Reklama
Rozwiń

Najdłuższa szybka kolej świata

W Chinach ukończono budowę ostatniego odcinka najdłuższej na świecie trasy szybkiej kolei, od środy ruszą przewozy pasażerskie

Publikacja: 23.12.2012 12:03

Najdłuższa szybka kolej świata

Foto: Bloomberg

Trasa z Pekinu do Kantonu (Guangzhou) na południu kraju liczy 2298 km, a podróż ze średnią prędkością 300 km/h skróci się z obecnych 22 godzin do zaledwie ośmiu. Jej uruchomienie zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w ciągu 2,5 godzin.

W wagonach rozmieszczono fotele z uchylnymi oparciami, po dwa i trzy przedzielone przejściem. Są obrotowe, można więc ustawić np. tyłem do kierunku jazdy, aby rozmawiać z innymi pasażerami. Toalety ze stali nierdzewnej są większe niż w samolotach. Umundurowane hostessy roznosiły napoje i przegryzki podczas pierwszej podróży.

- To najdłuższy na świecie szlak szybkiej kolei — podkreślił Zhou Li z z resortu kolei. — To także jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie szlaków w Chinach i na świecie.

Na trasie przewidziano 35 przystanków. Oprócz Zhengzhou także w większych miastach Wuhan i Changsha. Odcinki Zhengzhou-Wuhan i Wuhan-Gaunghzhou jest funkcjonują.

Szybki rozwój

Sieć superszybkich kolei w Chinach zaczęto tworzyć w 2007 r., ale szybko stała się największą na świecie — pod koniec 2010 r. miała 8358 km torów. Do 2020 r. ma zwiększyć się do 16 tys. km.

Szybka ekspansja doprowadziła jednak do skandali łapówkowych i katastrofy w lipcu 2011 r. dwóch składów, w której zginęło 40 osób. Katastrofa najpoważniejsza w Chinach na szynach od 2008 r. wywołała falę krytyki pod adresem rządu, ze władze zaniedbały kwestie bezpieczeństwa w dążeniu do rozbudowy torowisk.

Władze zapewniły teraz, że podjęto kroki przed uruchomieniem nowej trasy, mające poprawić jej utrzymanie, kontrolę infrastruktury — torów i taboru. Przewidziano też działania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

Największe obłożenie czeka tę trasę w okresie świąt chińskiego nowego roku księżycowego, który przypada w połowie lutego. Setki milionów ludzi podróżują wówczas po kraju. To największą na świecie doroczna migracja.

Problemy z finansowaniem

Po katastrofie zmniejszono zdecydowanie inwestycje na kolei, według chińskich środków przekazu dla tego roku rząd zmniejszył planowane nakłady o 500 mld juanów (80,27 mld dolarów) do 2,3 bln w ramach planu 5-letniego do 2015 r. Spowolnienie tempa gospodarki Chin skłoniło jednak rząd do trzykrotnego podwyższenia w tym roku planowanego budżetu resortu kolei.

Ministerstwo planuje wydać w tym roku 630 mld juanów, otrzymało też zezwolenie na emisję więcej obligacji na sfinansowanie swych inwestycji. Rząd zatwierdził 25 projektów na kolei o wartości 157 mld dolarów, ale nie wiadomo, skąd weźmie te środki. W maju zapowiadał otwarcie sektora kolei dla prywatnych inwestycji na bezprecedensową skalę, ale prywatni inwestorzy traktują to sceptycznie.

Trasa z Pekinu do Kantonu (Guangzhou) na południu kraju liczy 2298 km, a podróż ze średnią prędkością 300 km/h skróci się z obecnych 22 godzin do zaledwie ośmiu. Jej uruchomienie zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w ciągu 2,5 godzin.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Miliardy na światłowody w Polsce. Hurtowy operator skusił banki
Biznes
Słowacja i Węgry blokują sankcje, suwerenność cyfrowa UE i spadek cen mieszkań
Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego