Przeprowadzone przez TNS badanie „Mobile Life 2013" pokazuje, jak światowy rynek podbijany jest przez urządzenia mobilne, w tym przede wszystkim smartfony. Jak się okazuje, zdominowały one rynek komputerowy w krajach rozwijających się - stanowią największą jego część w zestawieniu z takimi urządzeniami jak komputery stacjonarne, laptopy, tablety i smart TV. W krajach rozwiniętych nadal najpopularniejsze pozostają komputery stacjonarne.
Polska jest w połowie drogi między jednymi a drugimi. Jak pokazują dane firmy IDC, w ubiegłym roku ponad 50 proc. wszystkich kupowanych w naszym kraju telefonów stanowiły smartfony. Jeśli jednak spojrzymy na wszystkie telefony komórkowe na naszym rynku, to tylko jedna trzecia z nich będzie smartfonami – podaje z kolei TNS. Najciekawsze jest jednak to, że aż 13 proc. Polaków nie wie, że są właścicielami tak zaawansowanych technicznie urządzeń. A co za tym idzie – nie korzystają z transferu danych, a tylko prowadzą rozmowy telefoniczne i SMS-ują.
Ten fenomen wynika z tego, że w ofertach operatorów sporo modeli smartfonów można kupić już za symboliczną złotówkę. I to cena, a nie możliwości techniczne urządzenia przekonują klientów do tego, by je kupić.
Co innego wynika z danych zebranych przez firmę Interactive Intelligence, która prowadziła badania pod kątem kanałów obsługi klienta. Jej zdaniem dwóch na pięciu klientów, którzy komunikowali się z contact center w ciągu ostatniego roku, to posiadacze smartfonów, a co dziesiąty ma własny tablet. Niemal 90 proc. z nich korzysta na urządzeniach mobilnych z Internetu. Z aplikacji korzystało tylko 15 proc. badanych.
Według TNS posiadaczami smartfonów jest obecnie 45 proc. Europejczyków i 61 proc. mieszkańców Ameryki Północnej. Największy odsetek tych urządzeń – 64 proc. - jest w posiadaniu mieszkańców krajów rozwiniętych w Azji.