Rosyjski rynek jest dla Apple jednym z kluczowych, rośnie bowiem w skokowym tempie. W 2012 r sprzedano 3,3 mln tabletów tj. o 336 proc. więcej niż w 2011 r. Liderem sprzedaży tabletów w Rosji jest właśnie Apple (25 proc.), dlatego koncern zdecydował o rezygnacji ze sprzedaży przez pośredników.
Jak podał Kommersant, Apple miał w Rosji trzech oficjalnych dystrybutorów, ale w listopadzie zaczął tworzyć własną sieć sklepów wspólnie z jednym z rosyjskich wiodących sprzedających komputery - firmą Swiaznoj. W lutym Apple zarejestrował w Rosji swoją spółkę - córkę Apple-Rus.
W 2012 r średnia cena tableta w Rosji wyniosła 15,6 tys. rubli (1630 zł), co oznacza sapdek o 24 proc. rok do roku. Teraz Apple zapowiada, żę dzięki bezpośredniej sprzedaży ceny wyrobów koncernu w Rosji spadną w tym roku o 5 proc..
Apple będzie musiał odprowadzać 1 proc. od każdego urządzenia zapisującego obraz i dźwięk do Rosyjskiego Związku Posiadaczy Praw (rosyjski SPATiF). Kieruje nim znany reżyser Nikita Michałkow.