Jak do tej pory największy potencjał ma sektor spożywczy, jachtowy, bieliźniany, lotniczy i meblarski. Wartość samego projektu to 86 mln zł, na promocję bezpośrednią wydano około 33 mln zł.
Głównym celem Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych Makroregionem oraz przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego. Program jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami Makroregionu Polski Wschodniej: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Władze tych województw starają się stworzyć optymalne warunki inwestycyjne w obrębie Makroregionu, a także wspólnie z przedsiębiorcami uczestniczyć w targach i misjach wyjazdowych organizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
- Dokładamy starań, aby ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie biznesu, umożliwić im rozwój oraz stworzyć odpowiednie warunki do funkcjonowania, np. poprzez wdrażanie przyjaznego systemu podatków i opłat lokalnych, zapewnienie profesjonalnej i przyjaznej obsługi, czy wreszcie stworzenie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych na preferencyjnych warunkach. W Ełku tworzymy przyjazny klimat dla rozwoju przedsiębiorczości oraz warunki, które zachęcają potencjalnych inwestorów do lokowania swoich firm właśnie w naszym mieście. Te wszystkie atuty powodują, że Ełk od dawna jest obiektem sporego zainteresowania inwestorów zarówno krajowych, jak i zagranicznych – mówi Tomasz Andrukiewicz, Prezydent Miasta Ełk.
Misje, targi i kontrakty
- W ciągu trzech lat trwania projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej zorganizowaliśmy ponad 91 wydarzeń promocyjnych o charakterze międzynarodowym. Wzięło w nich udział 1143 przedsiębiorców oraz 360 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z Polski Wschodniej. Owocem tych działań są kontrakty i inwestycje w linie technologiczne na ponad 128 mln zł oraz wzrost eksportu o 54% – mówi Agnieszka Łukaszewska–Wojnarowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w PAIiIZ.
Te dane są wynikiem ankiety przeprowadzonej przez PAIiIZ wśród 300 firm biorących aktywny udział w wydarzeniach promocyjno – wystawienniczych organizowanych w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Całkowity zysk to ponad 128 mln zł złotych, z czego 85 mln zł to wartość zawartych kontraktów. Pozostała kwota to koszty budowy nowych fabryk, rozwoju zakładów i linii produkcyjnych oraz inwestycje w sprzęt potrzebny do realizacji nowych kontraktów.