuje dym w temperaturze poniżej spalania, uwalniając mniej toksyn, ale bardziej przypominają tradycyjne papierosy niż ich elektroniczne zamienniki.

Philip Morris zaczął rozmawiać o papierosach nowej generacji z CNTC i chińscy urzędnicy są „niezwykle zainteresowani", powiedział niedawno inwestorom Andre Calantzopoulos, dyrektor operacyjny Philip Morris. Szacuje jednak, że nowe produkty tytoniowe nie wejdą na rynek wcześniej niż w latach 2016 – 2017.

Szczepionka to prawdopodobnie śpiew jeszcze bardziej odległej przyszłości.

Philip Morris podał, że powodzenie jego szczepionki przeciw grypie na rynku chińskim zależy od powodzenia testów klinicznych i uzyskania zgody stosownych władz. – Zdecydowanie mówimy o perspektywie kilkuletniej – dodała rzeczniczka Philip Morris.

Chiny należały do krajów najmocniej dotkniętych ptasią grypą i wirusem H1N1 w latach 2009–2010, który według ostatnich szacunków zabił na całym świecie około 280 000 ludzi.

Medicago wyprodukował na początku tego roku ponad 10 milionów szczepionek przeciwko świńskiej grypie w ciągu 30 dni, dzięki wsparciu amerykańskiego Departamentu Obrony. Dostał również pozytywne wyniki drugiej fazy testów klinicznych na szczepionkę przeciwko ptasiej grypie.

Philip Morris wszedł do Chin w 2005 roku, podpisując strategiczne partnerstwo z China National Tobacco, czyli CNTC. W ramach tego porozumienia CNTC zaczęło cztery lata temu produkować Marlboro na licencji w Chinach. Philip Morris pomaga również w dystrybucji marek CNTC poza Chinami, między innymi w Polsce i w Czechach.

Jednak w zeszłym roku CNTC wciąż mogło się pochwalić 97-procentowym udziałem w rodzimym rynku, wynika z danych Euromonitor International. Marlboro ze swoim 0,3-procentowym udziałem lokuje się za prawie 40 markami CNTC, w tym za liderem rynku, Hongtashan. Największa zagraniczna marka w Chinach British American Tobacco, miała w ubiegłym roku półprocentowy udział w rynku.

Philip Morris International Inc, który produkuje i reklamuje Marlboro poza granicami USA, próbuje zwiększyć swoją obecność w tym wielkim azjatyckim kraju, wychodząc poza same papierosy. Jedną z ciekawszych inicjatyw jest stworzenie szczepionki przeciw grypie opartej na jednym z rodzajów uprawianego tytoniu. Inny projekt, bliższy podstawowej działalności firmy, to stworzenie mniej szkodliwych papierosów, które mają być sprzedawane na całym świecie, ale w szczególności w Chinach, gdzie wypalanych jest około 40 procent światowych papierosów, ale gdzie państwowy China National Tobacco Corp. sprawuje faktyczny monopol.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca