Małopolska stawia na kolej

Na infrastrukturę transportową Małopolska chce wydać z dotacji unijnych na lata 2014–2020 ponad 7,5 mld zł. Z tego ok. 7 mld zł na kolej.

Aktualizacja: 23.05.2013 23:45 Publikacja: 23.05.2013 23:00

Małopolska stawia na kolej

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Marszałkowie dzięki dotacjom unijnym na lata 2007–2013 chcą wybudować łącznie 790 km nowych dróg i przebudować kolejne 7 tys. 866 km. Do tej pory do użytku zostało oddanych 486 km nowych dróg, sieć dróg już przebudowanych ma długość 5 tys. 768 km. Plany marszałków obejmują również budowę 954 km torów, zakup lub modernizację autobusów, trolejbusów i tramwajów, z czego 775 już trafiło na ulice polskich miast.

Kolejne środki marszałkowie przeznaczyli na zakup lub modernizację 271 pociągów kolejowych, z tego 72 już do nich trafiło. Wiele z regionów zdecydowało się zarezerwować część swoich środków na rozwój istniejących lub budowę nowych lotnisk.

33 proc. unijnych dotacji na lata 2007–2013 Małopolska przeznaczyła na transport

Realizacja aktualnych programów dobiega końca, marszałkowie wraz z rządem pracują nad listami inwestycji do zrealizowania w nadchodzących latach. Ale tak dużo jak do tej pory, na rozwój transportu już nie wydadzą.

Jakie priorytety

W kolejnych tygodniach będziemy w tym dodatku przedstawiać, jakie inwestycje chcą realizować przy wsparciu funduszy UE. Zaczynamy od Małopolski.

– Marszałkowie są niezależni w układaniu list projektów. Ograniczeni są tylko tym, że inwestycje samorządów muszą być spójne z inwestycjami realizowanymi na poziomie krajowym – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury. Jak dodaje, zgodnie z informacjami pochodzącymi z Brukseli, drogi mają nie być priorytetem w nowej perspektywie finansowej. Komisja za to ma w dalszym ciągu finansować inwestycje w infrastrukturę kolejową. – Priorytetem będzie transport miejski, a kwestie dotowania portów lotniczych samorządy będą musiały rozstrzygnąć w indywidualnych konsultacjach z Komisją Europejską – dodaje Wolińska-Bartkiewicz.

24 obwodnice

Niezbędne inwestycje w transport na terenie Małopolski zarząd województwa szacuje na ok. 7,5 mld zł. Z tego ok. 400 mln zł to inwestycje drogowe. – To budowa obwodnic 24 miejscowości o łącznej długości 88 km – mówi Piotr Odorczuk, rzecznik województwa. Na liście planowanych inwestycji znajdują się m.in. obwodnice Babic, Oświęcimia, Zakopanego czy Nowego Targu. Inwestycje mają być finansowane z regionalnego programu operacyjnego i środków własnych województwa.

Z dotychczas dostępnych środków Małopolska planuje wybudować 9 km nowych dróg i przebudować kolejne 773 km tras. Ok. 100 mln zł ma zostać przeznaczone na wspieranie lotnisk lokalnych – w Nowym Sączu, Nowym Targu i Pobiedniku.

Budowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej została zaplanowana z kolei na lata 2013–2020. Inwestycja obejmująca budowę dziesięciu węzłów przesiadkowych (czterech do 2015 r.), zakup 20 pociągów elektrycznych, budowę przystanków na terenie Krakowa czy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki ma kosztować ok. 920 mln zł.  W pierwszym etapie SKA ma zostać uruchomiona na trzech odcinkach: lotnisko Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia, Trzebinia – Kraków – Tarnów oraz Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie. – Inwestycja ma być finansowana z programu regionalnego, krajowego i budżetu województwa – dodaje Odorczuk.

Najdroższą z  inwestycji, o realizację których zabiegają władze województwa, jest budowa linii kolejowej na trasie Kraków – Zakopane wraz z rewitalizacją linii w kierunku Nowego Sącza i Zakopanego. Koszt szacowany jest na ok. 6 mld zł.

Marszałkowie dzięki dotacjom unijnym na lata 2007–2013 chcą wybudować łącznie 790 km nowych dróg i przebudować kolejne 7 tys. 866 km. Do tej pory do użytku zostało oddanych 486 km nowych dróg, sieć dróg już przebudowanych ma długość 5 tys. 768 km. Plany marszałków obejmują również budowę 954 km torów, zakup lub modernizację autobusów, trolejbusów i tramwajów, z czego 775 już trafiło na ulice polskich miast.

Kolejne środki marszałkowie przeznaczyli na zakup lub modernizację 271 pociągów kolejowych, z tego 72 już do nich trafiło. Wiele z regionów zdecydowało się zarezerwować część swoich środków na rozwój istniejących lub budowę nowych lotnisk.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki