Reklama

Najdłuższa szybka kolej świata

W Chinach ukończono budowę ostatniego odcinka najdłuższej na świecie trasy szybkiej kolei, od środy ruszą przewozy pasażerskie

Publikacja: 23.12.2012 12:03

Najdłuższa szybka kolej świata

Foto: Bloomberg

Trasa z Pekinu do Kantonu (Guangzhou) na południu kraju liczy 2298 km, a podróż ze średnią prędkością 300 km/h skróci się z obecnych 22 godzin do zaledwie ośmiu. Jej uruchomienie zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w ciągu 2,5 godzin.

W wagonach rozmieszczono fotele z uchylnymi oparciami, po dwa i trzy przedzielone przejściem. Są obrotowe, można więc ustawić np. tyłem do kierunku jazdy, aby rozmawiać z innymi pasażerami. Toalety ze stali nierdzewnej są większe niż w samolotach. Umundurowane hostessy roznosiły napoje i przegryzki podczas pierwszej podróży.

- To najdłuższy na świecie szlak szybkiej kolei — podkreślił Zhou Li z z resortu kolei. — To także jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie szlaków w Chinach i na świecie.

Na trasie przewidziano 35 przystanków. Oprócz Zhengzhou także w większych miastach Wuhan i Changsha. Odcinki Zhengzhou-Wuhan i Wuhan-Gaunghzhou jest funkcjonują.

Reklama
Reklama

Szybki rozwój

Sieć superszybkich kolei w Chinach zaczęto tworzyć w 2007 r., ale szybko stała się największą na świecie — pod koniec 2010 r. miała 8358 km torów. Do 2020 r. ma zwiększyć się do 16 tys. km.

Szybka ekspansja doprowadziła jednak do skandali łapówkowych i katastrofy w lipcu 2011 r. dwóch składów, w której zginęło 40 osób. Katastrofa najpoważniejsza w Chinach na szynach od 2008 r. wywołała falę krytyki pod adresem rządu, ze władze zaniedbały kwestie bezpieczeństwa w dążeniu do rozbudowy torowisk.

Władze zapewniły teraz, że podjęto kroki przed uruchomieniem nowej trasy, mające poprawić jej utrzymanie, kontrolę infrastruktury — torów i taboru. Przewidziano też działania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

Największe obłożenie czeka tę trasę w okresie świąt chińskiego nowego roku księżycowego, który przypada w połowie lutego. Setki milionów ludzi podróżują wówczas po kraju. To największą na świecie doroczna migracja.

Problemy z finansowaniem

Po katastrofie zmniejszono zdecydowanie inwestycje na kolei, według chińskich środków przekazu dla tego roku rząd zmniejszył planowane nakłady o 500 mld juanów (80,27 mld dolarów) do 2,3 bln w ramach planu 5-letniego do 2015 r. Spowolnienie tempa gospodarki Chin skłoniło jednak rząd do trzykrotnego podwyższenia w tym roku planowanego budżetu resortu kolei.

Ministerstwo planuje wydać w tym roku 630 mld juanów, otrzymało też zezwolenie na emisję więcej obligacji na sfinansowanie swych inwestycji. Rząd zatwierdził 25 projektów na kolei o wartości 157 mld dolarów, ale nie wiadomo, skąd weźmie te środki. W maju zapowiadał otwarcie sektora kolei dla prywatnych inwestycji na bezprecedensową skalę, ale prywatni inwestorzy traktują to sceptycznie.

Trasa z Pekinu do Kantonu (Guangzhou) na południu kraju liczy 2298 km, a podróż ze średnią prędkością 300 km/h skróci się z obecnych 22 godzin do zaledwie ośmiu. Jej uruchomienie zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w ciągu 2,5 godzin.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Biznes
Morze Kaspijskie wysycha. Jesiotry wymierają, porty trzeba pogłębiać
Biznes
Kto pokieruje UKE? Nowe oficjalne i nieoficjalne informacje
Biznes
AI zagraża programistom, weto Prezydenta i poprawa w europejskim przemyśle
Biznes
Katastrofa rosyjskiej motoryzacji. Sprzedali jeden samochód
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama