Wśród najważniejszych cech polskiego rynku można wyróżnić bardzo wysoką sezonowość. W okresie od maja do sierpnia kupowanych jest blisko 70 proc. całej rocznej produkcji lodów. Najczęściej jemy tzw. lody impulsowe, ale powoli rośnie też sprzedaż lodów familijnych, w dużych opakowaniach. Jesteśmy przyzwyczajeni do starych smaków, najczęściej sięgamy po lody śmietankowe, waniliowe, czekoladowe i truskawkowe – wynika z podsumowania polskiego rynku lodów przygotowanego przez Nordis, producenta lodów i mrożonek.
– Polak w ciągu roku spożywa nieco ponad 4 litry lodów – mówi Tomasz Meller, prezes Grupy Nordis. – Najwięcej lodów w Europie konsumuje się w chłodnej Skandynawii. Finowie jedzą nawet 14 litrów rocznie, a mieszkańcy Włoch, Danii, czy Irlandii ok. 8-9 litrów lodów. Ale to nic w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi: badania wskazują, że konsumpcja wyraźnie przekracza tam poziom 20 litrów rocznie – dodaje Meller. Nordis to jedna z najdłużej działających na polskim rynku firm mrożonkowych. Podaje, że jej udziały w całości rynku sięgają 10 proc., co daje jej trzecie miejsce w skali kraju, przy rentowności na poziomie 5 proc., a także przychodach rosnących o ok. 8 proc. rocznie. Jeśli chodzi o preferencje Polaków, najczęściej wybieramy tzw. lody impulsowe, na patyku, w kubku lub rożku.- Kupujemy je w małych sklepach, blisko domu, z uwagi na to, że szybko się rozpuszczają – mówi Meller. Preferencje klientów zależą też od intensywności upałów, np. przy ok. 20 stopniach Celsjusza i wyżej, kupowane są częściej lody na bazie mleka. Kiedy temperatura dochodzi do ok. 30 stopni, klienci chętniej sięgają po sorbety – czyli lody na bazie soków owocowych.
Szansą na dogonienie Europy Zachodniej może być wzrost sprzedaży w kategorii lodów familijnych, w dużych opakowaniach, które kupowane są także poza typowym sezonem lodowym, najczęściej w dyskontach i hipermarketach.
Jak podaje Nordis (za AC Nielsen), rynek lodów w Polsce pomiędzy lutym 2009 r. i styczniem 2010 r. był wart ponad 1,1 mld zł. Z kolei od czerwca 2011 do maja 2012 r. osiągnął wartość ponad 1,3 mld zł.