Saudyjczycy z apetytem na Polskę Wschodnią

Wartość kontraktów zawartych dzięki realizowanemu przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych Programowi Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej wyniosła ponad 128 mln zł

Publikacja: 08.11.2012 11:00

Saudyjczycy z apetytem na Polskę Wschodnią

Foto: Bloomberg

Jak do tej pory największy potencjał ma sektor spożywczy, jachtowy, bieliźniany, lotniczy i meblarski. Wartość samego projektu to 86 mln zł, na promocję bezpośrednią wydano około 33 mln zł.

Głównym celem Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych Makroregionem oraz przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego. Program jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami Makroregionu Polski Wschodniej: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Władze tych województw starają się stworzyć optymalne warunki inwestycyjne w obrębie Makroregionu, a także wspólnie z przedsiębiorcami uczestniczyć w targach i misjach wyjazdowych organizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

- Dokładamy starań, aby ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie biznesu, umożliwić im rozwój oraz stworzyć odpowiednie warunki do funkcjonowania, np. poprzez wdrażanie przyjaznego systemu podatków i opłat lokalnych, zapewnienie profesjonalnej i przyjaznej obsługi, czy wreszcie stworzenie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych na preferencyjnych warunkach. W Ełku tworzymy przyjazny klimat dla rozwoju przedsiębiorczości oraz warunki, które zachęcają potencjalnych inwestorów do lokowania swoich firm właśnie w naszym mieście. Te wszystkie atuty powodują, że Ełk od dawna jest obiektem sporego zainteresowania inwestorów zarówno krajowych, jak i zagranicznych – mówi Tomasz Andrukiewicz, Prezydent Miasta Ełk.

Misje, targi i kontrakty

- W ciągu trzech lat trwania projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej zorganizowaliśmy ponad 91 wydarzeń promocyjnych o charakterze międzynarodowym. Wzięło w nich udział 1143 przedsiębiorców oraz 360 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z Polski Wschodniej. Owocem tych działań są kontrakty i inwestycje w linie technologiczne na ponad 128 mln zł oraz wzrost eksportu o 54% – mówi Agnieszka Łukaszewska–Wojnarowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w PAIiIZ.

Te dane są wynikiem ankiety przeprowadzonej przez PAIiIZ wśród 300 firm biorących aktywny udział w wydarzeniach promocyjno – wystawienniczych organizowanych w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Całkowity zysk to ponad 128 mln zł złotych, z czego 85 mln zł to wartość zawartych kontraktów. Pozostała kwota to koszty budowy nowych fabryk, rozwoju zakładów i linii produkcyjnych oraz inwestycje w sprzęt potrzebny do realizacji nowych kontraktów.

Wyniki ankiety są zachęcające, zwłaszcza w stosunku do budżetu Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, który na lata 2009 – 2015 wynosi 85 mln zł, z czego na samą promocję bezpośrednią przeznaczono 33 mln zł.

Saudyjczycy z apetytem na Polskę Wschodnią

Systematyczność działań, a także ścisła współpraca i duża aktywność zarówno przedsiębiorców, jak i przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego sprawiła, że średni czas trwania negocjacji kontraktów wynosił 4,22 miesiące. Kolejne negocjacje trwają.

- Tylko w październiku gościliśmy w Polsce Wschodniej przedstawicieli z Korei Południowej oraz z Arabii Saudyjskiej, którzy odbyli liczne spotkania z przedsiębiorcami Makroregionu – mówi Agnieszka Łukaszewska – Wojnarowska.

Kilkunastoosobowa delegacja z Arabii Saudyjskiej, pod przewodnictwem Yassera Al-Harbiego z Saudyjsko-Polskiej Rady Biznesu odwiedziła Ełk oraz Olsztyn. W trakcie wizyty Saudyjczycy spotykali się z władzami miast oraz przedsiębiorcami. Delegacja mogła się zapoznać z ofertą inwestycyjną województwa warmińsko-mazurskiego, a także poszczególnych przedsiębiorstw, m.in. firm Lubawa i Lactima. Saudyjczycy uczestniczyli w otwarciu nowoczesnego Parku Naukowo-Technologicznego, odwiedzili Suwalską Specjalną Strefę Ekonomiczną, Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefę Ekonomiczną, a także brali udział w roboczych spotkaniach z władzami samorządowymi i przedsiębiorcami.

- Jestem bardzo zadowolony z przebiegu wizyty. Myślę, że jest jeszcze za wcześnie

na konkretne deklaracje. Teraz jest czas dla naszych gości na szczegółową analizę ełckiej oferty i potencjalnych możliwości inwestowania w regionie. Wierzę, że kontakty będą rozwijane i w najbliższej przyszłości możliwe będzie nawiązanie konkretnej współpracy z inwestorami saudyjskimi. Utwierdziły mnie w tym rozmowy z naszymi gośćmi, którzy byli wyraźnie zainteresowani możliwościami ełckiego Techno-Parku oraz funkcjonowaniem strefy ekonomicznej – mówi Tomasz Andrukiewicz, Prezydent Miasta Ełk.

Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego Makroregionu Polski Wschodniej cenią wysoko współpracę w ramach Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, która stwarza im okazję do spotkań z inwestorami z całego świata.

- W dzisiejszych czasach, także na szczeblu lokalnym, można i trzeba prowadzić rozmowy z inwestorami z nawet najdalszych zakątków świata. Jest to szczególnie ważne w dobie kryzysu gospodarczego, kiedy każda nowa inwestycja oznacza cenne miejsca pracy. Warto wspomnieć, że tylko w tym roku w Ełku, oprócz delegacji z Królestwa Arabii Saudyjskiej, gościliśmy już także przedsiębiorców z Chorwacji, czy Korei Południowej – dodaje Prezydent Andrukiewicz.

Największe kontrakty w sektorze spożywczym, jachtowym i lotniczym

Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się sektor spożywczy, który jest domeną Makroregionu Polski Wschodniej. Wartość zadeklarowanych kontraktów związanych z sektorem spożywczym wyniosła ponad 45 mln zł. Polska Wschodnia to również świetnie rozwinięty przemysł jachtowy. Do tej pory wartość kontraktów w sektorze jachtowym wyniosła 9,7 mln zł. Powstały nowe linie produkcyjne, dofinansowano infrastrukturę przemysłową, zakupiono nowe maszyny, a także powstały nowe zakłady produkcyjne.

- W ostatnim czasie przedsiębiorcy z Makroregionu uczestniczyli w targach jachtowych Hanseboot podczas których prezentowali produkowane przez siebie jachty oraz łodzie motorowe. W tym roku będziemy jeszcze uczestniczyli w misji wyjazdowej w Chicago, związanej z PLMA – targami marek własnych, a także w misji związanej z branżą spożywczą, targami SIAL w Abu Dhabi. Wierzę, że te działania przyniosą istotny sukces i przełożą się na kolejne kontrakty zarówno w sektorze jachtowym, jak i spożywczym – stwierdza Agnieszka Łukaszewska–Wojnarowska.

Kontrakty o porównywalnej wartości do sektora jachtowego, na 9,5 mln zł, zawarto również w sektorze lotniczym. Z pewnością niewiele osób wie, że Polska Wschodnia wyspecjalizowała się w produkcji bielizny, która znajduje uznanie nie tylko na rynkach krajowych, ale również zagranicznych. Wartość kontraktów w sektorze bieliźnianym wyniosła ponad 7 mln zł.

Kampania Medialna wsparciem Polski Wschodniej

Dotychczasowe działania realizowane przez PAIiIZ skupiały się głównie wokół targów i misji inwestycyjnych. Od września 2012 do końca 2014 roku będzie realizowana ogólnoświatowa kampania medialna Polski Wschodniej zachęcająca do rozpoczęcia działalności biznesowej w Makroregionie. Jest ona skierowana przede wszystkim do szefów koncernów międzynarodowych, liderów opinii i międzynarodowych firm konsultingowych obsługujących inwestorów zagranicznych.

– Już teraz na lotniskach w Paryżu, Dubaju, Londynie i w Nowym Jorku można zobaczyć spoty i bilbordy promujące Polskę Wschodnią. Reklamy pojawią się również w CNN, „The Economist" i „Financial Times". Wierzymy, że ta aktywność medialna na rynkach zagranicznych zainteresuje inwestorów Polską Wschodnią – przekonuje Agnieszka Łukaszewska – Wojnarowska z PAIiIZ.

Jak do tej pory największy potencjał ma sektor spożywczy, jachtowy, bieliźniany, lotniczy i meblarski. Wartość samego projektu to 86 mln zł, na promocję bezpośrednią wydano około 33 mln zł.

Głównym celem Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych Makroregionem oraz przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego. Program jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami Makroregionu Polski Wschodniej: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Władze tych województw starają się stworzyć optymalne warunki inwestycyjne w obrębie Makroregionu, a także wspólnie z przedsiębiorcami uczestniczyć w targach i misjach wyjazdowych organizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku