- Zawarta umowa dzierżawy ma także pozytywny wpływ na miejskie finanse. MPK Poznań nie wydając jednorazowo dużej kwoty pieniędzy, a zobowiązując się jedynie do opłacania miesięcznego czynszu dostało w użytkowanie nowoczesny tabor warty wiele milionów złotych - mówi Radosław Hoc, wiceprezes PKO Leasing.
- Musimy wycofać 32 Neoplany i MAN-y. Jak zapewnić nowe w ich miejsce, bez angażowania środków inwestycyjnych? Dzierżawa to pomysł, który wypróbowaliśmy już w 2003 roku– mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.
Przetarg na dzierżawę pojazdów MPK Poznań ogłosił w marcu. W postępowaniu wygrało Konsorcjum firm PKO Leasing i Solaris Bus & Coach. Dzięki podpisanej umowie, na ulicę Poznania wyjedzie 25 nowych autobusów. Umowa dzierżawy zawarta jest na 8 lat. Według jej postanowień pierwsza transza autobusów trafi do MPK Poznań w październiku tego roku. Będzie to 10 krótkich autobusów. Reszta ma dotrzeć w grudniu.
Zaletą zawartej transakcji jest możliwość długoterminowego użytkowania nowoczesnych autobusów, która nie musi prowadzić do obciążenia bilansu dzierżawcy w tak dużym zakresie jak przy np. finansowaniu kredytem. Poprzez wyłączenie wykupu autobusów po zakończeniu umowy dzierżawy nie następuje spłata całego kapitału, co już na starcie obniża kwotę transakcji o kilkanaście procent. W porównaniu ze zwykłym zakupem, MPK Poznań otrzymuje gwarancję dwóch podmiotów na wykonanie umowy, czyli niezakłóconego korzystania z dobrej jakości autobusów przez cały jej okres. PKO Leasing zapewnia stabilne finansowanie, a Solaris Bus & Coach gwarancję jakości dostarczanego taboru i jego sprawności