Reklama

Samsung dominuje w telewizorach

Niemal co drugi sprzedany w Polsce w 2012 roku telewizor był tej marki.

Publikacja: 22.02.2013 01:23

Samsung dominuje w telewizorach

Foto: Bloomberg

Producenci telewizorów z ubiegłorocznych wyników sprzedaży w naszym kraju powinni być zadowoleni. Polacy w 2012 r. kupili ich bowiem 2,4 mln sztuk, a rynek mimo spadku cen zyskał w ujęciu wartościowym ponad 10 proc. Jednak szczególne powody do zadowolenia ma Samsung, który w tym okresie sprzedał w Polsce milion telewizorów, co jest jego najlepszym wynikiem w historii.

Firma podaje również, że ogółem co czwarty kupiony w Polsce odbiornik umożliwia oglądanie trójwymiarowych programów. Z jej prognoz wynika, iż w tym roku sprzedaż telewizorów 3D sięgnie w Polsce miliona sztuk, co oznacza  wzrost w stosunku do 2012 r. o ponad 80 proc.

– W tym roku zakładamy stabilny wzrost sprzedaży telewizorów 3D, udział ilościowy może wynieść 30–35 proc. Powinno rosnąć zainteresowanie zwłaszcza telewizorami 3D wyposażonymi w funkcjonalność Smart, umożliwiającą korzystanie z aplikacji internetowych – mówi Michał Ostrowski, kierownik grupy produktowej RTV w dziale zakupu Media Saturn Holding.

– W pierwszych trzech kwartałach 2012 r. liczba użytkowników telewizorów Samsung Smart TV, a także kin domowych i odtwarzaczy Blu-ray z tą funkcjonalnością, którzy aktywowali dostęp do Internetu, była o ponad 140 proc. większa w stosunku do analogicznego okresu 2011 r. – potwierdza Rafał Wilczopolski, product manager CTV w Samsung Electronics Polska.

Inni producenci przyznają, że w dalszym ciągu mocno rośnie zainteresowanie odbiornikami z dużymi przekątnymi ekranów.

Reklama
Reklama

– Szczególnie w przedziale 40–55 cali. Producenci w znacznym stopniu rozwinęli technologie ulepszające jakość obrazu. Wybierając telewizor, klienci dużą wagę przykładają do ceny, a odbiorniki o przekątnych 55 cali osiągnęły podobny pułap, jak kilka lat temu, np. 32 cale – wyjaśnia Piotr Papaj, rzecznik Sony w Polsce.

– W segmencie premium, w tym w szczególności z ekranami powyżej 40 cali, notujemy rok do roku silny wzrost. Na dzień dzisiejszy rok do roku sprzedaż telewizorów LED Smart VIERA wzrosła dwukrotnie – mówi Ireneusz Smaga, prezes firmy Panasonic w Polsce i krajach bałtyckich. – Obserwujemy stale rosnący wzrost udziałów rynkowych telewizorów plazmowych i LED w stosunku do konkurencji oferującej produkty premium. W trwającym procesie cyfryzacji liczymy na jeszcze większy wzrost naszych udziałów w segmencie premium – dodaje.

Inni producenci też zwracają uwagę na pozytywny wpływ przechodzenia z nadawania sygnału telewizyjnego z systemu analogowego na cyfrowy. Posiadacze starszych odbiorników mogą kupić dekoder lub wymienić telewizor na nowy i często wykorzystują tę opcję. Z danych producentów wynika, że w regionach, gdzie dociera już tylko sygnał cyfrowy, sprzedaż telewizorów rośnie o kolejne kilkanaście procent w stosunku do tych, gdzie nadawana jest telewizja analogowa.

Dodatkowo widać spadki cen we wszystkich segmentach w miarę pojawiania się w ofercie sklepów kolejnych generacji, jak OLED czy najnowsze 4K. Umożliwiają oglądanie obrazu o parametrach czterokrotnie lepszych niż obecne HD, jednak aby różnica była zauważalna, potrzebny jest duży ekran z 80 czy więcej calami. Przy tej wielkości telewizora jego cena jest astronomiczna, rzędu 60–70 tys. zł, co nie wróży im raczej masowego zainteresowania klientów. Przynajmniej do czasu, kiedy ceny nie spadną, i to bardzo mocno.

Światowy rynek także jest w coraz lepszej kondycji. Z prognoz firmy DisplaySearch wynika, że w tym roku na świecie sprzeda się 262 mln sztuk telewizorów, wobec 254 mln w 2012 r. Na kolejne lata prognozowany jest w dalszym ciągu stabilny wzrost na wszystkich znaczących rynkach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama