Reklama

Sprzedaż samochodów w lipcu

Amerykanie są coraz większymi optymistami, mieszkańcy reszty świata potrzebują zachęt — wynika z danych producentów aut

Publikacja: 03.08.2013 19:59

Sprzedaż samochodów w lipcu

Foto: Bloomberg

USA

Sprzedaż indywidualnym klientom pobiła oczekiwania, wielcy producenci mieli małe rezerwy najpopularniejszych modeli, jak np. Ford Fusion, więc ogólne dane były gorsze od spodziewanych. Rozczarowali klienci flotowi: instytucje państwowe i firmy.

Sprzedaż nowych samochodów wzrosła o 14 proc. do ponad 1,3 mln sztuk, dając roczny wskaźnik 15,67 mln, nieco poniżej spodziewanych 15,8 mln. Był to i tak drugi najlepszy miesiąc w tym roku po czerwcu z 15,96 mln sprzedanych pojazdów rocznie.

Trójka z Detroit podała o nadal dużym popycie na osobowe furgonetki. GM zwiększył ich sprzedaż o 44 proc., Chrysler o 31, a Ford o 22,6 proc. To dobra dla nich wiadomość, bo ich pojazdy dominują w tym segmencie zapewniając zysk 12 tys. dolarów lub więcej na każdym aucie.

GM sprzedał w miesiącu 234 071 samochodów wszystkich rodzajów (+16 proc.), Ford 193 715 (+11), a Chrysler 140 1023 (+11). Z firm zagranicznych doskonale wypadła Toyota z wynikiem 193 394 sztuk (+17). Jeśli pominąć tzw. trucki Forda, to Japończycy sprzedali po raz pierwszy od marca 2010 więcej samochodów od koncernu z Dearborn.

Specjaliści spodziewają się dalszego wzrostu sprzedaży w tym roku, bo producenci zaczynają pokazywać pojazdy roku modelowego 2014 z nowinkami technologicznymi, których nie miały poprzednie wersje. Np. Acura MDX kosztuje 1700 dolarów więcej, ale ma nowe wyposażenie za 4 tys.

Reklama
Reklama

Najpopularniejszymi pojazdami w USA były w lipcu Ford serii F, Chevy Silverado, Toyota Camry, Honda Civic i Accord, Dodge Ram, Nissan Altima, Honda CR-V, Chevrolet Cruze i Toyota Corolla. Po 7 miesiącach pierwszą dziesiątkę tworzą Ford serii F, Chevy Silverado, Toyota Camry, Honda Accord, Dodge Ram, Nissan Altima, Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Fusion i Escape.

Inni z Ameryki

W Kanadzie nastąpił skok sprzedaży o ponad 7 proc. do 158 993 pojazdów, co oznacza pobicie rekordu z lipca 2005. Chrysler zwiększył sprzedaż o 8,5 proc., Ford, zmniejszył o 10 proc., bo zmalał popyt na furgonetki, GM o 0,2 proc., bo z kolei kupiono mniej aut osobowych. Doskonale wypadli Japończycy: Toyota zwiększyła sprzedaż o 12,1 proc., Honda o 35 proc., a Nissan o 53,8 proc.

W Brazylii rejestracja nowych pojazdów wszystkich kategorii (aut, ciężarówek i autobusów) zmalała poniżej 15 tys. dziennie po raz pierwszy od marca. Łącznie sprzedano 342 300 sztuk, o 7 proc więcej niż w czerwcu z powodu 3 dni roboczych więcej. Wobec lipca 2012 sprzedaż zmalała o 6 proc. Po 7 miesiącach rynek wynosił 2,14 mln (+2,9 proc.) Organizacja producentów przewiduje roczny wzrost o 3,5-4,5 proc. do nowego rekordu dzięki obietnicy prezydent Dilmy Rousseff przedłużenia do końca roku ulg podatkowych na pojazdy produkowane na miejscu.

Japonia

Kraj Kwitnącej Wiśni podnosi się powoli po trzęsieniu ziemi i tsunami z 2011 r. Sprzedaż wszystkich pojazdów poza najmniejszymi z silnikami 660 ccm zmalała o 13,5 proc. do 284 314 z 328 543 rok temu — podała organizacja dealerów. Rynek aut osobowych zmalał do 249 899 (-15,5 proc.), wzrosła sprzedaż ciężarówek i autobusów. Po raz pierwszy od 3 miesięcy drgnęło w segmencie aut małolitrażowych — 187 797 (+1,7).

W całym 2012 r. sprzedaż wzrosła o 25 proc. na skutek pomocy państwa, w tym roku już jej nie ma, ale sektor liczy na rządowe decyzje pobudzające gospodarkę. Poprawiły się też nastroje konsumentów.

Niemcy

Na największym rynku w Europie nastąpiła poprawa po 2 miesiącach spadku. Sprzedaż wzrosła o 2,1 proc. do 253 146, ale po 7 miesiącach rynek zmalał do 1,76 mln (-6,7) — podał federalny urząd motoryzacji KBA.

Reklama
Reklama

Lider na rynku, grupa VW (z 22 proc.) zanotował spadek o 5,1 proc., bo Audi zmniejszył sprzedaż o 10,1 proc., a zwiększyły Seat o 21,9 i Skoda o 29,3. Zyskały Daimler (12,8), BMW (12,5), Opel (10,9), Chevrolet (33,5), Hyundai (5,7) i Ford (1,7), straciły Smart (-28,1), Peugeot (-14), Citroen (-9,9), Nissan (-14,5).

Francja

Po spadku o 7,5 proc. w czerwcu nastąpił w lipcu wzrost sprzedaży samochodów używanych o 4,6 proc. do 511 856. Po 7 miesiącach ten rynek zmalał o 1,2 proc. do 3,1 mln.

Rynek nowych pojazdów poprawił się o 0,9 proc. do 150 248, ale od stycznia skurczył o 9,7 proc. do 1 081 724 — podała organizacja producentów CCFA. Firmy francuskie zwiększyły sprzedaż o 2,5 proc (PSA o 0,9, Renault o 4,7), a firmy zagraniczne zmniejszyły o 1 proc.

Hiszpania

Premia za złomowanie uruchomiona przez rząd w Madrycie ożywiła rynek iberyjski, sprzedaż skoczyła o 14,8 proc. do 75 024 — podała organizacja producentów ANFAC. Od stycznia rynek zmalał jednak o 2,1 proc. do 461 382 sztuk, bo osłabł popyt w kraju w recesji o rekordowym bezrobociu (26,26 proc.).

- Sprzedaż aut, jeden z barometrów gospodarki, wzrosła znacząco dzięki planowi PIVE 2, który przewidywał premię 2 tys. euro za kupno nowego i zwrot ponad 10-letniego — wyjaśnił szef ANFAS, David Barrientos. Ten plan skończył się, ogłoszono natychmiast następny, PIVE 3, który powinien pozwolić na przekroczenie ubiegłorocznego pułapu 700 tys. — uważa Barrientos.

Z premii korzystali głównie zwykli ludzie; lipiec był czwartym miesiącem wzrostu sprzedaży, o 30,4 proc. do 44 044 sztuk.

USA

Sprzedaż indywidualnym klientom pobiła oczekiwania, wielcy producenci mieli małe rezerwy najpopularniejszych modeli, jak np. Ford Fusion, więc ogólne dane były gorsze od spodziewanych. Rozczarowali klienci flotowi: instytucje państwowe i firmy.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Biznes
Lotniska się rozwijają pomimo prawa zamówień publicznych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Europa w zielonym garniturze – czas na korektę kursu
Biznes
Ogromna awaria internetu. Nie działa wiele popularnych aplikacji
Materiał Promocyjny
Black Friday 2025 już niedługo. Co warto kupić?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Trump daje szansę Putinowi, wydatki socjalne windują dług, Wlk. Brytania i OZE
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama