Reklama

Małe i średnie firmy myślą o przetrwaniu

Polskie małe i średnie spółki wciąż wolą rynki regionalne od globalnych. Co trzecia obawia się o swoją kondycję finansową.

Publikacja: 05.12.2012 02:52

– Małe i średnie firmy bardziej elastycznie niż kilka lat temu przystosowują się do zmian rynkowych, są więc bardziej dojrzałe, ale wciąż ich najczęstszym celem strategicznym jest przetrwanie, a dopiero na kolejnych pozycjach: wzrost sprzedaży i zysku – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, autorka badania małych i średnich przedsiębiorstw przygotowanego przez PKPP Lewiatan.

– Wiedza i doświadczenie, które zdobyły w latach 2008–2009, przekłada się na ich bardziej skuteczne działania dzisiaj – dodaje ekonomistka. Przyznaje, że co trzecia firma obawiała się latem o płynność finansową pod koniec roku. Zwraca uwagę, że coraz więcej firm docenia pracowników i ich doświadczenie. – Te opinie znajdują potwierdzenie w danych makro: firmy wciąż starają się zachować pracowników, bo z danych widać, że zatrudnienie spada minimalnie – dodała ekonomistka.

Jej zdaniem coraz więcej spółek zwraca uwagę na jakość jako na czynnik przewagi konkurencyjnej oraz zastanawia się nad ekspansją zagraniczną. – Ale to wciąż mniejszość – dodaje Krzysztoszek.

O badaniach Lewiatana oraz o kondycji przedsiębiorczości w Polsce rozmawiali przedsiębiorcy, ekonomiści i politycy na specjalnej konferencji w Sejmie. Edmund Pilawski, prezes spółki Plastmet, zwrócił uwagę, że zmiana priorytetów (z ceny na jakość) nie jest tak prosta dla firm, jeśli prawo wymusza na firmach – przynajmniej tych startujących w przetargach publicznych, konkurowanie ceną. Zwrócił uwagę na to, że zagmatwane przepisy powodują, iż szara strefa staje się pokusą dla firm. – Naprawdę trudno jest konkurować z innymi, którzy nie ponoszą podobnych kosztów – tłumaczył.

Także z badań wynika, że najbardziej firmom przeszkadzają: nieprzejrzyste i wysokie podatki, szara strefa oraz zagmatwane procedury administracyjne.

Reklama
Reklama

Anna Fuk, prezes firmy DCO4, zajmującej się systemami bezpieczeństwa dla aplikacji internetowych, przyznała, że problemem są nie tylko przepisy, ale także zmieniające się interpretacje: – A co ma zrobić przedsiębiorca, jeśli uzyskał indywidualną interpretację prawną inną niż ogólna? Do jakiej się stosować? – pytała retorycznie.

Andrzej J. Kozłowski, prezes firmy kosmetycznej Verona Product Professional, uważa, że szansą MSP jest eksport. Jego zdaniem potrzebne jest większe zaangażowanie administracji w pomoc dla eksporterów, czy firm przygotowujących się do ekspansji zagranicznej. Przedsiębiorcy mają nadzieję, że administracja wykorzysta czas spowolnienia do redukcji uciążliwej biurokracji.

– Małe i średnie firmy bardziej elastycznie niż kilka lat temu przystosowują się do zmian rynkowych, są więc bardziej dojrzałe, ale wciąż ich najczęstszym celem strategicznym jest przetrwanie, a dopiero na kolejnych pozycjach: wzrost sprzedaży i zysku – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, autorka badania małych i średnich przedsiębiorstw przygotowanego przez PKPP Lewiatan.

– Wiedza i doświadczenie, które zdobyły w latach 2008–2009, przekłada się na ich bardziej skuteczne działania dzisiaj – dodaje ekonomistka. Przyznaje, że co trzecia firma obawiała się latem o płynność finansową pod koniec roku. Zwraca uwagę, że coraz więcej firm docenia pracowników i ich doświadczenie. – Te opinie znajdują potwierdzenie w danych makro: firmy wciąż starają się zachować pracowników, bo z danych widać, że zatrudnienie spada minimalnie – dodała ekonomistka.

Reklama
Biznes
Tesla z zyskiem mniejszym o 23 procent. Musk ostrzega przed „trudnym” okresem
Biznes
Ciepłownie odegrają ważną rolę w transformacji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Biznes
Prawnik dzieci Solorza o odwołaniach w Cyfrowym Polsacie: były podstawy
Reklama
Reklama